Annons

Lightroom - en fråga om hur man sorterar...

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Detta är några funderingar som kommit upp delvis med anledning av denna tråd "LR Classic 10.1.1 krashar strax efter start på Win10".
Jag stökar och bökar i min LR-databas bland 80000 bilder.

Såhär har jag lagt upp mitt flöde.
Import från kort till datorn med Downloader Pro. Bilder läggs i mappar och filerna namnges med datum och klockslag.
I LR importeras bilderna och jag börjar gå igenom dessa. Ett tag gjorde jag en grov rensning i FastRawViewer innan jag importerade. Min version av LR då, 6.14, var så långsam att arbeta med. Gick över till prenumeration och LR Classic i version 9 och 10 är markant mycket snabbare så jag har gått ifrån grovsorteringen före import.

Väl i LR ligger mapparna i år och datummappar. Nyckelord hjälper mig att söka. Kör inte med så väldigt specifika sökord, skulle behöva bli lite bättre där men i stort fungerar det att hitta bilder. Har jag bara en grov idé om ungefär när bilden tagits så går det oftast att hitta.

Bilder som direkt kan sägas vara misslyckade svartflaggar jag direkt. Och tar bort rätt snart efter sortering. Det har jag varit dålig på tidigare och nu vill jag bli av med de bilder som inte förtjänar att sparas.
Bilder som är bra och som jag gillar vitflaggar jag.

Det är ungefär här jag stannar.
Hur ska jag använda färgmarkeringarna och stjärnorna?
Vad har ni andra för system?
Vill jag spara en bild och märka ut den som bättre än bara vitflagg får den som regel en färg. Men jag är inte konsekvent där.
Lite lika med stjärnorna också.
Dessutom har jag genom åren haft lite olika metoder så det är inte heller konsekvent.

Vore kul att höra lite om andra idéer om vad som är bäst.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag började att använda vit och svart flagga, men har nu gått över till poängsättning. Fördelen med poängsättning är att när jag har granskat klart så kan jag välja att visa samtliga ej poängsatta och sedan markera alla och sedan ta bort, då kan jag radera alla bilder som inte har fått någon poäng alls. Jag tror ingen annan flaggning har den möjligheten.

Jag brukar inte rangordna bilderna, men vill man kan man ju ha något system med poängsättningen
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag började att använda vit och svart flagga, men har nu gått över till poängsättning. Fördelen med poängsättning är att när jag har granskat klart så kan jag välja att visa samtliga ej poängsatta och sedan markera alla och sedan ta bort, då kan jag radera alla bilder som inte har fått någon poäng alls. Jag tror ingen annan flaggning har den möjligheten.
Med poängsättning menar du då stjärnor? 1 är lägst, men mer än ingen stjärna alls, och 5 är högst.
Det första steget är ju ganska enkelt. Vill jag ha kvar bilden eller ej. Ett eller noll. Svart eller vitt. Men sedan till att gradera bilderna tycker jag är svårt. Vad är en trestjärnig? Hur bra ska en fyrstjärnig vara?
Och ändrar sig din värdering över tid? Om en bild ansågs vara bra för 10 år sedan tycker du samma om den fortfarande? Eller kanske en bild som var bara sisådär kan få ett enormt värde efter en tid.

Trevar lite i mörkret och fiskar efter bra förslag och lite nya idéer eftersom jag har kört fast lite. Ingen kritik mot hur du tänker!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med poängsättning menar du då stjärnor? 1 är lägst, men mer än ingen stjärna alls, och 5 är högst.
Det första steget är ju ganska enkelt. Vill jag ha kvar bilden eller ej. Ett eller noll. Svart eller vitt. Men sedan till att gradera bilderna tycker jag är svårt. Vad är en trestjärnig? Hur bra ska en fyrstjärnig vara?
Och ändrar sig din värdering över tid? Om en bild ansågs vara bra för 10 år sedan tycker du samma om den fortfarande? Eller kanske en bild som var bara sisådär kan få ett enormt värde efter en tid.

Trevar lite i mörkret och fiskar efter bra förslag och lite nya idéer eftersom jag har kört fast lite. Ingen kritik mot hur du tänker!
Jag använder stjärnorna och sätter jag ingen stjärna så tar jag bort den bilden i det sista steget

1. När jag har granskat alla bilder och markerat alla som jag är intresserad av med en stjärna, så går jag in i sorteringen och väljer alla poängsatta, nu försvinner troligen 50%

2. Nu börjar fingranskningen av de resterande 50%, går mer noggrant igenom bild för bild och jämför dessa inbördes, de som jag nu vill gå vidare med redigeras och jag exporterar också ut dem i fullformat och i ”forumformat”. Jag ser på detta sätt vilka jag har använt (vill ha), har funderat på om jag ska göra en samling av dessa för då kan jag se mina bilder på platta och mobil men har inte börjat med det. Går ju också att tex sätta poäng på de redigerade bilderna om man vill så

3. De 50% av bilderna som inte fått någon stjärna tar jag helt bort även från hårddisk, av de resterande 50% så kanske jag har redigerat 20% och de resterande 30% kan man se som någon typ av reserv, det kan vara att de någon gång kan vara av intresse så därför behåller jag dessa
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gör så här:

Direkt efter importen stegar jag mig igenom bilderna. Jag trycker "X" för bilder som jag vet att jag vill radera därför att de är helt misslyckade. För de som jag inte trycker X trycker jag 1, 2 eller 3 beroende på hur bra jag tycker de är (se nedan).

Genom att ha Caps Lock på så hoppar jag automatiskt vidare till nästa bild. Det gör att det här urvalet går snabbt.

Sedan väljer jag "Delete rejected photos" så att alla med "X" tas bort, jag tar bort dem helt.

Sedan går jag igenom bilderna en gång till. Kanske tar bort ytterligare någon misslyckad bild eller "dubblett". Ibland justerar jag stjärnorna upp eller ner.

För stjärnorna har jag gjort en "lathund" som jag sparat. Det ser ut som så här:


IngenBilder som jag ännu inte satt någon rating på.
1Bild som är medioker men jag ändå valt att behålla, kanske borde den ha kastats. Normalt sett oredigerade.
2OK bild som jag oftast tycker är värd att redigera. Den vanligaste kategorin.
3En bild som jag tycker är bra. Troligen dock mest av intresse för den som är med på bilden eller känner motivet etc.
4En riktigt bra bild som jag tror kan intressera även en utomstående.
5Mina bästa bilder. Endast en handfull bilder per år får detta.


När jag är klar med redigeringen kan det hända att jag justerar rating ytterligare en gång om jag känner att någon bild är riktigt bra.

Jag kollar med jämna mellanrum att alla bilder har en rating så jag inte missat något.

Jag har kört på detta i 15 år snart och det har funkat. Genom att ha smart collections som kan vara definierade som: "Minst 4 stjärnor och Nyckelord = Erik" så har jag alltså automatiskt en samling med bra bilder på min son. Samma sak med fågelbilder, om jag har disciplinen att sätta nyckelord och stjärnor så är det busenkelt att hitta mina bästa blåmes-bilder.

Pick - vit flagg - använder jag när jag vill göra någon form av tillfälligt urval. Det händer alltså att jag sätter vit flagg vid ett tillfälle och vid ett annat tar bort dem så jag använder aldrig pick för någon bestående klassificering.

Färgkoderna använder jag sällan. Jag började med en ambitiös plan där jag när jag fotade motorsport använde en färg för depå-bilder, en för panorerade race-bilder och en för prispallar etc. Det var dock mer jobb än det vara värt och idag använder jag inte färgerna alls.

Stjärnorna tycker jag absolut att man skall använda. De är så lätta att sätta (bara trycka på en siffra) och det gör det mycket lättare att hitta bra bilder, speciellt om man kombinerar det med nyckelord.

Det viktigaste är väl dock att man hittar ett system som man trivs med och ger en lagom "nivå". Om man gör det alltför komplicerat är det risk att man inte orkar underhålla det.

Säljer man sina bilder - ja då blir det ju betydligt mer komplicerat och då gäller det väl att läsa på vad som är "bransch-standard".
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
De flesta orkar nog inte kategorisera bilderna öht. Vilket inte förbättrar situationen i längden. Svartflaggan är praktisk när man gör X/Y-jämförelse. Jag sätter nog mest tre eller två stjärnor de gånger man har tid. Tre för de bästa. Två för "behåll ändå". Fyra för pangbilder. Oskarpa ryker direkt, även om de skulle kunna vara "konstnärliga", som ju kända fotografer kan komma undan med. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Detta är några funderingar som kommit upp delvis med anledning av denna tråd "LR Classic 10.1.1 krashar strax efter start på Win10".
Jag stökar och bökar i min LR-databas bland 80000 bilder.

Såhär har jag lagt upp mitt flöde.
Import från kort till datorn med Downloader Pro. Bilder läggs i mappar och filerna namnges med datum och klockslag.
I LR importeras bilderna och jag börjar gå igenom dessa. Ett tag gjorde jag en grov rensning i FastRawViewer innan jag importerade. Min version av LR då, 6.14, var så långsam att arbeta med. Gick över till prenumeration och LR Classic i version 9 och 10 är markant mycket snabbare så jag har gått ifrån grovsorteringen före import.

Väl i LR ligger mapparna i år och datummappar. Nyckelord hjälper mig att söka. Kör inte med så väldigt specifika sökord, skulle behöva bli lite bättre där men i stort fungerar det att hitta bilder. Har jag bara en grov idé om ungefär när bilden tagits så går det oftast att hitta.

Bilder som direkt kan sägas vara misslyckade svartflaggar jag direkt. Och tar bort rätt snart efter sortering. Det har jag varit dålig på tidigare och nu vill jag bli av med de bilder som inte förtjänar att sparas.
Bilder som är bra och som jag gillar vitflaggar jag.

Det är ungefär här jag stannar.
Hur ska jag använda färgmarkeringarna och stjärnorna?
Vad har ni andra för system?
Vill jag spara en bild och märka ut den som bättre än bara vitflagg får den som regel en färg. Men jag är inte konsekvent där.
Lite lika med stjärnorna också.
Dessutom har jag genom åren haft lite olika metoder så det är inte heller konsekvent.

Vore kul att höra lite om andra idéer om vad som är bäst.
En fråga bara: tycker inte du att det blir svårt efter ett tag med bara år och datum. Hade det inte varit lite enklare om du försökt ge katalogerna någon liten förklarande text typ ett projekt, event, plats, session etc. Jag skulle aldrig fixa att ha det så. Med 80 000 bilder så skulle det aldrig funka för mig i alla fall. Det är ju en sak om man tar hand om bilderna på en gång men gör man inte det tycker jag det skulle vara svårt. Arkivsystem brukar ju indexera både filnamn och foldernamn så de kan vara till stor nytta när man söker de med faktiskt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De flesta orkar nog inte kategorisera bilderna öht. Vilket inte förbättrar situationen i längden. Svartflaggan är praktisk när man gör X/Y-jämförelse. Jag sätter nog mest tre eller två stjärnor de gånger man har tid. Tre för de bästa. Två för "behåll ändå". Fyra för pangbilder. Oskarpa ryker direkt, även om de skulle kunna vara "konstnärliga", som ju kända fotografer kan komma undan med. :)
Jag har slutat helt med kategorisering för att ev. radera. Jag raderar direkt rakt av istället. (har man gjort fel kan man leta i papperskorgen tills den rensas :). Däremot färgmärker jag i tre steg för att markera processningsstatus metadatamässigt. Sista steget består av att jag märker bilderna som "taggade" för helt metadata klara bilder. Mitt arkiv har en särskild checkbox för det. Jag vet inte om det finns någon sådan markering i Lightroom idag men annars kan man väl använda ytterligare en färg till för det om man tycker det är bättre. Det finns ju inget rätt här eller hur? Färgmärkningen finns ju i de flesta konverterare och arkiv idag. 1-5 använder jag faktiskt inte alls.

Jag tycker det är fantastiskt bra med bilderna uppmärkta. Det känns faktiskt helt fantastiskt att få riktig ordning i röran. Tillsammans med kontextbärande filnamn och foldernamn tycker jag dessutom att just det gett ett väldigt mervärde att kunna söka inte bara på keywords utan även på filnamn och foldernamn. I mitt fall är foldrarna märkta med event, projekt, teman eller land jag varit i samt årtalet det skett (man kan ju exv. ha varit i samma land flera gånger). Jag tycker detta har funkat över förväntan och varit väldigt tidsbesparanade, då denna struktur redan fanns där färdig att indexera. På så sätt har jag ganska snabbt fått ett användbart arkiv som faktiskt funkar även innan jag hunnit finlira med Captions, Headline och Keywords. Det tror jag inte jag skulle fått om det bara baserats på År och datum.

Jag har en gammal sådan År-Datum-struktur också som jag betar av nu med en massa bilder (genom att döpa om även dessa till olika temabegrepp m.m. ) men den är betydligt stökigare att hantera tycker i alla fall jag, än om jag hade haft en kontextbärare på fil- och foldernivå istället.

Jag tycker också det finns ett säkerhetsskäl att döpa om mina filer istället för att ha kvar kameragenererade filnamn. Jag har haft så många olika Sony-kameror numera att jag är rädd för att lägga ihop filer från olika kataloger då jag dessa mycket väl skulle kunna ha precis samma filnamn.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Problemet är att det inte finns ngt rätt eller fel.
O om du har gjort "fel" kommer du inte upptäcka förrän du saknar ett sätt att skära kakan.
Själv döper jag tex mappen:
2021-02-04-fest
O bilderna:
2021-02-04-fest-0001
Under mappen 2021-02-04-fest ligger datummappar som bilderna placeras i.
Använder få sökord.
X-markerar så mycket jag vill o raderar de från datorn.
Ibland använder jag stjärnor tillfälligt när jag jobbar o sorterar ett "event".
Men annars använder jag egentligen bara 5 stjärnor för de jag tycker är bra men jag är inte konsekvent i den användningen.
När jag tävlar i lokala klubben så använder jag kollektioner för att hålla reda på vad som är använt till vad.
Annars används mest permamenta kollektioner till böcker, resten är i princip tillfälliga.
 

AFJ

Aktiv medlem
En fråga bara: tycker inte du att det blir svårt efter ett tag med bara år och datum. Hade det inte varit lite enklare om du försökt ge katalogerna någon liten förklarande text typ ett projekt, event, plats, session etc.
Jag håller med. Jag låter alltid importen skapa en datumstruktur, sedan går jag in och ändrar mapparnas namn och lägger till den förklaring, t ex "2020-05-31" blir "2020-05-31 Studentfest LIsa"

Ofta när jag skall söka fram bilder räcker det ju då med en enkel sökning på "Studentfest" eller "Lisa" för att hitta någorlunda rätt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder nyckelord så behöver man inte krångla med beskrivande mapp- eller filnamn.
Övrig info ligger ju i metadatan.
Men huvudsaken är ju man enkelt kan söka bland sina egna bilder.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker också det finns ett säkerhetsskäl att döpa om mina filer istället för att ha kvar kameragenererade filnamn. Jag har haft så många olika Sony-kameror numera att jag är rädd för att lägga ihop filer från olika kataloger då jag dessa mycket väl skulle kunna ha precis samma filnamn.
Jag vet inte om det funkar med Sony men det brukar gå att ange eget prefix för filnamn i kameran. Jag håller isär mina nikonkameror på detta vis om samma filnummer skulle hamna i samma mapp. Sedan finns förstås kameramodell och serienummer i metadatan också.
 

thommya

Aktiv medlem
Personligen tycker jag varken mappar eller filnamn bör användas för sökbarhet eller kategorisering. De skall främst namnges efter ett system som gör backup och återställning enkelt. Göm och glöm dem, men ha en konsekvent struktur och namngivning.
Mappar - <Mina Foton> <Årtal> <År Månad Dag>
Filnamn - <Namn_datum_löpnummer> t ex. "Andersen_20210101_00005"

Sedan används metadata som nyckelord för sökbarhet - VEM,VAD,VAR,NÄR t ex
Thommy, tomte, göteborg, julafton
Alltså egentligen PERSON,MOTIV,PLATS,HÄNDELSE

Sedan använder jag ungefär samma metodik som beskrivs i länken nedan för kategorisering och stjärnmärkning:

Smarta samligar nyttjar jag sedan för att fånga det jag behöver för diverse projekt och annat. T ex. Bästa fågelfoton 2020 - enkelt att bara välja 4-5stjärniga foton med nyckelordet fågel och datum 2020.

Även vanliga samlingar där jag "handplockar" det jag behöver enkelt genom att "Ange som målsamling" och sedan bara använda kortkommando B för varje bild jag handplockar.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Varför har du en undermapp?

Räcker det inte med att ha mappen 2021-02-04 Fest och lägga bilderna i den?
Egentligen finns det ingen anledning i sig.
Men efter att ha varit på en semester i en vecka och gjort mappen tex Öland.
O sen letade jag efter vilka bilder som tillhörde en viss dag vid ett tillfälle.
Efter det så har jag alltid använt det.
En vecka i fjällen får då 7 undermappar....
 

AFJ

Aktiv medlem
Personligen tycker jag varken mappar eller filnamn bör användas för sökbarhet eller kategorisering. De skall främst namnges efter ett system som gör backup och återställning enkelt. Göm och glöm dem, men ha en konsekvent struktur och namngivning.
Mappar - <Mina Foton> <Årtal> <År Månad Dag>
Filnamn - <Namn_datum_löpnummer> t ex. "Andersen_20210101_00005"

Jag tycker nog att ett beskrivande namn på mappen underlättar rätt mycket. Som exempel inne i LR library modulen, om mapparna bara innehåller datum så krävs ju någon form av sökning för att hitta rätt. Om mapparna har en kortare beskrivning efter datum som "London", "Bosse 50 år" och liknande så kan man ju direkt gå till rätt mapp utan att behöva söka.

Underlättar också om man behöver hantera mappar i utforskaren av något skäl.

Att lägga till ditt egen namn som start av filnamnet har jag dock lite svårare att se nyttan med! :cool:



Sedan använder jag ungefär samma metodik som beskrivs i länken nedan för kategorisering och stjärnmärkning:

Smarta samligar nyttjar jag sedan för att fånga det jag behöver för diverse projekt och annat. T ex. Bästa fågelfoton 2020 - enkelt att bara välja 4-5stjärniga foton med nyckelordet fågel och datum 2020.

Även vanliga samlingar där jag "handplockar" det jag behöver enkelt genom att "Ange som målsamling" och sedan bara använda kortkommando B för varje bild jag handplockar.
Ungefär samma för mig. Kul att drottningen har anammat samma rating system som jag! :)
 

janc

Aktiv medlem
För egen del låter jag Lightroom lägga filerna i datummappar ( år/månad/dag) vid importen och sätter då också Kopiera namn till "orginal" - gör sedan all redigering i virtuella kopior. Utöver det lägger jag ingen info i mappnamnen och skulle alltså egentligen kunna lägga filerna i vilken mappstruktur som helst.

Sedan använder jag nyckelord för att ange vad bilden föreställer och var den är tagen. Kopiera namn för att att ange hur den ska användas och även för att lägga bilder i "smarta samlingar" mm.

Använder flaggorna för att ange vilka bilder som ska kasseras och vilka som ska jobbas vidare med. Har inte något bra sätt att använda stjärnorna eller färgmarkeringarna annat än att jag någon gång använt färger för att ange vilka bilder i en samlig som är färdigbearbetade.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag tycker nog att ett beskrivande namn på mappen underlättar rätt mycket. Som exempel inne i LR library modulen, om mapparna bara innehåller datum så krävs ju någon form av sökning för att hitta rätt. Om mapparna har en kortare beskrivning efter datum som "London", "Bosse 50 år" och liknande så kan man ju direkt gå till rätt mapp utan att behöva söka.

Underlättar också om man behöver hantera mappar i utforskaren av något skäl.

Att lägga till ditt egen namn som start av filnamnet har jag dock lite svårare att se nyttan med! :cool:





Ungefär samma för mig. Kul att drottningen har anammat samma rating system som jag! :)
Det är ju endast i Biblioteksmodulen du har nytta av mappnamnet eftersom det endast är där MAPPAR finns. Jag är mest i Framkallamodulen och får då hoppa fram och tillbaka mellan dessa moduler för att hitta rätt mapp.
Däremot lägger jag till något beskrivande efter att jag är klar med taggning och editering, men mest egentligen för att visa att de är klara.
Det gör ju inget med ett förklarande namn, blir ju ytterligare ett sätt att hitta lättare som du säger.
Mitt eget namn i filnamnet kan vara bra för att inga missförstånd skall uppstå.
T ex om vi i familjen har flera backupdiskar - då ser vi snabbt att detta är ju mina foton på denna disken och inte någon annans.
Finns många olika sätt att arbeta på och bra att lyssna på hur andra gör och kanske rentav ifrågasätta vad man själv håller på med.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns många olika sätt att arbeta på och bra att lyssna på hur andra gör och kanske rentav ifrågasätta vad man själv håller på med.
Absolut!

Själv är jag en obotlig besserwisser så jag får kämpa för att ta till mig råd och ändra mitt beteende - det händer dock då och då! :)
 
ANNONS