Annons

LR-bibliotelet tömt!

Produkter
(logga in för att koppla)
1) Lite osäker men om jag minns rätt så är det så att filerna upptar så kallade block på hårddisken. Om ett block är säg 4 kilobyte och filen är 33 kilobyte så kommer den alltså att uppta 9 x 4 = 36 kilobyte. Därför är det skillnad på hur mycket data dina mappar innehåller och hur stor plats de tar på hårddisken. Sedan så står en siffra inom parentes som anger hur många byte och även där blir det lite lustigt. När vi sägger 1 megabyte så tänker vi ofta 1 000 000 byte, men i själva verket är en kilobyte 1024 byte. Vid många gigabyte så blir det allstå lilte avvikelser. Jag kan vara ute och cykla här, men vill minnas att det är så det funkar.

Bottom line - inget att bry sig om.

3) Lightroom mappen innehåller din databas, backup på din databas SAMT även alla previews som genereras, dvs temporära bildfiler för skärmvisningen i LR.

4) Att det blir olika antal filer är inte konstigt. Däremot är det omöjligt att reda ut vad som är vad så här på distans.

5) Nej, jag tror inte det är de tre catalogfilerna som gör att det är segt. Det är omöjligt att svara på om du kan kasta dem. Om du tycker att LR är segt, se till att ladda ner senaste versionen - 2.1. Du kan också innifrån programmet väja "relaunch and optimize." Du hittar det under Edit-Catalog settings. Den funktionen kan hjälpa till att "städa" upp databasen.

6) Lightroom är väldigt bra på att hitta flyttade mappar. Det är ganska lätt att flytta en hel struktur. Men att förklara det per distans så här vågar jag inte ge mig in på.

7) Från Lightroom, välj export, i den dialogrutan kan du ange maximal storlek. Lätt som en plätt alltså att spara ett gäng bilder i t ex max 1024 pixlar för visning här på fotosidan.

Sorry att inte kunna ge bättre hjälp men det är lite knepigt på distans. Din situation är inte ovanlig, dvs man har massa bilder spridda lite här och där och ingen direkt koll på vilka som är vilka, vilket program som importerat dem osv. Att få ordning på det hela brukar inte vara så svårt, men svårt att ge generella råd.

mvh

Anders

Hoppas du inte känner dig tvingad att svara, säg ifrån om/ när du tröttnar. Själv gick jag i pension i somras och har länge tänkt börja få lite mer ordning på vad jag gör, så jag fortsätter att fråga. Att komprimera bildfilerna var ju enkelt.

Just nu har jag ytterligare två "enkla" frågor

1 Jag ser att de senaste bilderna jag importerat ligger som dng-filer, inte som RAW, medan de flesta tidigare ligger kvar som RAW i LR (förutom det jag tagit iJPEG). Var ställer jag in det och vilket är att rekommendera?

2 Jag har haft som vana att ha bilderna i mappar efter datum, det tycker jag fortfarande är bra. I LR gör jag så kollektioner av de bilder jag tycker är värda att visa, och kollektionerna ger jag oftast specifika namn. Eftersom jag nu tänkt börja slänga mkt av det som inte är värt att spara hade jag tänkt mig att flaggmärka alla bilder i kollektionerna, därefter gå tillbaka till datummapparna. Vad jag kan se ligger inte flaggmärkningen kvar på de bilder som ingår i kollektionerna när jag öppnar en datummapp. Hur får jag flaggmärkningen att ligga kvar?

Hälsningar7 Khalad

Mors,

Tack för omtanken men du behöver inte oroa dig. Som du ser så gillar jag det här med att göra inlägg på Internetforum! :)

1) DNG är ett RAW-format som Adobe (?) tagit fram som ett generellt format. Jag gissar att du fått det när du importerar. I dialogrutan finns "File handling", där kan du välja "Copy as ..." Jag väljer att ha mina kvar i Canons .CR2 format. Det finns nog lite olika åsikter om det bästa men min gissning är att de flesta väljer att behålla originalformatet.

2) Flaggningen är "lokal", dvs det du gör i foldern påverkar inte collection och tvärtom. Jag tror du kan åstadkomme något liknande genom att använda ratingen. Gå till collection, sätt alla bilderna i samlingen till 3 - t ex. Sedan kan du gå över till folder view och filtrera bort dem som har 3 stars. Dett förutsätter ju förstås att du inte redan har använt ratingen. Du skulle ju också kunna använda en färgkod. Sätt alla bilder i collection till färgkod röd. Skapa sedan en smart collection som är "Label color is not red", då får du fram alla bilder som inte är i collections. Säkert finns det ett ännu smartare sätt - som någon postar inom 5 minuter! :)

Mvh
Anders

Mors,

Tack för omtanken men du behöver inte oroa dig. Som du ser så gillar jag det här med att göra inlägg på Internetforum! :)

1) DNG är ett RAW-format som Adobe (?) tagit fram som ett generellt format. Jag gissar att du fått det när du importerar. I dialogrutan finns "File handling", där kan du välja "Copy as ..." Jag väljer att ha mina kvar i Canons .CR2 format. Det finns nog lite olika åsikter om det bästa men min gissning är att de flesta väljer att behålla originalformatet.

2) Flaggningen är "lokal", dvs det du gör i foldern påverkar inte collection och tvärtom. Jag tror du kan åstadkomme något liknande genom att använda ratingen. Gå till collection, sätt alla bilderna i samlingen till 3 - t ex. Sedan kan du gå över till folder view och filtrera bort dem som har 3 stars. Dett förutsätter ju förstås att du inte redan har använt ratingen. Du skulle ju också kunna använda en färgkod. Sätt alla bilder i collection till färgkod röd. Skapa sedan en smart collection som är "Label color is not red", då får du fram alla bilder som inte är i collections. Säkert finns det ett ännu smartare sätt - som någon postar inom 5 minuter! :)

Mvh
Anders

Har provat att utnyttja en färgkod, det funkar bra. Har också skapat en smart collection Label colour is not red. Denna smarta collection omfattar då alla icke röda i hela LR-biblioteket, helst skulle jag vilja ta ett datum -en datummapp - i taget på detta sätt. Det har jag inte lyckats med.
Väl inne i min smarta collection "not red", där det finns åtskilligt jag vill kasta, funkar inte tryckning på hö-knapp för att hitta delete. Jag måste gå tillbaka till mina ursprungliga datunmappar, där nu rödmärkta och inte rödmärkta bilder samsas för att kunna deleta. Där är det lätt att ngn rödmärkt följer med av bara farten.

mvh/ Khalad

Det stämmer att du kan inte använda delete från en kollektion. Man kan bara ta bort dem från kollektionen.

Om du använder att märka dem med rött kan du lätt söka reda på samma bilder med hjälp av filtren i LR 2.1.
Då kan du deleta bilderna direkt.

Fast här gällde det ju att deleta dem som INTE är röda. När man använder filter, kan man då verkligen skapa lika komplicerade villkor som vid smart collections?

Det stämmer att man inte kan radera när man är i en smart collection, men det här bör fungera:

1) Skapa en smart collection som är INTE röd.

2) Välj den, då visas alla bilder som inte är röda. Markera alla, tryck X, då markeras alla för deletion. Lustigt nog kan man då INTE välja delete rejected photos men

3) Byt till folder view, då kan du välja delete rejected photos.

Fast nu ser jag ju, det går ju att välja filtret "No color label" som filter i folder view, och i det här fallet bör det ju funka lika bra som omvägen över smart collections.

Nåväl, de olika teknikerna kan ju vara bra vid olika tillfällen.

Mvh
Anders

Denna smarta collection omfattar då alla icke röda i hela LR-biblioteket, helst skulle jag vilja ta ett datum -en datummapp - i taget på detta sätt. Det har jag inte lyckats med.

Det går ju att lägga till flera kriterium till en smart collection, t ex datum. Fast det blir ju lite omständligt.

Nej, bäst är nog att hoppa över smart collections och använda filtret "no color label", då kan du göra det mapp för mapp på ett enkelt vis.

Mvh
Anders

En liten fundering.

En tanke slog mig när det gäller att hitta katalogfiler. Kan det vara så att du använt LR med olika användare??

Default för katalogfilen är att den ligger under My Documents, och varje användare har en egen uppsättning My Documents.
Har tidigare haft en dialog med en kvinna som tappat bort sin katalogfil till Elements och detta var problemet. Hon hittade inte filen då hon sökte i "fel" My Documents katalog.
Som sagt, bara en tanke som slog mig, hoppas det kan vara till någon nytta.

Filen heter default "Lightroom Catalog.lrcat" (i alla fall i version 1.4) och den ligger C:\Documents and Settings\Ditt eget användarnamn\My Documents\My Pictures\Lightroom

Mvh Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto