larsborg
Aktiv medlem
Om man inte har råd med en leica, men vill ha en liten, smidig och snabb kamera, vad ska man leta efter då? är de där ryssarna (FED, Zenit, Zorki) något att ha?
- Det frågas efter en liten, smidig och snabb kamera, inte efter en likvärdig klassikern Leica!
Helt enkelt det finns inte!
Leica har sin egen standard!
Om jag menar, att Olympus XA skulle hålla samma klass som Leica, vad det något yrvaken nybörjare till fotograf, som frågade.
Jag har en Leica M-serie i min ägo, sedan trettio år tillbaka, Olympus XA kostade bråkdelen av vad den Leican kostade en gång i tiden!
Så är det även idag, beg. priset på en fin Leica är HÖGT!
Men Olympusen ger mycket, mycket bra bilder, även
vid full bländare (2,8) kan jag inte upptäcka någon vinjettering, det var ett vanligt fel på dessa små kameror!
Min är tydligen bättre justerad, den är inte en av de första i produktionen, under tiden 1978-89.
Jonas skrev:
Menar du allvar med att rekommendera en halvautomatisk plastbit istället för en Leica?
- Vem har gjort det?
Ingen!
Läs inläggen tydligare!
- Voigtländer Bessa är tillverkad av ett japanskt företag, om namnet är köpt eller lånat, vem bryr sig!
Alexandar skrev:
Sen kan de skryta med att ha världens ljusstarkaste 35:a, 1.2.
- Har du objektivet själv eller är det bara en onödigt inlärd information?
- Det frågas efter en liten, smidig och snabb kamera, inte efter en likvärdig klassikern Leica!
Helt enkelt det finns inte!
Leica har sin egen standard!
Om jag menar, att Olympus XA skulle hålla samma klass som Leica, vad det något yrvaken nybörjare till fotograf, som frågade.
Jag har en Leica M-serie i min ägo, sedan trettio år tillbaka, Olympus XA kostade bråkdelen av vad den Leican kostade en gång i tiden!
Så är det även idag, beg. priset på en fin Leica är HÖGT!
Men Olympusen ger mycket, mycket bra bilder, även
vid full bländare (2,8) kan jag inte upptäcka någon vinjettering, det var ett vanligt fel på dessa små kameror!
Min är tydligen bättre justerad, den är inte en av de första i produktionen, under tiden 1978-89.
Jonas skrev:
Menar du allvar med att rekommendera en halvautomatisk plastbit istället för en Leica?
- Vem har gjort det?
Ingen!
Läs inläggen tydligare!
- Voigtländer Bessa är tillverkad av ett japanskt företag, om namnet är köpt eller lånat, vem bryr sig!
Alexandar skrev:
Sen kan de skryta med att ha världens ljusstarkaste 35:a, 1.2.
- Har du objektivet själv eller är det bara en onödigt inlärd information?