Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökarkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
mårten skrev:
jag har hittat en olympus 35RC!
hur är optiken (zuiko 42/2.8) på den?
den ska ha det utdöda 1.35-voltsbatteriet... vad händer om man petar i 1.4-voltsbatterier istället?

Här har du batteri (1,35v), dock lite dyrt samt inte lika god hållbarhet som dom gamla kvicksilverbatterierna.

Den största nackdelen med Zink/luftbatterier som detta rör sig om är att dom laddas ur även när dom inte används. Har dock använt sådana till en OM-1 & det funkar...

För övrigt så tycker jag (som många andra skrivit) att en japansk 60-70-talsmätsökare är ett bra budgetval. Dom är ofta mycket billiga men kan också vara defekta, just därför så ska man inte betala mycket om inte garanti ingår.

Ang. Kodak Retina så är det fina kameror men jag känner rent spontant att dessa kameror är svårare att hitta i fungerande skick, att sedan hålla igång dem är heller inte alltid så lätt.

En sådan här Retina IIIS utrustning (-61) använde jag för bara 2 år sedan, en fullständigt underbar kamera som dock var mycket svår att hålla fungerande. Den är numera pensionerad i brist på reservdelar...

Larsa

Bilagor

• iiis m optik.jpg
    iiis m optik.jpg
    42.9 KB · Visningar: 206
Om du letar bland begagnade kameror finns det en uppsjö av kompetenta kameror. Nästan alla tillverkare gjorde mätsökarkameror efter WW2. T.ex. Canon P eller 7 är riktigt fina. Min far har en gammal Canon P (-60) och den är riktigt trevlig att plåta med. Nästan helt ljudlös och utmärkt att plåta människor med.

/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto