Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Behöver man redigera i cmyk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla kunniga.
Jag ska lämna in ett antal bilder till ett tryckeri om en vecka och då behöver bilderna konverteras till cmyk (naturligtvis).
Jag har jobbat lite med cmyk tidigare men då med en annan profil än den jag hämtat från tryckeriet. Den profil jag använt tidigare (euroscale coated) gjorde att bilden såg precis ut som i rgb -när jag visade på skärmen alltså.
Därför blev jag lite konfunderad när tryckarens profil fick bilderna att tappa oerhört i mättnad och nyans.
Min fråga är nu: ska jag redigera bilderna i cmyk i efterhand och höja mättnaden igen så att det ser bra ut eller är bilden färdig när jag konverterat den till cmyk?

Mycket tacksam för svar.

Dadigan skrev:
Hej alla kunniga.
Jag ska lämna in ett antal bilder till ett tryckeri om en vecka och då behöver bilderna konverteras till cmyk (naturligtvis).
Jag har jobbat lite med cmyk tidigare men då med en annan profil än den jag hämtat från tryckeriet. Den profil jag använt tidigare (euroscale coated) gjorde att bilden såg precis ut som i rgb -när jag visade på skärmen alltså.
Därför blev jag lite konfunderad när tryckarens profil fick bilderna att tappa oerhört i mättnad och nyans.
Min fråga är nu: ska jag redigera bilderna i cmyk i efterhand och höja mättnaden igen så att det ser bra ut eller är bilden färdig när jag konverterat den till cmyk?

Mycket tacksam för svar.

Vilken konverteringsmetod använde du dig av? (under bild->läge->konvertera till profil) Du kan först prova med att ändra mellan perceptuell och relativ - ha förhandsvisningen på - och se om det blir annorlunda innan du ger dig in och grejar mer i bilden.

Jobba med bilderna i t.ex Adobe RGB med tryckbarhetsvarining påslagen i PS.
Konvertera till CMYK som sista åtgärd när bilden är färdig för tryck.

ANNONS
Götaplatsens Foto