Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
LR 3.2 - saknar EXIF info
- Trådstartare AFJ
- Start datum
Ingemar Björling
Avslutat medlemskap
Hej
Jag har just uppdaterat till LR 3.2.
I version 3 kunde jag oftast se informationen "subject distance" bland EXIF posterna. Denna saknas nu.
Någon som kan bekräfta?
Jag undrade också var detta har tagit vägen i LR 3.2. På adobe forum finns det information om att "subject distance" fungerar med vissa kameror, t.ex Canon 5D, här är tråden: http://forums.adobe.com/thread/697207?start=100&tstart=0
AFJ
Aktiv medlem
Jag undrade också var detta har tagit vägen i LR 3.2. På adobe forum finns det information om att "subject distance" fungerar med vissa kameror, t.ex Canon 5D, här är tråden: http://forums.adobe.com/thread/697207?start=100&tstart=0
Tack, tråden var lite rörig men om jag förstod rätt så var en gissning att Adobe plockat bort informationen då den ändå inte var pålitlig. Kan nog stämma, det gånger jag kunnat se informationen (vissa kameror vissa objektiv) så har jag ibland undrat över om den stämmer.
Nåväl, då vet jag i alla fall att det inte var mitt minne det var fel på och det faktiskt är en förändring som gjorts. Jag klarar mig utan informationen.
Rommel
Avslutat medlemskap
Ja, den har försvunnit. Och efter ett par dagars användande upptäckte jag att programmet nu är på engelska i stället för svenska... ;-) Men det lär väl gå att fixa om man vill.
Bara att gå in i inställningar o välja rätt spräk. Svårare än så är det inte.
Trist. Funkade utmärkt med 7D och Sigma 50/1.4. Men jag behöver heller inte infon. Men det var kul när jag testade det nya objektivet. Sen kan det vara roligt att veta var på bilden man fokuserat så man har en humm om man fokuserat helt fel eller är nyfiken hur långt objekten är ifrån en.
/Stefan
matlep
Aktiv medlem
Bara att gå in i inställningar o välja rätt spräk. Svårare än så är det inte.
Jaha. Du har hittat något fiffigt enkelt sätt att lösa den dumma buggen som Adobe har lagt in från version 3?
Att själv inte få välja vilket språk man vill ha på programmet som nödvändigtvis inte behöver vara samma språk som det är på operativsystemet är dåligt.
Men förklara gärna vart den menyn finns som låter mig välja språkversion i Lightroom utan att ändra i alla andra program.
Jag har själv en annan lösning som är lite krångligare, men funkar på 10.6.X och LR 3.X
Rommel
Avslutat medlemskap
Jaha. Du har hittat något fiffigt enkelt sätt att lösa den dumma buggen som Adobe har lagt in från version 3?
Att själv inte få välja vilket språk man vill ha på programmet som nödvändigtvis inte behöver vara samma språk som det är på operativsystemet är dåligt.
Men förklara gärna vart den menyn finns som låter mig välja språkversion i Lightroom utan att ändra i alla andra program.
Jag har själv en annan lösning som är lite krångligare, men funkar på 10.6.X och LR 3.X
Sitter inte vid LR3 på ett bra tag, men du vet väl var inställningarna finns för programmet? Är väl i menyerna. I detalj kan jag inte gå in på´utan att se menyerna framför mig. Oftast finns de i EDIT -> Preferences eller File -> Preferences
/Stefan
matlep
Aktiv medlem
Sitter inte vid LR3 på ett bra tag, men du vet väl var inställningarna finns för programmet? Är väl i menyerna. I detalj kan jag inte gå in på´utan att se menyerna framför mig. Oftast finns de i EDIT -> Preferences eller File -> Preferences
/Stefan
Tyvärr. Du har fel. Det finns inget enkelt sätt att ändra språk i bara LightRoom.
Inte på versionen för Mac OS X iallafall. Windows versionen har jag aldrig provat.
Rommel
Avslutat medlemskap
Tyvärr. Du har fel. Det finns inget enkelt sätt att ändra språk i LightRoom. Inte på versionen för Mac OS X iallafall. Windows versionen har jag aldrig provat.
Ja i windows funkade det klockrent. Uppdatering från 3.0 till 3.1 gjorde LR från engelska till svenska eftersom jag har svensk OS. men från 3.1 till 3.2 behöll den engelska versionen.
Windows installationen innehåller ALLA språk som adobe tillhandahåller och den ändrar man lätt i preferences/inställningar. Kommer upp en lång meny att välja mellan. Det var likadant i LR2.x
/Stefan
matlep
Aktiv medlem
Ja i windows funkade det klockrent. Uppdatering från 3.0 till 3.1 gjorde LR från engelska till svenska eftersom jag har svensk OS. men från 3.1 till 3.2 behöll den engelska versionen.
Windows installationen innehåller ALLA språk som adobe tillhandahåller och den ändrar man lätt i preferences/inställningar. Kommer upp en lång meny att välja mellan. Det var likadant i LR2.x
/Stefan
Skönt för er Windows användare!
Tyvärr så är det inte likadant på Mac. installationen innehåller alla språk men den väljer automatiskt samma språk som man har inställt som huvudspråk i operativet.
När man som jag har kört Photoshop på engelska sedan version 2.5 och alla Ligthroom versioner på engelska så blir det helt fel när programmet helt plötsligt blir på svenska.
Följer man Adobes lösning på problemet så blir ALLT på engelska istället.
Lösningen är helt enkelt att plocka bort den svenska lokaliseringen i programfilen. Det funkar bra. Förstår inte varför som inte har samma enkla lösning som du beskriver ovan istället.