Annons

Lurad på cashback av Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Att Sony lagt ut själva casbackhanteringen kan ju uppenbarligen ställa till problem vilket TS påpekar. Jag tror definitivt att det har jäklats ordentligt för honom och att han gjort vad han kunnat för att själv fixa problemet.

Men, olika falla ödets lotter tydligen. Jag hade skaffat prylar som sammanlagt skulle ge 4k i cashback, satte mig vid datorn ett par minuter med de verifikationer som behövdes färdiga för uppladdning samt IBAN-nummer och andra uppgifter som behövs.

Vips var det färdigt och jag fick omg ett mail att anspråket mottagits. När jag sedan kollade mitt bankkonto 6 dagar senare hade redan summan satts in.

Allt totalt krångelfritt. Och det var ju kul för mig.

Men att ALLT kan strula har ju påvisats av TS.

Jag tror dock på goda grunder att Sony inte är ute för att luras.

Och som iSolen påpekar: Så många olika "tryckningar" handlar det inte om.

Men ibland är det bara som att ska det jävlas så ska det göra det ordentligt.

Hoppas att allt löste sig till slut och att TS fick in pengarna p¨å sitt konto.
 

light

Aktiv medlem
"Jag tror Sony resonerar som så att "Vi" har anlitat ett företag för det här, så då är det som det är. ....
Utvidgar vi det till Svenska företag på internet så blir det mycket piskningar."
Företagen som anlitar denna tjänst är indirekt skyldiga. Nog så allvarligt, för det visar att man inte månar om sina kunder om man använder en sådan irritabel tjänst. Men den som från början "tänkt ut" detta enträgna klicka-på-bilder påfund är direkt skyldig. Man kan bara ana hur mycket irritation, frustation, skrik, gråt och annat elände som den människan orsakat tiotusentals människor, kanske mer.
 

iSolen.se

Guest
Företagen som anlitar denna tjänst är indirekt skyldiga. Nog så allvarligt, för det visar att man inte månar om sina kunder om man använder en sådan irritabel tjänst. Men den som från början "tänkt ut" detta enträgna klicka-på-bilder påfund är direkt skyldig. Man kan bara ana hur mycket irritation, frustation, skrik, gråt och annat elände som den människan orsakat tiotusentals människor, kanske mer.
Det är en dålig teknisk lösning på ett stort problem, robotar som skapar konton etc. Har själv dagligen sådana på min sajt. Ett tag fick jag ett 30-tal kundförfrågningar per dag men de är rätt lätta att filtrera bort.
 

hne

Aktiv medlem
Ja, det är tråkigt att behöva utsättas för Turing-test gång efter annan. Varianten med bilder tycker jag ändå är en av de smidigare.

Själva idén med cashback är väl att folk ska missa/glömma/misslyckas få pengarna? Annars hade man ju kunnat bara sänka priset.
 

iSolen.se

Guest
Ja, det är tråkigt att behöva utsättas för Turing-test gång efter annan. Varianten med bilder tycker jag ändå är en av de smidigare.

Själva idén med cashback är väl att folk ska missa/glömma/misslyckas få pengarna? Annars hade man ju kunnat bara sänka priset.
Det kan mycket väl vara en del men det är också ett sätt för tillverkaren centralt att kunna ge rabatt oberoende av handlarna.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Tråkig historia! Jag köpte för några år sedan en mycket dyr och "premium" bärbar dator, med en premium bildskärm av just Sony. Datorn var felaktig och jag tvingades till ett flertal reperationsförsök för att efter mycket lång tid till slut få en ny dator. Då hade en ny modell sett dagens ljus. Sonys kundtjänst och hantering var det uslaste jag genomlidit. Färgad av detta kommer jag troligen inte köpa en ny produkt från Sony igen - och jag är en ganska tålmodig man...

Kan tillägga att det hela tog ett halvår i behandling och jag blev kompenserad med två dvd-filmer...
 

Photocon

Aktiv medlem
Själva idén med cashback är väl att folk ska missa/glömma/misslyckas få pengarna? Annars hade man ju kunnat bara sänka priset.
Det tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom omfattar cashbacken endast de affärer som är ”listade”.

Och om folk glömmer att skicka anspråk så är ju det inte Sonys fel.

Om anspråkssajten är dåligt upplagd så att folk missar pga det är dock dålig affärssed.
 

hornavan

Aktiv medlem
Tänker inte försvara Sony eller någon annan. Men fler sidor finns ju som man markerar typ alla rutor där en bil finns för att bekräfta att man inte är en AI finns lite överallt.
De gånger man misslyckas är nog oftast när man ja.... misslyckas pricka alla rätt.
Sen att skylla på Sony när en 3e part felar är tråkigt. Att Sony sen ber en att gå en kompis för att testa där och man vägrar är ju ens eget fel oavsett anledning.
Med teknik kommer problem och som flera påpekat så har man problem så vänder man sig först där man köpt produkten.
Jag har också reggat mig hos Sony. Inga problem.

Tillägg: hur många miljoner användare av reggade PS4 medlemmar finns det? Har alla dessa haft samma problem måntro?

/Stefan
Du har helt rätt, jag är dålig och Sony är bra. Jag är 70 år och min syn är inte den bästa och det är så klart mitt problem. Inte alla är lika duktiga som du, det måste du väl förstå.

När jag utbildade mig till företagare så fick vi lära att det är alltid företagsledningens fel när något klickar.
Därför tycker jag att det är Sonys fel att de hyr in företag som gör det oerhört svårt för många att åtnjuta den rabatt som utlovas.

Scandinavianphoto, där gluggen är köpt, tycker också att systemet är befängt och har därför lovat att hjälpa mig.
 

Abrus

Aktiv medlem
Cashback

Idén med cashback är att göra en bra reklam för företaget och samtidigt göra processen tillräckligt komplicerad så att man inte orkar att anstränga sig för att verkligen få pengarna tillbaka - annars skulle de helt enkelt, sänka priserna på sina produkter.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Idén med cashback är att göra en bra reklam för företaget och samtidigt göra processen tillräckligt komplicerad så att man inte orkar att anstränga sig för att verkligen få pengarna tillbaka - annars skulle de helt enkelt, sänka priserna på sina produkter.
Precis så måste det vara, ett helt sjukt system.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Idén med cashback är att göra en bra reklam för företaget och samtidigt göra processen tillräckligt komplicerad så att man inte orkar att anstränga sig för att verkligen få pengarna tillbaka - annars skulle de helt enkelt, sänka priserna på sina produkter.
Man vill inte heller devalvera värdet på sitt varumärke vilket ofta urvattnas om man sänker priserna.
Med en cashback kan listpriset hållas uppe men man stimulerar till försäljning utan lika tydligt skada sitt varumärke på längre sikt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Idén med cashback är att göra en bra reklam för företaget och samtidigt göra processen tillräckligt komplicerad så att man inte orkar att anstränga sig för att verkligen få pengarna tillbaka - annars skulle de helt enkelt, sänka priserna på sina produkter.
Både ja och nej.
Cashback är ju Sony (i detta fall) som ger rabatt till slutkunden.
Hade Sony sänkt priset med 600kr till affären så lär affären ta det som extra 600kr till deras verksamhet. Detta sätt gör så att butikerna inte mixtrar med sina priser som vi ofta ser på Rea.
Har köpt ett par gånger på detta vis och det har alltid varit merjobb för mig. Men inget komplicerat eller jobbigt. Såklart har ju nån enstaka problem och det bör lösas.
Att Sony bad om att kunden skulle testa hos en kompis efter alla egna försök hemma tyckte jag själv var en bra ide. Hade det inte gått hade mitt nästa val varit att kontakta affären.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Ganska kul att läsa detta med tanke på att hela FS-kollektivet var utdömt redan i starten av tråden som möjliga vänner att ge hjälp. Trots det tycks hjälp ha kommit redan efter fyra timmar.
Ja, och en gammal sanning säger ju att problemlösning till 95% består i att definiera problemet.

Verkar som en del gått in alltför snabbt på konspirationsteorier. Cashback är en marknadsförning som för tillverkare syftar till att öka omsättningen genom att tillfälligt göra en reversed prissänkning som ska locka kunden till att göra inköp vid en tidpunkt som tillverkaren finner lämplig.

Att det sedan i slutänden sänker priset för konsumenten tillfälligt är ju knappast en nackdel.

Man ska dock vara medveten om att cashback i vissa fall pekar mot en framtida prissänkning. Fast om en kamera kostar 17.000:- idag och cashbacken är 2.000:- samt att nämnda kamera en period efter kampanjens avslutande prissänkts till 15.000:- så behöver ju konsumenten inte känna sig lurad.

I vissa fall har jag t o m upplevt en prishöjning en viss tid efter kampanjens slut.

Men dumt upplagda anspråkssajter borde saneras bort.

Fuji har ett rätt bra system för cashback. Det finns dock en liten bugg i det. När du ska uppge priset du betalat för varan (låt oss säga 10.690:- för ett 16-55/2.8) låser sig anspråkssidan om du skriver "10.690:-".

Man måste skriva 10,690 i en ruta som är märkt med "Kr" och sedan i ennan ruta 00 och den är inte märkt med "öre" eftersom den har en dubbelfunktion som ska användas på annat sätt om du gör flera anspråk samtidigt.

Men ett mail till supporten löser det problemet snabbt.

Att sedan bara "godkända" ÅF gör anspråket giltigt är ett problem för en del. Innan man ens funderar på om man ska köpa en kamera/objektiv med cashback bör man noga läsa kvalificeringsvillkoren så att man inte handlar hos "fel" ÅF.

Paradoxalt nog kan "fel" ÅF dessutom ligga avsevärt högre i pris än de godkända.

Men hur som helst står det ju var och en fritt om man vill utnyttja cashback eller inte. Läser man villkoren noga handlar det inte om så långvarig byråkrati.

En av orsakerna till att saker kollas upp är att folk utnyttjat cashback och sedan returnerat objektivet/kameran. Fuji har en 30-dagars gräns innan man ens får skicka in ett anspråk. Vidare är "godkända" ÅF en säkerhetsspärr mot gråimport.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kul och intressant att man kan skapa ett konto i annans namn, så säkert var det systemet.
Dra inga förhastade slutsatser om säkerhet, identitet eller integritet.
Ett konto är ett konto är ett konto. Inte något som är kopplat till en någon annans nånting.
Ett konto skapat på ett forum som t.ex. fotosidan med namnet av Sveriges regent - eller för den skull "iiSolen" - betyder inte något annat än att kontot har det namnet.

Jag registrerade ett konto.
Bytte sedan epostadress på kontot och överlät det till en annan part att acceptera den nya adressen.
Därefter hade inte jag med det att göra.

Jag hade lika gärna kunna skapa kontot åt mig själv och sedan valt koppla det till en annan av mina postadresser. Precis som de flesta andra av världens alla forum. :)
 

iSolen.se

Guest
Dra inga förhastade slutsatser om säkerhet, identitet eller integritet.
Ett konto är ett konto är ett konto. Inte något som är kopplat till en någon annans nånting.
Ett konto skapat på ett forum som t.ex. fotosidan med namnet av Sveriges regent - eller för den skull "iiSolen" - betyder inte något annat än att kontot har det namnet.

Jag registrerade ett konto.
Bytte sedan epostadress på kontot och överlät det till en annan part att acceptera den nya adressen.
Därefter hade inte jag med det att göra.

Jag hade lika gärna kunna skapa kontot åt mig själv och sedan valt koppla det till en annan av mina postadresser. Precis som de flesta andra av världens alla forum. :)
Om syftet med den avancerade registeringen är att säkerställa att det är rätt person som registrerar kontot är det i mina ögon inte så säkert att det går att göra så.
 

afe

Aktiv medlem
Om syftet med den avancerade registeringen är att säkerställa att det är rätt person som registrerar kontot är det i mina ögon inte så säkert att det går att göra så.
Syftet med Captcha och liknande är bara att hindra bottar från att registrera sig - inte att säkerställa identiteter.
 

iSolen.se

Guest
Syftet med Captcha och liknande är bara att hindra bottar från att registrera sig - inte att säkerställa identiteter.
Självfallet, har själv byggt såna lösningar vid flera tillfällen, men jag skrev om syftet ... är.

En registreringsprocess för att kunna göra en utbetalning måste rimligen innehålla åtminstone en grundläggande nivå av identitetskontrol. Allt handlar inte om att förhindra robotar.
 
ANNONS