Annons

Mörka (belysnings)bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag arbetar som belysningsplanerare och ägnar mig då och då med att försöka fotografera ljussättningar utomhus. Jag vet att man bör fotografera belysning i skymmning, men ofta är det mitt i natten när man provbelyst klart, man ska riva alltihop och vill gärna dokumentera sitt arbete. Allt som oftast som på den bifogade bilden (som jag nu inte får upp av nån anledning).

Kan man på något sätt fixa till bilderna litegrann i efterhand i PS? Det mörka innehåller ju en del info, men jag vet inte riktigt bästa sättet att få fram den. Några tips, nån?

Vad tänka på när man fotar - för det är väl egentligen här man ska se till att slippa problemen? Jag kör digitalt (med en inte alltför häftig kamera, men ekonomin tillåter inget annat). Ska man ta nån överbliven floodlight och lätta upp omgivningen?

Det är ju en viss skillnad på den typ av ljussättning du håller på med & ljussättning för foto.

Man måste tänka på att din digitalkamera har ett begränsat kontrastomfång & kan därför inte fånga både dom mörka samt dom ljusa partierna i en dylik ljussättning.

Du kan kompensera upp exponeringen 1-2 steg så får du med mer av dom mörka partierna men risken är då att dom ljusare partierna blir urfrätta samt störande.

Det enda råd jag kan ge dig är att ta alternativexponeringar där du ökar exponeringskompensationen i exempelvis halva steg, börja på normalexponering & arbeta dig uppåt till du nått 2 stegs överexponering.

Annars så får du helt enkelt öka på ljussättningen så att du får en jämnare belysning, alternativt använda en något nedkompenserad upplättningsblixt. Det sista är nog lämpligast om det är möjligt med din kamera.

Att rädda denna bild i PS är inte lätt...

Larsa

Kameran kalarar som "mest" av bländare 2.2 och slutartid 1/2s. Normalt blir det ju det som kameran använder för att få in så mycket ljus som möjligt (om jag förstått rätt). Om detta är kamerans max, kan jag i så fall öka exponeringen ytterligare? (Om nån fattar vad jag menar?)

testade att dra i "nivåeer", i mellantonerna, tror att det är det bästa sättet att försöka vaska fram information utan att förstöra bilden helt.

tror inte att det går att vaska fram så mkt mer.

Bilagor

• hjalp.jpg
    hjalp.jpg
    23.7 KB · Visningar: 154
Huruvida 1/2 sek & F:2.2 räcker till detta är svårt att säga.

Det enda sättet att få in mer ljus är annars att öka känsligheten, Asa-inställningen. Nu rekomenderar jag dock ej det pga att bruset i bilden då ökar, du kan dock testa...

Vad har du för kamera?

Larsa

Att dra i nivåerna är ungefär så långt jag kommit också. Drar man riktigt mycket ser man ju att det finns ytterligare information att hämta, men jag antar att det saknas färginfo då.

Jag har en Olympus Camedia C-2000 Z, den har ju nåra år på nacken. Ska investera i något nyttnär affärerna går bättere.

TorO skrev:
Att dra i nivåerna är ungefär så långt jag kommit också. Drar man riktigt mycket ser man ju att det finns ytterligare information att hämta, men jag antar att det saknas färginfo då.

Jo, detta sätt är ju bara att rädda en bild. Att få den riktigt bra kan man tyvärr glömma.

TorO skrev:
Jag har en Olympus Camedia C-2000 Z, den har ju nåra år på nacken. Ska investera i något nyttnär affärerna går bättere.

Jag har haft en 2020Z, den hade tider ner till 4 sekunder (eller längre, kommer inte ihåg). Det är ju möjligt att man ändrade det till den modellen.

På min 2020z så fanns blixtexponeringskompensation. Om du har det på din så kan du testa att dra ned blixten 1-2 steg & använda som upplättning, se bara till att du väljer tid & bländare som är tillräckliga för att fånga det befintliga ljuset.

Ta många exponeringar med olika inställningar, det är ju gratis!

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto