gors
Aktiv medlem
PeterLj2 skrev:
Att äta kött uppfyller ett psykologiskt behov för mig.
Det här är ju väldans off-topic, men jag är bara så nyfiken på vad som skulle hända med dig om du inte åt kött?
Skulle du få köttabstinens?
Eller bli grinig?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PeterLj2 skrev:
Att äta kött uppfyller ett psykologiskt behov för mig.
Datura skrev:
Djuren som hon avlivat kommer ifrån en uppfödare som föder upp djur som ska bli ormmat. Men det är ingen som gnäller över hur synd det är om djuren som ska bli svalda levande av en stor orm.
PeterLj2 skrev:
Att äta kött uppfyller ett psykologiskt behov för mig. Jag betvivlar att många äter kött av ren elakhet mot djur? Hade jag kunnat hade jag blivit vegetarian men mitt liv i övrigt är långt ifrån perfekt så att för att mitt liv inte ska bli en total misär väljer jag att låta mitt psykologiska behov när det gäller mat ta överhand för det får mig att äta bra. Med andra ord jag värderar min egen lycka högre än djurs liv.
gors skrev:
Det här är ju väldans off-topic, men jag är bara så nyfiken på vad som skulle hända med dig om du inte åt kött?
Skulle du få köttabstinens?
Eller bli grinig?
PeterLj2 skrev:
Jag skulle bli olycklig med mindre jag fick några av mina andra behov uppfyllda mer. Tror du folk som är lyckliga tröstäter? Eller blir vegetarianer för den delen. Som jag ser det skulle endast ett mycket högt behov av idealism som skulle ge dem en värdeladdad känsla starkare än den de får ut av att äta mat kunna åstadkomma detta. Att vi är lyckliga har ju högt att göra med de behov vi har.
---Låter rimligt och förnufftigt detta!
Mat tillhör ett av våra primära behov och har enligt min logik i den vida förståelsen MYYYCKET att göra med hur vi upplever och utvärderar konst generellt! Konstnärligt och kreativt skapande generellt är bevis för att vi människor också har detta som ett behov och några av oss har det som ett mer eller mindre primärt behov. (här drisstar jag mig att sk,linjen mellan djur och människor är som störst..)
Människans aktiviteter och kreativa skapande ligger som kärnan av vårt totala kuturarvs vagga, SÅÅÅ detta med vad som tillfredsställer oss generellt haaaaar myyycket med synen på vårt kreativa skapande att göra. Logiskt och bevisligen!!!/Niclas.
Du ifrågasatte om allt som provocerade = konst och det var det jag svarade på. Jag har hållt mig utanför diskussionen om dödandet. Visst bör man sätta gränser och det är väl därför som vi har lagar och förordningar. De är trots allt en rätt bra representation av den etik samhället står för. Sedan ska man komma ihåg att etik och lagar förändras även om det inte rättfärdigar lagbrott.barret skrev:
Man måste nog sätta en gräns för provokation.
PeterLj2 skrev:
Att äta kött uppfyller ett psykologiskt behov för mig. Jag betvivlar att många äter kött av ren elakhet mot djur? Hade jag kunnat hade jag blivit vegetarian men mitt liv i övrigt är långt ifrån perfekt så att för att mitt liv inte ska bli en total misär väljer jag att låta mitt psykologiska behov när det gäller mat ta överhand för det får mig att äta bra. Med andra ord jag värderar min egen lycka högre än djurs liv.
PeterLj2 skrev:
Tror du folk som är lyckliga tröstäter? Eller blir vegetarianer för den delen.
Ormar äter INTE djuren levande. Ormen dödar bytet först sedan ssväljer den bytet, som är dött.
Datura skrev:
JAHA? big deal. jag tror alla förstod min poäng.
Sen tror jag inte djuren tycker det är mysigt att först bli dödade av ormen heller.
stoltz skrev:
Nej det är det ingen som påstår. Men om djur kan "tycka saker är mysiga", så kan vi väl äta kött på instinkt?
Vad är det för skillnad på om jag ger ormen en råtta eller om den tar den i naturen? Ormen äter för att stilla sin hunger, råttan äter fågelungar och annat gulligt för att stilla sin. Vad skall vi göra för att stilla vår hunger?
"welcome to the evolution"
Sen håller jag med om, så som jag påpekat tidigare, att dagens djurhållning inte är rätt.
Jag blir bara så utmattad av den dubbelmoral som oftast existerar kring bl a djurrättsfrågor.
"Jag äter inte kött, för jag tänker på djurens rättigheter", En person som uttrycker detta kan samtidigt ha hund utan att blinka - Domesticerat djur som tidigare levt i vilt tillstånd. Samma person kan även avliva hunden när man själv, som människa, anser att den lider. Är detta djurens rättigheter man talar om? Om djuren skall ha rättigheter skall dom väl själva välja, eller?
Djurrättsaktivisterna som släppte ut 5000 minkar i den svenska naturen gjorde väl inte rätt? Nästan alla djuren dog efter ett halvår och gjorde dessutom står skada för andra djur. Men om man skall tillämpa konsekvensetik, så kan man ju säga att för att göra en omelett måste man ju knäcka några ägg, eller? Resultatet från denna "lyckade aktion" är det ingen aktivist som pratar om.
Det andra problemet i dom här diskussionerna är även att man ställer olika djurraser på en rangskala. Flugor är ok att döda, skalbaggar lika så. Ormar är hemska - Dom äter ju gulliga djur som möss och kaniner, då måste det ju vara synd om de djur som blir mat. Katter är gulliga, trots att dom äter små söta fågelungar, men det är inte många som tycker synd om fågelungarna när söta missan kommer och biter ihjäl dom.
PeterLj2 skrev:
Det är klart att djurrättsfrågor är berättigade men för att vi ska få alla till att behandla djur väl handlar det om att fylla deras psykologiska behov först. Det är inte retorik och resonemang kring det som kommer att lösa det anser jag. Jag inser mycket väl att det inte är precis rätt av mig att döda andra djur och beröva dem från deras liv. Mitt idealism behov gynnas inte precis av mitt matbehov och står i rätt stor konflikt med varandra.
ariadne skrev:
okej. har lite svårt att ta till mig det du skriver om "psykologiskt behov" men det låter ju rimligt att det inte bara skulle vara ett rent fysiskt behov. att vi äter. psykologiskt, socialt borde det också vara. har dock som sagt lite svårt att ta till mig det ändå. lättare med typ godis. men det kanske ligger nåt i det!
Ja... och det finns bra bilförare, en stor grå massa av medelmåttiga bilförare och det finns de som inte borde haft ett körkort överhuvudtaget. Problemet är att alla tror att de tillhör den första kategorin.matnyttige skrev:
Konst verkar kunna vara vilket skit som helst