Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste VR stängas av?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Frågan är egentligen inte specifik för Nikon-objektiv. Men det är Nikon eller Sigma jag använder. Har fått höra att VR och AF ska stängas av när kameran är avslagen eller objektivet bortmonterat. Stämmer detta? Det är lite irriterande ibland när jag glömmer att slå på VR och AF då jag ska fota.

/Staffan

Frågan är egentligen inte specifik för Nikon-objektiv. Men det är Nikon eller Sigma jag använder. Har fått höra att VR och AF ska stängas av när kameran är avslagen eller objektivet bortmonterat. Stämmer detta? Det är lite irriterande ibland när jag glömmer att slå på VR och AF då jag ska fota.

/Staffan

aldrig hört talas om...

Jag tror att du missförstått instruktionen. Du ska se till VR inte aktivt arbetar när du slår av kameran eller monterar bort objektivet, dvs har LV på eller avtryckaren nedtryckt till hälften. VR kan alltid stå på "On".

Per.

Aha, jag förstår. Live view använder jag i vilket fall aldrig så då är det inget problem. Förstår dock inte riktigt hur det skulle kunna vara ett problem när objektivet är bortmonterat. LV sitter väl på kamerahuset, eller finns det objektiv med LV-knapp?

/Staffan

Nej, grejen är att när LV är igång jobbar VR kontinuerligt.

Stänger man då av kameran utan att först ha stängt av LV kan inte VR-systemet avslutas på rätt sätt.

Vad är "rätt sätt"?

Parkera VR-systemet i "låst" läge.

Rådet är mycket enkelt: slå av LV och ge f-n i avtryckaren några sekunder innan du monterar bort objektivet. Jag tror nästan att det varit bättre att strunta i instruktionen, den verkar bara bli missförstådd, och de flesta skulle nog inte bryta mot den i alla fall!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto