Annons

LR, vid import hur ser man vart filerna hamnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Spelar det egentligen någon som helst roll om 3 år vilket datum du använder.
Som jag ser det så finns det ingenting som är viktigt i datumet, de har ju funnits där i ett par miljoner år...
Vad är det egentligen som är viktigt för DIG och varför?
När du har det svaret sen vet du.
Astrofoto är inte så renodlat som vanlig fotografering, där en bild är en bild. Utan här kan en bild bestå av X antal exponeringar oftast 10-100st och med 60-300s exponering, spridda under flera nätter och under flera år och tagna med olika filter. För att ha koll på allt sådant så har jag ett kalkylark där all data om när exponeringarna är gjorda, samt all den information jag behöver. Rawfilerna är .FIT och kan inte lagras i LR, utan det är den stackade TIF filen som importeras. När jag samlar på mig mer data på ett objekt så letar jag upp de gamla filerna och slår ihop de nya filerna med de gamla. På detta sätt bygger man på bilden med mer och mer data, en bild behöver oftast 3-30 timmars data för att bli riktigt bra.

Två problem:
1. I närtid, man har stackat ett antal bildfiler under någon vecka och när man sedan importerar dessa i LR så sprids de för vinden. Vad jag vet är att de ligger någonstans från det datum som originalfilerna togs och till aktuellt datum. Men när jag väl vill redigera i LR så kan det ha gått ytterligare någon vecka från importen så det kan vara kanske 30 mappar att leta igenom, där dessa kanske ligger fördelade i fem mappar, beroende på hur många dagar jag har stackat. Därför har jag börjat att skriva upp lagringsplats (datum) i LR också i mitt kalkylark.

2. På längre sikt så kan det vara behov att hitta sina gamla importer i LR för att göra någon finjustering, använda delar av en import till att skapa en ny bild, som jag beskriv tidigare så jobbar man ofta med gammal data, tillsamman med ny. Det kan också vara redigeringen som förändras och man vill göra någon variant av en bild enligt annan palett.

Det enklaste för mig nu är att placera allt som rör bilden i en mapp som stämmer överens med senaste exponeringsdatum, då slipper jag hålla reda på både exponeringsdatum (där orignalfilerna ligger utanför LR) samt lagringsplats i LR
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
...
Två problem:
1. I närtid, man har stackat ett antal bildfiler under någon vecka och när man sedan importerar dessa i LR så sprids de för vinden. Vad jag vet är att de ligger någonstans från det datum som originalfilerna togs och till aktuellt datum. Men när jag väl vill redigera i LR så kan det ha gått ytterligare någon vecka från importen så det kan vara kanske 30 mappar att leta igenom, där dessa kanske ligger fördelade i fem mappar, beroende på hur många dagar jag har stackat. Därför har jag börjat att skriva upp lagringsplats (datum) i LR också i mitt kalkylark.

2. På längre sikt så kan det vara behov att hitta sina gamla importer i LR för att göra någon finjustering, använda delar av en import till att skapa en ny bild, som jag beskriv tidigare så jobbar man ofta med gammal data, tillsamman med ny. Det kan också vara redigeringen som förändras och man vill göra någon variant av en bild enligt annan palett.

Det enklaste för mig nu är att placera allt som rör bilden i en mapp som stämmer överens med senaste exponeringsdatum, då slipper jag hålla reda på både exponeringsdatum (där orignalfilerna ligger utanför LR) samt lagringsplats i LR
1. LR behöver inte bestämma var originalen ligger dvs du kan bestämma om LR ska kopiera filerna och var de ska hamna, behöver inte vara datum-baserat eller om LR ska länka till bildfilen där den ligger vid importen. Med det senare alternativet så kan du ha manuellt skapa en mappstruktur för de olika "scenerna" du jobbar med. Om du lägger in nya bilder som hör till scenen nya original eller ny stackning så kan du i LR använda "Synchronize folder" i LR. Där kan du välja att importera de nya bilderna till LR.
2. Om du har katalogstrukturen efter "scener" så kan du i efterhand genom att välja en scen-katalog i LR använda filter funktionen att hitta RAW-filer och välja datum som du har bilder från.
Screenshot 2023-10-05 at 15.26.03.png
3. Om du behöver spara information m vilka RAW-bilder som ingår i en Stackad-bild så är mitt tips att göra det med Collections/Samlingar.
Det kan finnas vissa möjligheter att semi automatisera det jobbet lite beroende på hur du jobbar.
 
ANNONS