Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR hänger sig...HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik T

Medlem
Hej!

Jag har ett problem:
Har använt LR1.4 ett tag och det har fungerat ok, inte världens stabilaste men helt ok.
För att testa installerade jag en "Trial version" av 2.0, då började problemen...
Såfort jag vill byta "modul" hänger sig LR! Det fungerar utmärkt i Library men så fort jag ska byta till någon annan modul hänger det sig...
Någon kanske föreslår att byta tillbaka till 1.4, men tyvärr är det likadant där numera!!!
Vad göra? Någon som varit med om något liknande?

/Henrik

Jag känner inte igen problemet.

Förslag till felsökning:

1) Skapa en helt ny databas och försök jobba med den. Hänger sig programmet då också så kan man utesluta att det är den som är korrupt.

2) Prova att ominstallera programmet - gör backup först!

3) Om inte det hjälper, avinstallera demoversionen, kolla om problemet finns kvar i 1.4.

4) Om problemet kvarstår, avinstallera även 1.4.

5) Installera den version du vill använda.

OBS! Tänka på att ta backup av database och dina presets.

Tänk också på att en version 2.0 databas inte går att använda med 1.4 programmet.

Lycka till!

Mvh
Anders

Trial versionen (2.0) av LR har faktiskt en förmåga att hänga sig vid vissa funktioner. Köper man den "riktiga" så fungerar detta dock. Det är mjukvarufel.

Jag har inte just det problemet men måste säga att 2.0 lider av hängningar och krascher, det verkar som om det finns minnesläckor eftersom programmet fryser efter att man jobbat ett tag. En omstart löser problemet för en liten stund men sedan hänger det sig igen. Man får väl hoppas det kommer nya uppdateringar.

Ok. Jag hade dock ett gäng problem som låg kvar hela tiden, när jag köpte Betan (trial). T.ex kunde jag inte exportera några bildspel. Programmet hängde sig alltid direkt. Både här och på min dator hemma. I fullversionen har jag dock inga som helst problem med något. Allt flyter på.

Jag har inte just det problemet men måste säga att 2.0 lider av hängningar och krascher, det verkar som om det finns minnesläckor eftersom programmet fryser efter att man jobbat ett tag. En omstart löser problemet för en liten stund men sedan hänger det sig igen. Man får väl hoppas det kommer nya uppdateringar.

Jag hade samma problem med LR 2.0 på PC men inte på MAc.
Kör nu release kanditaten av LR 2.1 på PC och det verkar ha avhjälpt minnesläckorna så nu kraschar det mer sällan. Det är stor skillnad.

Låter bra, då kanske jag skulle prova den versionen också för det är ett rätt irriterande problem.

Det ser ut som om dom även fixat integrationen med Photoshop som jag bara fick att fungera hjälpligt via en workaround.

Hej!
Har du provat med Relaunch and Optimize under Preference?
Kör 2.1 och allt rullar på utan problem.

Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto