Annons

LR Classic 10.1.1 krashar strax efter start på Win10

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Johan, du öppnar enkelt LR’s databasfil i SQLite….
Grymt!
Någonstans i bakhuvudet känner jag igen detta.
För många år sedan "smakade" jag lite på SQL men har inte jobbat med det i någon större utsträckning.
Letade lite och hittade snabbt flera länkar till beskrivningar om hur man gör.
Jättebra! Kollar upp det mer.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Johan, du öppnar enkelt LR’s databasfil i SQLite….
Följdfråga - Finns det verktyg som kan kontrollera integriteten i en datafil.
Kör med LRs inbyggda verktyg men de säger ju inte vad de gör och inte heller om några fel hittades och ifall de rättades till.

Körde lite i LR idag och krasharna har återkommit.
Tyvärr.

Lite ställd. Vet inte vad jag ska hitta på nu.
 

AFJ

Aktiv medlem
Följdfråga - Finns det verktyg som kan kontrollera integriteten i en datafil.
Kör med LRs inbyggda verktyg men de säger ju inte vad de gör och inte heller om några fel hittades och ifall de rättades till.

Körde lite i LR idag och krasharna har återkommit.
Tyvärr.

Lite ställd. Vet inte vad jag ska hitta på nu.
Hur frekvent kraschar det? Får du nu krasch även i den test-databas som du skapade?

Har du möjlighet att installera LR på en annan dator och se vad som händer där?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hur frekvent kraschar det? Får du nu krasch även i den test-databas som du skapade?

Har du möjlighet att installera LR på en annan dator och se vad som händer där?
Ja. Det blir nästa test.
Hittat en referens från Adobe under sommaren till en Windowsversion som orsakar att LR kraschar. Ska försöka se om jag kan backa min senaste uppd också. Återkommer med rapport om hur det går.
 

janc

Aktiv medlem
Följdfråga - Finns det verktyg som kan kontrollera integriteten i en datafil.
Kör med LRs inbyggda verktyg men de säger ju inte vad de gör och inte heller om några fel hittades och ifall de rättades till.
Jag tar backup varje gång LrC avslutas och då görs en integritetskontroll innan säkerhetskopieringen. Utgår från att det kommer ett felmeddelande om något hittas och speciellt om det är något som inte går att åtgärda automatiskt.

Men vad händer om du skapar en testkatalog med några tiotal bilder och startar / stänger den ett antal ( = många ) gånger?

Du har inte kvar någon backup sedan tiden innan det började strula och kan se vad som händer om du återgår till den?
 

AFJ

Aktiv medlem
När det kraschar, är du i Develop eller Library modulen? Eller kraschar det i båda?

Kraschar det alltid när du gör något eller kan de krascha även när du är borta från datorn?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tack för alla bra förslag. Är på jobbet nu och kan inte göra mer för tillfället. I morgon fm tidigast.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Väldigt snabbt test, måste till jobbet snart.
Avinstallerade Win10, feature update 20H2.
Kunde nu starta LR v10.0 och den gick snällt en stund.
Men det har jag kunnat göra tidigare och då trott att mina problem var över bara för att bli besviken några dagar senare när problemen kom tillbaka.
Jag har inte kunnat testa att installera på en annan dator. Får blir tidigast till helgen.
Har för mycket bilder och vill gärna göra ett "fullskaletest" på den andra datorn.

Viktigt att vara tålmodig och systematisk i sånt här. Vet av tidigare erfarenhet. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Har för mycket bilder och vill gärna göra ett "fullskaletest" på den andra datorn.

Viktigt att vara tålmodig och systematisk i sånt här. Vet av tidigare erfarenhet. :)
Att vara systematisk och testa noggrant är viktigt.

Förstår att det är ett fullskaletest som är den avgörande testen. Jag skulle ändå rekommendera att skapa en ny databas som bara innehåller bilder från 2021. Då kan du jobba med dem "skarpt" i någon månad eller två och se vad som händer. Funkar det då så vet du att felet är databeroende och kan ta nästa steg. Det jobb som du gör blir ju inte bortkastat - det går ju att "slå ihop" två kataloger genom import/export as katalog.
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Fick du ordning på det?
Tack för visat intresse! :)

Det tog mer tid än jag tänkte mig.
Jag provade faktiskt inte på någon annan dator. Istället gjorde jag som du föreslog.
Du skrev "det går ju att "slå ihop" två kataloger genom import/export as katalog. "

Jag har mest jobbat från en och samma dator och har därför nästan aldrig tidigare försökt mig på att exportera och importera kataloger.

Började med att exportera ett år och sedan importera den katalogen till en ny databas.
Fungerade mycket bra.
Fortsatte sedan år för år att exportera till nya kataloger.
Möjligen tog jag i lite för mycket då jag valde att exportera bilderna också. Så det har blivit en hel del kopierande fram och tillbaka av bilder. Hade kanske inte behövts.

Jag kan ha fel men jag misstänkte att det kanske fanns någon databasskada i LR-katalogen. Genom att exportera och sedan importera på nytt hoppades jag att det skulle rättas till.

Visste inte att kollektioner kommer med automatiskt när man exporterar en katalog.
Jättebra!

Nu har jag inte hunnit jobba så mycket i den nya databasen men det har gått bra hittills. Jag håller mig än så länge till version 10.0. Tror inte ändringarna i 10.1.1 gör så stor skillnad.

Sedan vore det ju intressant att veta vad som egentligen är/var problemet. Nu famlar jag blint omkring och vet inte vad det var. Lite otillfredsställande bara.
 

AWid

Aktiv medlem
Vi är nog flera som följer den här tråden med spänning - utifall att..:) Hoppas du nu har hittat felet. Annars kan ju mystiska och intermittenta krascher bero på korrupta minnen. I Windows finns ett inbyggt minnestest som är lätt att köra och gör det möjligt att i alla fall utesluta fel på internminnet. "Windows minnesdiagnostik" når man enklast genom att bara skriva "minne" i aktivitetfältets sökfunktion (förstoringsglaset). Testet tar ca 5 minuter och efter omstarten ges direkt besked om minnesstatusen. Kanske värt att pröva i ditt fall.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Vi är nog flera som följer den här tråden med spänning - utifall att..:) Hoppas du nu har hittat felet. Annars kan ju mystiska och intermittenta krascher bero på korrupta minnen. I Windows finns ett inbyggt minnestest som är lätt att köra och gör det möjligt att i alla fall utesluta fel på internminnet. "Windows minnesdiagnostik" når man enklast genom att bara skriva "minne" i aktivitetfältets sökfunktion (förstoringsglaset). Testet tar ca 5 minuter och efter omstarten ges direkt besked om minnesstatusen. Kanske värt att pröva i ditt fall.
Det har jag testat! Indikerade inget fel. Försökte även köra det utökade testet men det tog för lång tid så jag gav upp.

Kruxet är ju att jag INTE hittat felet. Jag tänkte ett tag att om en av mina exporter bombade när jag öppnade den så hade jag hittat felet. Men inga sådana indikationer.
Hade jag fått ett år med samma fel som tidigare så hade jag fortsatt och borrat mig ner till vilken dag och månad det skedde. Men inget sånt.

Nästa blir att uppgradera LR till senaste versionen men jag vill vänta tills att jag slutfört hela konverteringen innan jag gör det.

En annan del av det här jobbet är att jag håller på och går igenom en massa gamla bilder och försöker rensa ut sånt som nu, efter många år, faktiskt inte är speciellt bra. Jag hoppas att jag är bättre nu på att rensa ut diverse duplikat och dåliga bilder än jag var tidigare. Jag har drygt 80 000 bilder men hur många är egentligen värda att spara?
Och hur sorterar man bäst i LR? Men jag tänkte vänta med den frågan till en annan tråd...
 
ANNONS