Annons

LR, vid import hur ser man vart filerna hamnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Vid import så sorteras filerna in i respektive datummapp, man har ju en möjlighet att hitta de senaste filerna via ”senaste import”, men det borde ju framgå på något sätt, via någon inställning, klick eller liknade i vilken mapp en viss fil har hamnat, det kan ju vara flera tusen mappar att leta i.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstått din fråga. Högerklicka på en bild och välj "Go to Folder in Library" för att komma till Lightrooms mapp eller välj "Show in Explorer" för att se var på hårddisken som filen sparats.
1696352449750.png
Dessutom kan man ju se mappstrukturen i biblioteksmodulen, till vänster.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstått din fråga. Högerklicka på en bild och välj "Go to Folder in Library" för att komma till Lightrooms mapp eller välj "Show in Explorer" för att se var på hårddisken som filen sparats.
Visa bilaga 171861
Dessutom kan man ju se mappstrukturen i biblioteksmodulen, till vänster.
Tack det var go to folder in library jag letade efter, ibland importerar man äldre bilder och de har en tendens att försvinna i LR
 

pdahlen

Aktiv medlem
Personligen så flyttar jag över bildfiler från minneskortet till en mapp jag själv skapat på hårddisken och via lightroom importerar jag sedan från den mappen.
Jo jag gör så också, och i LR sorteras de in efter datum. Detta gällde mest äldre bilder som ligger i datorn och som efter en import hamnar lite vart som helst i LR’s bibliotek. Johan hade lösningen
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns alla varianter.
Allt från: från SDkort i SDkortläsaren till namnad folder och filerna döps om med pålagda importjusteringar justerat per kameraindivid med eller utan extra datummappar.
Till: in med alla filer i samma mapp.
Du fixar det med LRC´s import.
 

janc

Aktiv medlem
Som Erik skrier ovan kan man ju vid importen helt styra hur filerna ska hanteras vad gäller mappar, filnamn etc.

En variant jag personligen använder är att vid importen lägga in de importerade filerna i en samling som heter Import-<datum> så är det enkelt att hitta de nyligen (inte bara senaste) importerade filerna. När filerna är hanterade vad gäller nyckelord mm kan samlingen tas bort. (Funktionen att lägga till i samling finns i importinställningarna)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns alla varianter.
Allt från: från SDkort i SDkortläsaren till namnad folder och filerna döps om med pålagda importjusteringar justerat per kameraindivid med eller utan extra datummappar.
Till: in med alla filer i samma mapp.
Du fixar det med LRC´s import.
Tack ska fundera på detta.

Det som det i huvudsak gäller är import av astrobilder in i LR. Bilderna, 10-100st per objekt, tas vid ett datum som jag sedan använder till all spårning. Men innan bilden importeras till LR stackas dessa filer i ett extern program till en bildfil och när jag sedan lägger in denna bild i LR så får den ett datum när stackningen görs och som ligger X dagar efter det datum när bilden togs. Jag har sedan haft problem att hitta bilden i LR då min standard i LR är sortering efter datum när bilden togs, jag behöver därför vid import i LR även ange det datum där den ligger lagrad.

jag gillar sortering efter datum generellt, så det vill jag inte ändra på, men vad jag ska fundera på är om jag vid astrobilder ska styra vid import att det blir när bilden tas istället för det datum den nu tar då den blev stackad. Då blir det enbart ett datum att hålla reda på. Ska testa detta
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som Erik skrier ovan kan man ju vid importen helt styra hur filerna ska hanteras vad gäller mappar, filnamn etc.

En variant jag personligen använder är att vid importen lägga in de importerade filerna i en samling som heter Import-<datum> så är det enkelt att hitta de nyligen (inte bara senaste) importerade filerna. När filerna är hanterade vad gäller nyckelord mm kan samlingen tas bort. (Funktionen att lägga till i samling finns i importinställningarna)
Se det jag skrev till Erik
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag låter bilderna ligga kvar i mappen på hårddisken som de lagts i från överföringen till datorn. Samma struktur i lightroom. Jag har bara månadsmappar (år,månad) så det blir aldrig tusentals mappar. Om skapat-datum behöver ändras, t.ex skannade bilder, får de förstås flyttas manuellt till rätt mapp.
Dvs jag låter inte programmet flytta bilder automatiskt. Det skulle röra till det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag låter bilderna ligga kvar i mappen på hårddisken som de lagts i från överföringen till datorn. Samma struktur i lightroom. Jag har bara månadsmappar (år,månad) så det blir aldrig tusentals mappar. Om skapat-datum behöver ändras, t.ex skannade bilder, får de förstås flyttas manuellt till rätt mapp.
Dvs jag låter inte programmet flytta bilder automatiskt. Det skulle röra till det.
Om jag skulle ha månadsmapp så skulle det kunna bli 20000 bilder i en sådan, tycker det går bra med dagsmappar med 100-1000 i vardera. Det är enbart de som hamnar i fel dag som ställer till det, men jag ska titta på om jag kan styra vid importen eller om jag istället ska flytta efter importen, den går ju det också
 

Ventures

Aktiv medlem
Om jag skulle ha månadsmapp så skulle det kunna bli 20000 bilder i en sådan, tycker det går bra med dagsmappar med 100-1000 i vardera. Det är enbart de som hamnar i fel dag som ställer till det, men jag ska titta på om jag kan styra vid importen eller om jag istället ska flytta efter importen, den går ju det också
Tar man inte fler än 9999 bilder med samma kamera i månaden fungerar månadsmappar. Annars kan det bli konflikter när räkneverket börjar om och då får man lösa det på annat sätt. Huvudsaken att det fungerar. Veckomappar? men då har man 52 mappar per år istället för 12. Jag kommer inte upp i 10k i månaden men om man skulle börja med timelaps eller mycket stackande skulle det kanske dra iväg.
 

stenp

Aktiv medlem
Tack ska fundera på detta.

Det som det i huvudsak gäller är import av astrobilder in i LR. Bilderna, 10-100st per objekt, tas vid ett datum som jag sedan använder till all spårning. Men innan bilden importeras till LR stackas dessa filer i ett extern program till en bildfil och när jag sedan lägger in denna bild i LR så får den ett datum när stackningen görs och som ligger X dagar efter det datum när bilden togs. Jag har sedan haft problem att hitta bilden i LR då min standard i LR är sortering efter datum när bilden togs, jag behöver därför vid import i LR även ange det datum där den ligger lagrad.

jag gillar sortering efter datum generellt, så det vill jag inte ändra på, men vad jag ska fundera på är om jag vid astrobilder ska styra vid import att det blir när bilden tas istället för det datum den nu tar då den blev stackad. Då blir det enbart ett datum att hålla reda på. Ska testa detta
Är det inte bara att ändra datum på den stackade bilden inne i LR omedelbart efter importen?
 

stenp

Aktiv medlem
Nja - det påverkar väl inte var filen ligger på disk om man gör det efter importen?
Jag läste "Jag har sedan haft problem att hitta bilden i LR då min standard i LR är sortering efter datum när bilden togs". Då borde rätt datum på bilden göra det lätt att hitta den.
 

janc

Aktiv medlem
Sant. Så länge man använder LRC databasen för sortering så är väl i princip mappstrukturen ointressant.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag läste "Jag har sedan haft problem att hitta bilden i LR då min standard i LR är sortering efter datum när bilden togs". Då borde rätt datum på bilden göra det lätt att hitta den.
Kanske var det otydligt? Min standardinställning vid import i LR är att bilderna sorteras in i mappar för den dag då bilden togs. Detta datum hamnar också på bildfilen vid export så för nästan alla bilder så är det enkelt att hitta.

Men för astrofoto blir det inte det datum när bilden togs utan det datum när man slår ihop bildfilerna till en stackad bild innan import till LR. Med standardinställning så hamnar alltså dessa fel, men jag får antingen ändra importinställningen eller flytta dessa filer efter importen till rätt mapp
 

stenp

Aktiv medlem
Kanske var det otydligt? Min standardinställning vid import i LR är att bilderna sorteras in i mappar för den dag då bilden togs. Detta datum hamnar också på bildfilen vid export så för nästan alla bilder så är det enkelt att hitta.

Men för astrofoto blir det inte det datum när bilden togs utan det datum när man slår ihop bildfilerna till en stackad bild innan import till LR. Med standardinställning så hamnar alltså dessa fel, men jag får antingen ändra importinställningen eller flytta dessa filer efter importen till rätt mapp
Jag förstår, har samma hantering vid skanning av gamla negativ.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag förstår, har samma hantering vid skanning av gamla negativ.
Ofta är det ju svårt att veta när originalbilden togs och det blir ju skannat datum om man inte ändrar exif. Alla negativ med inbränt datum är tacksamma i det avseendet. Om man kommer ihåg att ändra exif i stackade bilder innan lr skickar ut dessa i datummappar så borde det väl bli rätt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spelar det egentligen någon som helst roll om 3 år vilket datum du använder.
Som jag ser det så finns det ingenting som är viktigt i datumet, de har ju funnits där i ett par miljoner år...
Vad är det egentligen som är viktigt för DIG och varför?
När du har det svaret sen vet du.
 
ANNONS