Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

märkliga objektiv och tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
hittade dessa på nätet utan någon vettig beskrivning... någon som har eller vet något om dem ??

Bilagor

• 12004[1].jpg
    12004[1].jpg
    31.1 KB · Visningar: 680
Tusse skrev:
Fanns det inget fabrikat på den och har du adressen till sidan.

det ser ut som om det står Canon på den och "XL" på sidan.

kom inte ihåg länken nu.. hittade bilderna som legat i datorn ett tag.. tyvärr... men det ser ut som en EF fattning

defiant skrev:
hittade dessa på nätet utan någon vettig beskrivning... någon som har eller vet något om dem ??
Undrar om den här inte har med Canons videokameror att göra? Jag tror att man kan använda Canons EF-objektiv på tex en
Canon XL2
En vild gissning är att detta är en adapter.

EDIT: Vilket tydligen flera var inne på innan jag hann lägga in mitt inlägg.

Precis som Kristoffer säger är den första till för att montera EF-objektiv på Canons XL-videokameror. Nummer två är en bälg.

Ja, bälgen är en Novoflex. Den har full koppling via spiralkablen. Således monterar man på adapter - bälg - adapter - glugg och för möjligheten att blända ned. Bälgen och tillbehören säljs bl.a. av www.speedgraphics.co.uk

Den första mojängen är, som redan påpekats en EF-XL adapter för att köra EF-gluggar på Canons XL-maskiner. Har för mig att Joseph Moudi (glock) har gjort det med ett hmm 600/4? på en XL2?

Finns bilder på det någonstans i forumet.

Finns det ens så skygga djur att man behöver motsvarande 1800mm som det ger? =)
Måste ge väldigt platt tråkigt perspektiv

konvertern är en adapter för att sätta L optik på XL videokamera, med förstoring på typ 12x, om jag inte minns fel kostar den multum

Njae, konvertern i sig har ingen förlängning. Dock ger den ju lite extra utdrag jämfört med XL-objektiven och många glömmer att sensorn i videokameran är väldigt liten precis som i digitala kompaktkameror. Tillsammans får du en effektiv beskärning på 7.2x av bildvinkel med konverter.

Standard XL-objektivet som följer med kameran är en 16x zoom på 5.5-88mm.

Här är en nästan klassikt sida där de använder ett Canon 1200/5.6 och en 2X konverter tillsammans med XL1s och XL-konverter.
1200 x 2 x 7.2 = 17280mm

ANNONS
Götaplatsens Foto