Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte har råd med en leica, men vill ha en liten, smidig och snabb kamera, vad ska man leta efter då? är de där ryssarna (FED, Zenit, Zorki) något att ha?

- Det frågas efter en liten, smidig och snabb kamera, inte efter en likvärdig klassikern Leica!
Helt enkelt det finns inte!
Leica har sin egen standard!
Om jag menar, att Olympus XA skulle hålla samma klass som Leica, vad det något yrvaken nybörjare till fotograf, som frågade.
Jag har en Leica M-serie i min ägo, sedan trettio år tillbaka, Olympus XA kostade bråkdelen av vad den Leican kostade en gång i tiden!
Så är det även idag, beg. priset på en fin Leica är HÖGT!
Men Olympusen ger mycket, mycket bra bilder, även
vid full bländare (2,8) kan jag inte upptäcka någon vinjettering, det var ett vanligt fel på dessa små kameror!
Min är tydligen bättre justerad, den är inte en av de första i produktionen, under tiden 1978-89.

Jonas skrev:
Menar du allvar med att rekommendera en halvautomatisk plastbit istället för en Leica? :)

- Vem har gjort det?
Ingen!
Läs inläggen tydligare!

- Voigtländer Bessa är tillverkad av ett japanskt företag, om namnet är köpt eller lånat, vem bryr sig!

Alexandar skrev:
Sen kan de skryta med att ha världens ljusstarkaste 35:a, 1.2.

- Har du objektivet själv eller är det bara en onödigt inlärd information?

Lars:
mårten skrev:
om man inte har råd med en leica, men vill ha en liten, smidig och snabb kamera, vad ska man leta efter då?
larsborg skrev:
Mitt tips är liten rackare, stor som ett ziggpkt! [Olympus XA]
Jag antog helt enkelt att han menade en som var någorlunda likvärdig i funktionen när han sa att han inte hade råd med en Leica men ville ha en liten smidig kamera.

Stefan: Det är sant, då får man lite mer kontroll över den.

Mattias: det är en Olympus XA, har den i handen just nu. Den är i fint skick, bara ett par smårepor i plasten, och fungerar som den ska utifrån vad jag kan se, har provat ta ett par bilder. Det finns en blixt också, men jag måste nog byta batterier i den. Får väl kolla upp värdet på den nånstans antar jag. Vad bjuder du? :)

Jonas: Har inte koll på vad den är värd faktiskt. Har en My1 som alltid-ha-med-kamera, men den reagerar väldigt långsamt på avtryck, dessutom föredrar jag manuell skärpa och bländare. f/2,8 är ju mums också. Men kom med ett prisförslag så ska jag tänka på det!

Gunnar skrev:
Minolta CL och CLE med ett 40 & ett 90mm objektiv så klarar du det mesta.
http://www.cameraquest.com/cle.htm

Absolut en helt perfekt kamera, hade glömt bort den bara!
Utbytbara objektiv!
Dyrare än Olympus XA, men säkert ännu bättre!
Kan nog vara svår att få tag på!
Kameran tillverkades av Minolta, med såldes både under namnet Minolta och Leica, faktiskt!
Mini-Leica!
Ett samarbete!

Observera att XA finns i en massa modeller.
Mer eller mindre bra.

(Jag har den sämsta!
Visseligen köpt på loppis för 10:- inkl originalblixt. Den skulle vara defekt men jag har inte hittat något annat fel på den än lite simpel bildkvalite... ;-)

http://www.diaxa.com/xa/xastart.htm

Rob

Senast ändrad:
larsborg skrev:
- Voigtländer Bessa är tillverkad av ett japanskt företag, om namnet är köpt eller lånat, vem bryr sig![

Alexandar skrev:
Sen kan de skryta med att ha världens ljusstarkaste 35:a, 1.2.

- Har du objektivet själv eller är det bara en onödigt inlärd information?

Exakt, vem bryr sig om namnet är köpt eller lånat, vem bryr sig om kameran är tysk eller japansk, har det någon som helst betydelse.

Om du inte förstod det innan så ska jag förklara det nu, min kommentar om "köpt eller lånad" var menad som ironi...

Sedan angående objektivet, du kan hitta det på www.lpfoto.se, om de säljer det objektivet så tror jag ärligt talat på att det existerar.

Vissa personer bör lugna ner sig lite, denna tråden är till för att hjälpa en kille som letar efter en vettig kamera. Jag har egentligen inte lust till att slänga in försvarskommentarer för att någon här försöker dumförklara mig.

ha de gott

Alex

larsborg skrev:
Vem har testat att optiken skulle vara suverän!
Japansk kamera (säkert fin kvalité), men ändå med lånat namn från Tyskland, vem går på det?
Storleken på kameran, alldeles för stor!
Bättre i den storleksklassen, att köpa en Leica!
Olympus XA, den kan du stoppa i bröstfickan.
Kanske även bakom örat, har inte provat!

Optiken är bl.a testad i tyska Fotomagazin och i svenska FOTO och flera av gluggarna visade toppresultat i klass med Leitz och Zeiss. Beträffande storlek har du en länk här http://www.cameraquest.com/voigtsys.htm där du kan jämföra med bl.a Leica M. Ingen större skillnad.

Alexandar skrev:
Vissa personer bör lugna ner sig lite, ....

- Lugn, inte illa menat!
Ditt tips till en kille att hitta en vettig kamera, precis vad jag också hade i tankarna,
men är inte ditt tips för finsmakare?
Inte billig kamera, eller hur?

Utan tvekan - ha de gott Du me

Nils skrev:
Optiken är bl.a testad ....

- Ja, visst är det känt att denna kamera har högklassig optik!
Relativt högt pris!
Jag bara slängde ut en "krok" för att se reaktionen, napp direkt.
Din länk till "Classic Camera Profile" var intressant, jag har den sedan tidigare som en nostalgisk foto-sajt, mycket välskriven.
Här kommer flera mycket bra sajter:
"How to CLASSIC CAMERA"
www.mediajoy.com/en/cla_came/index.html
"Photozone"
www.photozone.de/index1.html

Biber skrev:
Jag har en Retina IB, hittade den begagnad på ett loppis för 10kr. Den är i nyskick, och har ett litet skyddsfilter på sig. Mätaren fungerar faktiskt hyfsat, har jämfört lite med den och mina andra kameror.

Är det någon som vet det egentliga värdet på såna?

Till tråden:
Det är inget som jag skulle försöka använda istället för en Leica. Det är fast (och relativt långsam) optik och jobbig sökare (man måste vara väldigt bra på att bedöma avståndet själv, ingen mätsökare).Tycker den är rätt bökig, speciellt om man har glasögon. Fast å andra sidan har jag aldrig försökt använda den seriöst, har mest provat lite.

Min Retina Ib har blivit min favoritkamera för småbild. Liten kamera, bra sökare som är lätt att använda för mig med glasögon, och jag har aldrig haft problem med att få skärpan rätt. Jag fotar mycket sällan på största bländaren, så 2,8 är inget problem alls för mig. Syncro-Compurslutare är rena Rollsen bland slutarna, och Xenar är ett toppenobjektiv.

Din kamera IB, stort B, har större sökare än min Ib och dessutom ljusmätare.

Värdet ligger runt 400-500 kr.

J. Patric skrev:
Min Retina Ib har blivit min favoritkamera för småbild. Liten kamera, bra sökare som är lätt att använda för mig med glasögon, och jag har aldrig haft problem med att få skärpan rätt. Jag fotar mycket sällan på största bländaren, så 2,8 är inget problem alls för mig. Syncro-Compurslutare är rena Rollsen bland slutarna, och Xenar är ett toppenobjektiv.

Din kamera IB, stort B, har större sökare än min Ib och dessutom ljusmätare.

Värdet ligger runt 400-500 kr.
Om jag har glasögonen på mig ser jag inte riktigt hela ramen i sökaren, vilket gör den lite jobbig att använda för min del. Annars är det väl en smaksak antar jag.
Tack för värderingen. Rätt bra värdeökning på den tian. :)

Mattias: Jag tror att XAn är mer värd att ha kvar än att sälja billigt, och det känns inte som att den är värd speciellt mycket. Tror tyvärr att du får leta vidare.

larsborg skrev:
- Ja, visst är det känt att denna kamera har högklassig optik!
Relativt högt pris!
Jag bara slängde ut en "krok" för att se reaktionen, napp direkt.

Varför ifrågasätter du då i ditt tidigare inlägg kvalitén och om optiken ens varit testad?

Vad gäller priset så är det relativt lågt i jämförelse med Leica och det var ju detta kameramärke som forumets startman jämförde med. Dina svar verkar vara just "utslängda krokar" och inte särskilt genomtänkta. :)

Jonas: ok! nästan tur. Jag borde inte köpa mer fotoprylar på ett tag...men jag blir grymt sugen på en sån där liten rackare.

Biber skrev:
Om jag har glasögonen på mig ser jag inte riktigt hela ramen i sökaren, vilket gör den lite jobbig att använda för min del. Annars är det väl en smaksak antar jag.
Tack för värderingen. Rätt bra värdeökning på den tian. :)

Jag har inte testat en IB (stort B) så jag vet inte hur säkaren är på den. Men jag ser hela sökarramen i min Ib, med glasögon. Svårare är det med min IIc. Jag försöker hålla kameran ett par milimeter från glasögonen för att undvika repor.

Är din kamera i nära nyskick kan du mycket väl få 700-800 kr för den. Jag hoppas göra likadant fynd som du någon gång. En tia för en kamera med klass är inte illa. :)

Mårten skrev: (detta var starten av tråden!)

om man inte har råd med en leica, men vill ha en liten, smidig och snabb kamera, vad ska man leta efter då? är de där ryssarna (FED, Zenit, Zorki) något att ha?

- .... en liten, smidig och snabb kamera, det var önskemålet, mitt förslag tog fasta på detta! Inte en kamera, kanske i nivå med Leica, så är det, Nils!
- Voightländer Bessa är inte billig!
- Jämfört med Leica, då kan det sägas, något mindre dyr!
- Jag tror Mårten redan har gjort sitt val, en
person i tråden erbjöd sig, att sälja sin kamera!
Det var säkert inte en Leica eller en Voightländer.
Högklassik optik, javisst, kollade själv under dagen i ett gammalt ex av Popular Photography Magazine, läste då en artikel om både kameran och optiken!
Denna info hade jag inte innan, därav min fråga, "Vem har testat att optiken skulle vara suverän!?"
Så enkelt var det, Nils!
Ibland hittar man själv svaret!
En "krok" gav ändå napp till sajten "Classic Camera Profile"!
Tack!

larsborg skrev:

- Voightländer Bessa är inte billig!
- Jämfört med Leica, då kan det sägas, något mindre dyr!

Prisexempel -

Leica M7 hus: 27.500:-
Leica MP hus: 27.500:-
Leitz Summicron-M 35/2,0: 15.400:-

M7 + 35/2,0: 42.900:-

Voigtlander Bessa R hus: 5.995:-
Voigtlander Bessa R2 (Leica M-baj.) 7.695:-
Voigtlander Ultron 35/1,7: 4.995:-

Bessa R + 35/1,7: 10.990:-

Prisskillnad: 31.910:-

"Något mindre dyr" ?

Nils skrev: