Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR3 Slideshow

Produkter
(logga in för att koppla)

Berre Bengtsson

Ny medlem
Hej testade LR 3, i stort sett enda anledningen till det var att slideshow skulle vara (kommer att bli??) betydligt förbättrad. Det jag inte förstår (och kanske behöver lite hjälp med) är varför det inte går att lägga till text individuellt på bilderna. Tex lägga till ett personnamn på någon som är med på bilden. Man kan i stort sett lägga till vilken text som helst på ALLA bilderna på en o samma gång, helt OK. Men bara tex "Stefan" på en av bilderna verkar helt omöjligt.....Kan det vara så att jag har missat något eller kan det vara så att en sådan fundamental funktion inte finns i LR. Finns det en lösning vore jag "evigt tacksam" om någon kunde hjälpa mig.
Hade
KimB

I Lightroom 2.5 kan placera olika fältnamn från metadata i slideshowen. Ett av de möjliga fältnamnen är "Caption" så om du individuellt redigerar det fältet i library modellen så kommer det med i slideshowen.

Så den funktionen har funnits ett tag, fast det kräver ju en liten omväg.

Det är inte helt uppenbart var man lägger till fältet, men du har det nedanför bilden ABC och sedan kan du välja olika varianter med upp/ner pilarna. Default är Custom Text med det går att ändra till t ex filnamn, caption, equipment osv.

Tack

I Lightroom 2.5 kan placera olika fältnamn från metadata i slideshowen. Ett av de möjliga fältnamnen är "Caption" så om du individuellt redigerar det fältet i library modellen så kommer det med i slideshowen.

Så den funktionen har funnits ett tag, fast det kräver ju en liten omväg.

Det är inte helt uppenbart var man lägger till fältet, men du har det nedanför bilden ABC och sedan kan du välja olika varianter med upp/ner pilarna. Default är Custom Text med det går att ändra till t ex filnamn, caption, equipment osv.

Ja en får tacka, inte helt lätt som sagt men när du sa att funktionen finns var man ju tvungen att hitta den....Förstod efter ett tag att man i "biblioteket" kunde lägga in en bildtext på bilden OCH att den DÅ kom med på bilden i fotospelet, som sagt inte helt logiskt. Vad har man lärt sig.... jo efter ett gott råd, GE ALDRIG UPP, tack
KimB

Fast om man tänker på det så är det fullkomligt logiskt :)

När man importerar sina bilder så taggar man dom med allt relevant, sedan "hänger det med" till t.ex. slideshows, utskrifter (om man vill), flickr, o.s.v.

Det är ju en av grundstenarna i hur Lightroom fungerar :) Så jag skulle vilja kalla det logiskt, dock måste man ha förstått Lightroom-logiken ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto