Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man installera drivrutin för 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Tänkte ladda upp lite bilder på jobbet och tog bara kabeln med mig. Ingen program CD alltså. Har för mig att det funkat bra hemma, dvs att kunna hämta bilder via utforskaren utan att först installera program.

Men nu vill pc-n inte mappa upp kameran som en ny enhet i Windows.

Nån som vet om det funkar på nåt annat sätt? Program cdn är ju hemma...

I windows XP finns drivrutiner från början.
Har du äldre version av Windows på jobbet kan det behövas installeras.

Ett problem med att bara koppla kameran till datorn är att man inte kan tanka ner RAW filerna utan enbart JPG...

Jag kör ju m WindowsXP men det funkar ändå inte. Jag provade att köra Add hardware men då efterfrågades bara program cd för att installera drivrutin. Först "plonkade" det till som det brukar när man anslutit nån ny hårdvara. Nu gör det inte ens det, efter en omstart då Add hardware + allt hängde sig...

Uttryck skrev:
Jag kör ju m WindowsXP men det funkar ändå inte. Jag provade att köra Add hardware men då efterfrågades bara program cd för att installera drivrutin. Först "plonkade" det till som det brukar när man anslutit nån ny hårdvara. Nu gör det inte ens det, efter en omstart då Add hardware + allt hängde sig...

Det är väl en USB kabel?
Du behöver inte lägga till maskinvara i XP...den ska komma upp som en enhet...

Har du någon annan USB enhet på din dator?
Kanske problem med XP USB drivrutiner...

[Edit]
Typ...prova med ett USB fickminne om du har.

För att minnet/kameran skall dyka upp "automatiskt" i XP bör den vara av typ "storage class".... och mig veterligen är INTE Canons produkter detta. I varjefall inte 10D, 1D2 eller enklare kompaktkameror!

Här gäller det att FÖRST installera drivrutiner och sedan ansluta kameran. Gör man tvärt om kan det (om man har otur) hända att fel typ av drivrutin laddas vilket gör att en installation av Canon mjukvara sedan inte fungerar. Jag är övertygad om att allt står förklarat i den medföljande bruksanvisningen.

Jag rekomenderar att du använder en extern kortläsare... kostar typ 150 kronor hos Siba/El-Giganten och är betydligt snabbare än att föra över bilder än via kameran. Här behövs INGA extra drivrutiner laddas in (XP), allt skall bara fungera direkt!

Tyvärr ser det ut som du får klara dig utan bilder på jobbet idag :)

Lycka till!
/Lasse

WebDog skrev:
För att minnet/kameran skall dyka upp "automatiskt" i XP bör den vara av typ "storage class".... och mig veterligen är INTE Canons produkter detta. I varjefall inte 10D, 1D2 eller enklare kompaktkameror! /Lasse

Min är unik då?
Min dyker upp automatiskt...har inte installerat något annat mer än PS på jobbdatorn...

OK,
då har jag fel..... gissade utan att veta.

Ber om ursäkt.

Canon har tydligen "fixat" detta, utmärkt!

Synd att det inte gäller alla Canon kameror, DET vet jag i varje fall :)

/L

Kakelgasten skrev:
VA??
Klart man kan...ställ in PTP under Kommunikation i menyn på kameran...

När jag ställer min 350D i PTP läge och browsar filerna i kameran får jag två JPEG filer istället för en JPEG och en RAW.

Hur gör ni som lyckas komma åt RAW filerna i PTP läge??

ANNONS
Götaplatsens Foto