Annons

Måste konvertera till cmyk -vilket program ska jag tro på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
I morgon ska min skoltidning skicka in ett specialnummer till tryck och vi har just fått reda på att vi själva måste konvertera bilderna till cmyk -men labbet säger att de inte har en färgprofil för ändamålet. Detta tycker jag är väldigt konsigt men i alla fall så har jag valt att använda den profil som är standard i photoshop om man har ställt in "european prepress defaults" vilket är Euroscale coated v2.
Detta gör att jag har två frågor:
1.Hur gör man rent praktiskt. Som det är nu har jag slagit över till cmyk-läge i photoshop och sen konverterat profilen till den ovan nämnda men bilden ändras inte ett dugg på skärmen för det, kontrasten blir lite sämre men inget annat -gör jag fel?
2.När jag sen kollar på bilderna i t.ex. filgranskaren i windows xp har bilderna mycket mindre mättnad och annorlunda färger. Tittar man på dem i quick-time är de mörka som en kolkällare och allt rött har blivit magenta. Vilket program ska jag tro? Om jag drar i extra mättnad i photoshop ser bilderna "bra" ut i filgranskaren men lika hemska i quicktime, är det photoshop som gäller alltså?

Är oändligt tacksam om Ni kan hjälpa mig ikväll, annars kan ju bilderna bli hur tusan som helst...

Varför vill du att bildena skall ändra utseende?

När du ändrar till CMYK vill man ju att bildens utseende skall vara så likt det du ser i bildbehandlingsprogrammet som möjligt.
Vissa färger är för starka (mättade) för att det skall vara möjligt att trycka dem, då får du den effekten att de blir lite mer ”matta”.

Windows filläsare förstår inte CMYK, så det som sker är att bilden visas med de RGB-värden som skall likna CMYK mest.
Men, utanför exempelvis Photoshop blir det gärna fel, Windows förväntar sig bilder i RGB.

Skall bilderna tryckas på bestruket papper? Sådant som en finare broschyr eller månadstidning trycks på?
Kanske är det mer som tidningspapper, då bör du välja uncoated (obestruket).

Kan du inte få någon info alls från tryckeriet?
Totalmängd färg, UCR och annat tjafs.
Lite överkurs visserligen, men utan profil kan man använda tryckeriets färginställningar och mata in värdena manuellt.

Men kör med förinställningen coated/uncoated.
Då gör du ett bättre val än många ”proffs” som bara väljer CMYK rakt av och får bilder anpassade för amerikanskt rulloffsettryck. Med felaktiga röda färger framförallt.

tack mikael för dina svar -det gör mig säkrare för framtiden. Jag vet bara att vi inte trycker på tidningspapper(dasspapper...) utan på finare sort -men så mycket mer info har jag inte att jobba med. Tryckaren sa bara att "vad ska du med färgprofil till- vi gör ju provtryck"
Men jag tror att coated är rätt, ska försöka kolla det.
Tusen tack

jag har nu pratat med den som gör layouten och vi trycker på 130g bestruket papper vilket alltså borde betyda (om jag tolkat dig rätt mikael) att bilderna kanske inte kommer bli allt för hemska i alla fall

Känns verkligen förvirrande när man ska igenom konverteringar för tryck första gången. Och jag tycker att det är dåligt att tryckeriet inte kan hjälpa dig med profil och instruktioner, det borde de.

Om deras kommentar om provtryck innebär något borde det vara att du inte ska konvertera övehuvudtaget utan att de gör det från din RGB-fil och de tar ansvaret för resultatet...en bra sak om du är osäker - men dåligt om du vet vad du gör. Om det inte innebär detta måste du inbegripas i hela korrekturprocessen, med åtminstone en vända till som resultat.

Om du nu måste konvertera bilden från din arbetsfärgrymd till tryckfärgrymden så använd den profil du nämnt, Euroscale coated. Det är en lite "gammaldags" profil, och bättre finns, men många pressar/tryckerier försöker anpassa sig till den profilen så chansen för att den stämmer någotsenär är hygglig, i varje fall den bästa du har.

Egentligen är det ett råd något i blindo, men om du inte har för mättade färger i orginalfilen bör du nog använda relativ kolorimetrisk konverteringsmetod för konverteringen. Din kommentar om att bilden inte ändras så mycket på PS-skärmen talar för detta. Det finns handgripliga sätt att kolla detta men det leder för långt att dra det här och nu.

Hur bilderna ser ut i andra program än PS kan du glömma - färghantering är komplicerad. De olika programmen jobbar med var sina principer (en del har inga alls, som Mikael påpekar). Om du inte har skärmen kalibrerad vet du inte mycket om vilka färger du har ursprungligt, så du famlar delvis i blindo ändå. Om du har flera sådan här uppdrag, börja med att kalibrera skärmen och din skrivare. Tryck sedan på att repron/tryckeriet förser dig med profil, alt anvisar den profil de försöker anpassa sig till...

Lycka till i alla fall, det är alltid lika kul att se utfallet...

Senast ändrad:
jodå, skärmen är kalibrerad med one-eye. Normalt sett brukar man ju få profiler och hade jag bara fått en så hade det inte varit några problem men efter att ha ringt tryckeriet nu så har jag fått veta att pappret är bestruket och att jag gjorde rätt enligt honom, han tyckte att det var ett bra val av profil...mer än så kan man väl knappst göra...

Tack för alla era råd, de hjälpte verkligen:)

ANNONS
Götaplatsens Foto