LR6 -> LR Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej forum.
Nu har dagen kommit då det börjar vara dags att lämna gamla trygga Lightroom 6 och hoppa på (motvilligt) prenumerationstjänsten och Lightroom Classic. Nu undrar jag vad jag behöver tänka på vid övergången. Gissar att själva konverteringen är tämligen smärtfri men vad är det jag ska tänka särskilt på. Vad hade du velat göra annorlunda vid konverteringen? Vilka inställningar ska jag inte glömma att göra osv.
Kommer mina inställningar och presets att följa med eller ska jag skapa dem på nytt? Tacksam för alla tankar och tips.
Om svaren på mina funderingar redan finns i en annan tråd, hjälp mig att hitta den.

Canalog

Aktiv medlem
Jag har haft prenumerationsvarianten i flera år nu, för månadskostnaden - ca. 120:- spänn får jag ju 4-5 väldigt bra och kompetenta bildbehandlingsprogram som ingår i Adobe Creative Cloud-paketet.

Dels Lightroom Classic och dels Lightroom molnversionen som jag tycker funkar så ruskigt bra med alla Apple-hårdvarorna, MacBookPro, iPad, iPhone (i telefonen kan jag alltså med den Lightroom-mjukvaran fota DNG råfiler som enkelt och smidigt överförs till alla tre enheterna trådlöst - och i paddan kan jag oxå redigera råfilen och lätt dela jpg:er med andra personer!)

Utöver Lightroom-programmen får du ju oxå Photoshop inkl CameraRaw, Adobe Bridge som paketpriset inkluderar - alltihop de senaste versionerna med regelbundna uppdateringar och nya features/finesser.

Jag själv använder just inte alls Lightroom Classic...har aldrig lyckas lära mig det, inlärningströskeln är kanske för hög för mig (bildspelsmodulen i Lightroom Classic är väl den del däri som jag kört lite med), men den övriga Fyra ingående mjukvarorna har blivit ett riktigt lyft i min bildbehandling - både för analoga och digitala bilder. De analoga negativen är förstås först scannade i min filnscanner.

Jag betalar inte per månad, utan köper ett helår varje årsskifte...ca 1450:- tror jag...och Adobe Creative Cloud baspaketet är värt varenda krona tycker jag!!

jag kände mig också lite obekväm och var initialt skeptisk till att gå över från köp-mjukvaror till prenumerationsprogram-varianten innan jag slog till, men jag har sedan dess inte alls ångrat steget.

Jag har också en stationär PC med w10 operativsystem, och Adobelicensen gäller också för den datorn.

Adobemjukvaran (Photoshop ffa) funkar också mycket bra tillsammans med insticksprogrammen Neat Image (brusreducering) och Nik Collection 3 (Silver Efex Pro II för sv/v konvertering m fl.)

Likaså lösenordshanteraren 1Password, och det inkluderade Adobe Bridge som jag jämt använder som viewer och för viss nerladdning av bilder från kamerorna, funkar utmärkt på alla 4 enheterna jag har.

Sammanfattning: Köp prenumerationsvarianten! Du får väldigt mycket för pengarna enligt min alldeles personliga mening!
/B

nabbor

Aktiv medlem
Tack för svar, verkar som att det är en ganska enkel resa trots allt. Börjar känna mig redo att ta klivet.
Hur blir det med mina förinställningar i develop och printmodulen, kommer dom att fungera i v.9? En stor fördel för mig kommer vara att återigen ha tillgång till kartmodulen, för visst finns den kvar och fungerar felfritt igen?

thommya

Aktiv medlem
Tack för svar, verkar som att det är en ganska enkel resa trots allt. Börjar känna mig redo att ta klivet.
Hur blir det med mina förinställningar i develop och printmodulen, kommer dom att fungera i v.9? En stor fördel för mig kommer vara att återigen ha tillgång till kartmodulen, för visst finns den kvar och fungerar felfritt igen?
Förinställningar kommer med och kartmodulen funkar klockrent!!