Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många internationella proffsfotografer säger att det är Sony som gäller nu!

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Det kan vara fotografer som ex. använt Nikon i 30-40 år som gått över till Sony Alpha 7 serierna. Blev själv nyfiken på dessa kameror om det blir aktuellt att byta! De säger att de presterar bättre än Nikon & Canon och ligger även långt före tekniskt sett. Se detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw

Vad tror ni om dessa:
Sony Alpha 7
Sony Alpha 7R II
Sony Alpha 7S II
 

nutte

Aktiv medlem
Hej M,
Sony gör många bra kameror men tyvärr inte så många bra objektiv och de är ganska kostsamma.
De 3 du listat fokuserar inte så snabbt så inte så användbara för rörliga motiv men bra för stilleben men är inte så mycket "bättre" (beroende på vad som är viktigt) än t ex en D7000.
A7R II är bättre; tystare, snabbare etc men kostar mycket.
 

Parsi

Aktiv medlem
Det kan vara fotografer som ex. använt Nikon i 30-40 år som gått över till Sony Alpha 7 serierna. Blev själv nyfiken på dessa kameror om det blir aktuellt att byta! De säger att de presterar bättre än Nikon & Canon och ligger även långt före tekniskt sett. Se detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw

Vad tror ni om dessa:
Sony Alpha 7
Sony Alpha 7R II
Sony Alpha 7S II
Det där beror ju på hur man använder kameran och hur man trivs med att fotografera.
Sony A7II är helt klart en jättebra kamera. I en del detaljer just nu ledande. Men det är också en kamera vars fördelar är icke-existerande vid en del arbetssätt. Och en kamera som t.o.m. är rejält obekväm (= oduglig i jämförelse) vid en del arbetssätt.

Att en del fotografer gillar Sony A7 serien, är nog inte så konstigt, eftersom den är så bra att den faktiskt kan vara ett alternativ. Att alla proffsfotografer skulle vara på nåt sorts lämmeltåg mot Sony är nog helt galet, dock
.
Den har ypperlig bildkvalitet, och en del klara fördelar för en del, som har nytta av dem. T.ex vid manuell fokusering, eller ögon spårning vid autofokus, huset är kompakt och lätt att ha med sig.
Men den har också många nackdelar. Dålig beredskap. Man måste vara uppmärksam på batteriet. Sämre följande autofokus. För liten för att vara bekväm för många objektiv.

Jag är inte ens proffs, men avsaknaden av optisk sökare, den dåliga beredskapen och batteritiden, är nog för att göra den till ett icke-alternativ för mig. Så Sony är ingen självklarhet.
Den passar en del. Det finns ingen kamera som är perfekt för alla (det skulle isåfall vara mobilkameran ;-) ).

P.S. Den andra kameran Lanier babblar om, A6000, är också en jättebra kamera. (dock med samma nackdelar).
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Hej M,
Sony gör många bra kameror men tyvärr inte så många bra objektiv och de är ganska kostsamma.
De 3 du listat fokuserar inte så snabbt så inte så användbara för rörliga motiv men bra för stilleben men är inte så mycket "bättre" (beroende på vad som är viktigt) än t ex en D7000.
A7R II är bättre; tystare, snabbare etc men kostar mycket.
Dessutom har de plats för bara ett minneskort och de har kort batteritid. Detta gör dem mindre lämpliga för event som t.ex. bröllop. De borde dock fungera utmärkt i studion där man har tillgång till ström och dessutom ofta fotograferar rakt ned i datorn.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sedan skall man nog vara medveten om att många proffsfotografer är "köpta" av kameramärket. Har ingen aning om det gäller denna kille men man bör nog ta alla dessa videos med en nypa salt. Jag minns att när Canon 7D mk2 släpptes så hade ju Scott Kelby just bytt från Nikon till Canon och hans svada när han testade kameran var ju imponerande! :)
 

Krisiun

Aktiv medlem
Medan jag läste det här såg jag t v i annonsspalten en reklam fr Fuji med Serkan Günes. Han fotade med Canon först men gick över till mellanformat och jag vill minnas att han talade sig varm för det i både en och annan artikel, ex: "Med övergången från småbild till mellanformat slapp han kantoskärpa, vinjettering och annat som skapade besvikelse i stället för tillfredsställelse. Numera är den tekniska kvaliteten i bilderna som han vill ha den." Nu är han X-fotograf och plåtar alltså men en än mindre sensor? ;)
 

Tell

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt hur senaste A7-kamerorna är, men min A7mk1 är iaf lite småbuggig, ostabil och långsam. Inte så att det är jätteilla, men den har inte en suck emot min gamla D700 iaf. Så jag kan inte tänka mig att en proffsfotograf skulle välja en Sony A7 framför en Nikon. O så som andra nämnt så är ju batteritiden och objektivutbudet inte heller direkt nåt som kan konkurera med Nikon o Canon..
 

Anjou

Aktiv medlem
Haha... Ja det är stor humor i hur dessa videobloggare hyllar sina uppdragsgivare :)

Tänker på tex Jay P. Morgan som tvingas fota alla sina uppdrag med Tamron. Eller stackars Joe McNally som försöker se entusiastisk ut när han fjärrstyr sina Nikonblixtar med ir-sändare.
 

iSolen.se

Guest
Haha... Ja det är stor humor i hur dessa videobloggare hyllar sina uppdragsgivare :)

Tänker på tex Jay P. Morgan som tvingas fota alla sina uppdrag med Tamron. Eller stackars Joe McNally som försöker se entusiastisk ut när han fjärrstyr sina Nikonblixtar med ir-sändare.
IR-sändare? Haha. Jag tvingades använda ett sånt system en dryg vecka i Japan. Det gör jag aldrig om. Köpte omedelbart radiobaserat när jag kom hem.
 

iSolen.se

Guest
Det kan vara fotografer som ex. använt Nikon i 30-40 år som gått över till Sony Alpha 7 serierna. Blev själv nyfiken på dessa kameror om det blir aktuellt att byta! De säger att de presterar bättre än Nikon & Canon och ligger även långt före tekniskt sett. Se detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw

Vad tror ni om dessa:
Sony Alpha 7
Sony Alpha 7R II
Sony Alpha 7S II
Kolla gärna Sonytrådarna, Sony har blivit bättre men inte är de bäst (än).

Däremot vet jag canonanvändare som använder sonyn som andrakamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7RI är allra första generation, A7RII är andra generation med nyutvecklad sensor på 42mp, 4K, inbyggd stab. A7RIII måste så klart bara få plats för två minneskort, frågan är om det inte är dags för tre kortplatser snart, Raw och Jpeg eller backup, skall vi inte ha ett kort för film också, vem blir först.



//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Liksom flera andra kameramärken ser jag inte A7RII som en arbetshäst i samma motto som tex en 5DMKIII, Jag tycker nog att man skall se A7RII som en bra och ändå ganska så allround kamera, som står på sina egna ben. Att flera C/N ägare dissar kameran må väl vara hänt, men som sagt det är ingen arbetshäst av så många skäl som bör vara väl kända i dag. Den står där ensam som fortfarande enda FF-kamera bredvid dom största märkena.



//Bengt.
 
ANNONS