Annons

Lurendrejare?? snabbt svar uppskattas!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena,
är på jakt efter en EOS 550D och hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/jamtland/HELT_NY___OBRUTEN_Canon_EOS_550D___18_55mm_IS_27120383.htm?ca=14&w=3

Som ni förstår blev jag jäkligt förvånad då priset är 3500:- (!). Jag hörde av mig till säljaren idag vid 18-tiden (via telefon) och frågade om kameran var kvar. Han sa då att jag var den första att ringa på annonsen och att kameran fanns kvar.
Jag frågade hur han tyckte att vi skulle göra med betalningen och han föreslog (självklart) då att jag skulle föra över pengar till hans konto, så skulle han skicka kameran så fort han såg att pengarna hade kommit in. Jag sa att det var OK och vi bestämde att jag skulle skicka ett sms med min adress så skulle han svara med sina kontouppgifter o.s.v. Under tiden tog jag lite tid på mig och försökte kolla upp lite uppgifter om honom.
Grejen är dock den att han varken finns med på hitta.se eller eniro.se, däremot finns det en MARTIN Risvall på samma adress, men med ett annat mobilnummer. Eftersom jag tyckte att alltihop verkade jäkligt skumt ringde jag upp honom igen och frågade om det var okej att ta betalningen via payson istället, men det kände han inte till + att han enligt honom själv inte hade någon tillgång till Internet. Jag frågade då om vi kunde ta frakten med Bussgods, så jag skulle kunna betala med efterkrav, men det fanns givetvis inget Bussgods där han bor så det gick inte heller..
Enligt honom är alltså den enda möjligheten att jag betalar in pengarna till honom i förskott och att han sedan skicka när han ser att pengarna har kommit in.

Vad tycker ni om detta, verkar det inte jäkligt skumt?? Någon som känner igen killen sen tidigare?
 
Titta på kartan var Gäddede ligger, det är ju längre bort än Långtbortistan... Så här gör de alltid, väljer ut en ort som inte en människa ska ha möjlighet att ta sig till, och därmed förstås försöka få köparen att be om att få kameran skickad... Säljaren=bedragaren är inte i närheten av Gäddede han heller...
 
Om han lägger in annonsen så har han tillgång till internet på något sätt. Varför sälja en precis nysläppt produkt?

Håller med, verkar som sagt sjukt konstigt.. Håller på och sms:ar honom med lite obekväma frågor och jag kan säga att han avslöjar sig rätt hårt.. Jag frågade om han skulle föra över pengarna så fort han såg att dom var över på hans konto och han svarade "självklart". Frågade därefter om vi inte kunde ta betalningen genom blockets "Internetgirot" om han ändå hade tillgång till Internet. Har fortfarande inte fått nåt svar... verkar som han drar sig ur. :p
 
Jag tycker man får lita på magkänslan. Tycker man det verkar vara skumt, så ska man låta bli. Fast det är inte alltid lätt då man kanske redan är förblindad av priset samt habegäret efter det man ska köpa.

Själv väljer jag att köpa begagnat här på fotosidan. Fast då väljer jag att köpa av någon som har varit medlem ett tag och som har en portfolio eller på annat sätt varit aktiv. Visst, det är ju ingen garanti men jag tycker det känns mer säkert än att köpa något på blocket.

/Gunnar
 
Nu är ju dessutom annonsen borta. Allt talar för att det var en bedragare, undanflykterna, tjatet om förhandsbetalning, fel namn o mobilnr... Grattis till att du klarat dig,, :)
 
Hjälp, Simon, jag höll på att få hjärtstopp när jag läste början. Tala om hund begraven, här var det ju en hel kennel begraven! Vem skulle sälja till det priset? Hoppas ingen annan annan går på det heller.
Bäst att hålla i minnet att om det låter för bra för att vara sant så är det troligen det också. ;)
 
det här är ju uppenbar bluff, vem får en sån kamera av sin bror, och sen inte vill ha för att sälja den till under halva nypris dagen efter? Jag varnade för denna på "Hur tänker folk på Blocket"tråden här nån timme efter att den lades ut, den här var så dum, ungefär som att jag vill sälja nya 500-lappar för 300kr st, någon som vill köpa?
 
Det är en bedragare

Känner igen namnet som en kompis blev lurad av... samma sätt med att han är skriven hos någon annan, han har säkert fått massor med pengar och en massa polisanmälningar mot sig.
 
Det här finner jag lustigt. Jag såg annonsen när jag "fönstershoppade" och tänkte: — Yeah, right!

3500kr för en Canon EOS 550D, ett kvitto som visade att den var köpt för över 9000kr.

Och nu har någon startat en tråd där man undrar om det är en lurendrejare. Det är inte konstigt att folk blir lurade på blocket-annonser...
 
Jag har sett två annonser för just det priset i Jämtland. Den första skulle sälja för att han fått den av sin bror men inte ville ha kvar den. Jag var också frestad att ringa men tänkte på den oskrivna regeln att när det låter för bra att vara sant så är det oftast inte det. Köpte kameran på Mediamarkt istället.
Nån som vill köpa ett oanvänt 18-55 IS förresten? :)
 
ANNONS