Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

LR och CS4 - Redigera i ....

Produkter
(logga in för att koppla)

ludvig_lindqvist

Aktiv medlem
När man från Lightroom öppnar en bild i CS4 genom kommandot "Redigera i" vilket format sparar ni bilden i när ni är klara med redigeringen i CS4? Har några i TIFF och de blir ju VÄLDIGT stora ... några tips?

Hej Ludvig,

Ett tips för att få ner filstorleken från photoshop är att "platta till" bilden innan man sparar den, det vill säga inte spara bilden med en massa lager för då blir det enorma filer. Ett annat sätt är att jobba i 8-bitformat i stället för 16-bit men då bör man fundera över vilket bitdjup respektive jobb kräver. Själv sparar jag i psd-formatet men jag vet inte om det är så stor skillnad i filstorlek mellan det och tiff.

/ Mårten

Jag sparar alltid TIFF-filerna på uppdrag men "hemmabilder" och liknande enbart RAW + JPEG. Visst har du rätt i mängden disk som krävs. Jag kommer att köpa min 3:e externa USB disk snart. Allt för att täcka en ordentligt backup om olyckan skulle vara framme (stöld, brand och allmän klantighet)

Den mesta redigeringen/retuschen gör jag faktiskt i LR även till betalande kunder. Då mesta bröllopsfotografering.
Dock så använder jag CS till mer avancerade grejer som kloning och montage. Då redigerar jag i 16 bits och alla lager intakta tillss jag är helt nöjd med bilden. Då komprimeras den ner till 8 bits och ett lager samt TIFF kompression. Då tar de inte längre så stor plats.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto