Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mörk kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Köpte igår en Spyder 2 express för att kalibrera min skärm här hemma (en Eizo FlexScan S1921). Jag använder denna skärmen mest för privata bilder, då jag på jobbet har tillgång till kalibrerade skärmar. Innan har jag gått lite på känn när jag skickat in bilder till crimson och de har blivit helt ok i färg osv.

Men nu när jag kalibrerat med Spyder så blir skärmen mycket mörkare. Vissa bilder blir ok medan andra lite mörkare bilder tenderar till att "sota igen" i de svarta partierna. Har testat att kalibrera både på dagen i ett normalljust rum samt på kvällen i ett helt svart rum och det blir samma sak.

Finns det några tips att få? Vad jag borde/inte borde göra. Jag följde alla instruktioner som följde med programmet. Kanske visar skärmen "rätt" nu ändå?

ANNONS