Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR catalogue preview 54 GB???

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom CC och är brydd över att filen "LR catalogue preview.lrdata" är på 54 GB. Obegripligt stor tycker jag. Kan det vara så enkelt att det beror på att jag har typ 50.000 foton i storleken 2-15 Mb (600 GB)?

Min är på 22 GB, katalogen innehåller 38 000 foton. Jag antar att storleken beror på hur stora previews man väljer att skapa.

Är det inte bara att radera den? Den byggs ju upp igen. Det tar bara något längre tid att titta på bilder under tiden. Eller...

Helt korrekt. Förhandsgranskningar är ju praktiska att ha för de bilder man arbetar med, medan man arbetar med dem. Men det finns ingen större anledning att ha dem kvar för äldre filer som man kanske inte jobbar så mycket med längre. Återvänder man till sådana äldre bilder där man slängt bort förhandsgranskningarna så går det som sagt lite långsammare tills förhandsgranskningarna återskapats igen (vilket går rätt snabbt).

De som tar störst plats är ju 1:1-versionerna, dem kan man enkelt slänga direkt från Lightroom med ett kommando på menyn Bibliotek (Bibliotek -> Förhandsgranskningar -> Ta bort 1:1).

Helt korrekt. Förhandsgranskningar är ju praktiska att ha för de bilder man arbetar med, medan man arbetar med dem. Men det finns ingen större anledning att ha dem kvar för äldre filer som man kanske inte jobbar så mycket med längre. Återvänder man till sådana äldre bilder där man slängt bort förhandsgranskningarna så går det som sagt lite långsammare tills förhandsgranskningarna återskapats igen (vilket går rätt snabbt).

De som tar störst plats är ju 1:1-versionerna, dem kan man enkelt slänga direkt från Lightroom med ett kommando på menyn Bibliotek (Bibliotek -> Förhandsgranskningar -> Ta bort 1:1).

Finemang, jag provar det! Har utrymmesbrist på hårddinsken nämligen.

Finemang, jag provar det! Har utrymmesbrist på hårddinsken nämligen.

Under "Redigera > Kataloginställningar" fliken "Filhantering" kan man ställa in att förhandsvisningar 1:1 ska kastas automatiskt. Allt från " En dag" till "Aldrig". För egen del har jag ställt in att de kastas efter 30 dagar. Det innebär att om jag vill jobba med en bild som är "gammal" så gör LR en ny preview. Tar väl lite tid, men det är inget jag märker av i alla fall. Däremot hålls previewbiblioteket på en rimlig nivå. (ca 4 Gb för min del).

Dessutom är det väl så att när man raderar bilder från katalogen så ligger förhandsgranskningarna kvar så beroende på hur man jobbar kan det bli väldigt mycket "skräp" som ligger kvar som man inte har någon nytta av och det kan vara en annan anledning att slänga förhandsgranskningarna emellanåt.

Dessutom är det väl så att när man raderar bilder från katalogen så ligger förhandsgranskningarna kvar så beroende på hur man jobbar kan det bli väldigt mycket "skräp" som ligger kvar som man inte har någon nytta av och det kan vara en annan anledning att slänga förhandsgranskningarna emellanåt.

Precis! Jag gjorde som ovan rekommenderat, dvs klickade radera 1:1 previews i LR, och det minskade inte previewfilen alls. Så nu blir det arr radera hela filen.

Det känns ju inte helt optimalt att Lr sparar på sig allt gammalt "skräp" om det inte handlar om framkallningarna man gjort.

Någon som vet om man riskerar något om man raderar alla mappar under Lightroom Catalog Previews.lrdata? Det återskapas ju en ny mappstruktur nästa gång Lr öppnas.

Att rensa bort 1:1 förhandsvisningarna påverkar ingenting för mig eftersom jag ställt in att de tas bort varje dag.

Jag testade nu att, efter att ha säkerhetskopierat innehållet till annan plats, radera samtliga mappar under Lightroom Catalog Previews.lrdata. Mapparna återskapades av Lr och storleken minskade från 55 GB till drygt 1 GB (efter att jag jobbat en stund med senast importerade bilder). Ingen annan skillnad än att det tar lite längre tid att öppna förhandsvisningarna.
Varför finns att tömma allt inte som alternativ i Lr till att bara rensa 1:1-förhandsvisningarna?

Det känns ju inte helt optimalt att Lr sparar på sig allt gammalt "skräp" om det inte handlar om framkallningarna man gjort.

Någon som vet om man riskerar något om man raderar alla mappar under Lightroom Catalog Previews.lrdata? Det återskapas ju en ny mappstruktur nästa gång Lr öppnas.

Att rensa bort 1:1 förhandsvisningarna påverkar ingenting för mig eftersom jag ställt in att de tas bort varje dag.

Jag testade nu att, efter att ha säkerhetskopierat innehållet till annan plats, radera samtliga mappar under Lightroom Catalog Previews.lrdata. Mapparna återskapades av Lr och storleken minskade från 55 GB till drygt 1 GB (efter att jag jobbat en stund med senast importerade bilder). Ingen annan skillnad än att det tar lite längre tid att öppna förhandsvisningarna.
Varför finns att tömma allt inte som alternativ i Lr till att bara rensa 1:1-förhandsvisningarna?

Det finns ju ingen anledning att vara inne i .lrdata mappen och ta bort allt, då kan du ju lika bra slänga hela .lrdata på en gång.

Sen varför det inte finns mer stöd inifrån Lightroom programmet för att rensa bland förhandsgranskningarna kan man ju undra, det känns inte som Adobe fått till någon bra lösning här eller så är det inte något dom prioriterar. Sidan Bo länkade till är ju ett exempel hur onödigt krångligt detta hanteras.

Import från annan HD.

Hej
Hänger på här få se vad det ger.
Har också trångt på min disk i datorn. Nu står jag i begrepp att sortera en massa gamla bilder som ligger på en USB- kopplad disk. Vill helst använda Lr för sortering eller rättare sagt att jag märker varje bild så Lr hittar dom sen. För att detta ska fungera måste jag väl först importera alla och undrar då om de s.k. importerade bilderna hamnar i datorns HD och alltså kommer att ta all denna plats som det innebär eller om det bara är någon sorts spegling som Lr gör. Originalet ligger ju kvar på den externa disken.
Kan någon kanske säga ungefär hur mycket plats ett sånt förfarande skulle uppta, c:a5000 bilder kanske blandade RAW, TIFF, JPEG

Hej
Hänger på här få se vad det ger.
Har också trångt på min disk i datorn. Nu står jag i begrepp att sortera en massa gamla bilder som ligger på en USB- kopplad disk. Vill helst använda Lr för sortering eller rättare sagt att jag märker varje bild så Lr hittar dom sen. För att detta ska fungera måste jag väl först importera alla och undrar då om de s.k. importerade bilderna hamnar i datorns HD och alltså kommer att ta all denna plats som det innebär eller om det bara är någon sorts spegling som Lr gör. Originalet ligger ju kvar på den externa disken.
Kan någon kanske säga ungefär hur mycket plats ett sånt förfarande skulle uppta, c:a5000 bilder kanske blandade RAW, TIFF, JPEG

Du får inga bilder flyttade till datorn vid import till Lr utan de ligger där de ligger (på en extern disk). Du får sökvägar och eventuella redigeringar i din katalogfil (lrcat). Den tar inte särskilt mycket plats i förhållande till bilderna. Min lrcat är på cirka 6 GB men då håller den reda på över hundratusen bilder inklusive redigeringar. Sedan får du förhandsvisningarna i Lightroom Catalog Previews.lrdata, men som du ser i tråden så är den mappen ganska beskedlig från början och ökar efterhand som Lr visar bilderna. Rensa 1:1-visningarna så hålls storleken ned något. Som jag skrev ovan tog jag bort innehållet och över 50 GB förhandsvisningar försvann. Innehållet verkar återskapas allt eftersom jag tittar i gamla kataloger men det tar lite längre tid innan förhandsvisningarna visas. Tyvärr hittar jag inget sätt att rensa annat än 1:1-förhandsvisningar inifrån Lr så rensningen gjorde jag direkt i filhanteraren.

Du får inga bilder flyttade till datorn vid import till Lr utan de ligger där de ligger (på en extern disk). Du får sökvägar och eventuella redigeringar i din katalogfil (lrcat). Den tar inte särskilt mycket plats i förhållande till bilderna. Min lrcat är på cirka 6 GB men då håller den reda på över hundratusen bilder inklusive redigeringar. Sedan får du förhandsvisningarna i Lightroom Catalog Previews.lrdata, men som du ser i tråden så är den mappen ganska beskedlig från början och ökar efterhand som Lr visar bilderna. Rensa 1:1-visningarna så hålls storleken ned något. Som jag skrev ovan tog jag bort innehållet och över 50 GB förhandsvisningar försvann. Innehållet verkar återskapas allt eftersom jag tittar i gamla kataloger men det tar lite längre tid innan förhandsvisningarna visas. Tyvärr hittar jag inget sätt att rensa annat än 1:1-förhandsvisningar inifrån Lr så rensningen gjorde jag direkt i filhanteraren.
Var hittar jag dessa och vad heter de? Försökte en gång tidigare att rensa vad jag förstod var "minnesfiler" för Lr men då försvann en j:la massa bilder. Vill inte göra om samma misstag.

Du får inga bilder flyttade till datorn vid import till Lr utan de ligger där de ligger (på en extern disk).

För att precisera lite: du kan alltid välja om bilder kopieras till en ny disk eller ligger kvar där de ligger. När du importerar från minneskort är standardalternativet för LR att kopiera dem till hårddisk (men du kan välja att låta dem ligga där de ligger). När du importerar bilder som ligger på en hårddisk är standardvalet att låta dem ligga där de ligger (men du kan välja att kopiera dem till en annan disk).

Men det är alltså inga problem för dig att låta dem ligga där de ligger.

Du får sökvägar och eventuella redigeringar i din katalogfil (lrcat). Den tar inte särskilt mycket plats i förhållande till bilderna. Min lrcat är på cirka 6 GB men då håller den reda på över hundratusen bilder inklusive redigeringar.

Jag har ett tiotal olika databaser, här några olika storleksexempel:
125 000 bilder - 2,4 gigabyte
75 000 bilder - 1,7 gigabyte
15 000 bilder - 250 megabyte

Storleken varierar inte bara med antal bilder utan också med hur mycket virtuella kopior man har, samlingar, hur mycket bearbetningar som är gjorda osv, osv.

Men databasfilen blir aldrig speciellt stor.

Sedan får du förhandsvisningarna i Lightroom Catalog Previews.lrdata, men som du ser i tråden så är den mappen ganska beskedlig från början och ökar efterhand som Lr visar bilderna. Rensa 1:1-visningarna så hålls storleken ned något. Som jag skrev ovan tog jag bort innehållet och över 50 GB förhandsvisningar försvann. Innehållet verkar återskapas allt eftersom jag tittar i gamla kataloger men det tar lite längre tid innan förhandsvisningarna visas. Tyvärr hittar jag inget sätt att rensa annat än 1:1-förhandsvisningar inifrån Lr så rensningen gjorde jag direkt i filhanteraren.

Håller med om att LR borde ha ett kommando av typen "rensa alla förhandsvisningar", eller att inställningen för "Kasta 1:1-förhandsvisningar automatiskt efter" borde ha en motsvarighet för standardförhandsvisningar.

Var hittar jag dessa och vad heter de? Försökte en gång tidigare att rensa vad jag förstod var "minnesfiler" för Lr men då försvann en j:la massa bilder. Vill inte göra om samma misstag.

Jag vågar inte svära hur det ser på en Mac, men det borde inte vara allt för olikt hur det funkar i Windows:

I samma mapp där katalogfilen (*.lrcat) för databasen ligger finns också en mapp som heter "[katalognamn] Previews.lrdata" (där [katalognamn] är namnet på databasen). Allt innehåll i den mappen kan du radera, så fort du startar LR igen börjar programmet skapa nya förhandsvisningar för de bilder du jobbar med.

ANNONS
Götaplatsens Foto