Annons

Mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikPolly

Aktiv medlem
Bilderna som jag tar med min canon d30 blir jättemörka!
Var ute och fotograferade idag, strålande solsken.
Vitbalans auto
bländare 8
Slutartid 500
ÄNDÅ blev det jättemörka bilder. Jag prövade med längre slutartid men det hjälpte inte heller.

När jag väl lyckas få en bra bild som är ljus så är det precis som om det inte finns någon gråton, det som var halvmörkt när jag tittade genom kameran blir becksvart på kortet.

Inte skall jag väl behöva sitta och behandla varje bild i datorn bara för att man skall se vad det är?

/Patrik

Hur jobbar du med ljusmätningen?

Fotograferar du i strålande solsken kan du inte räkna med att få perfekt teckning i skuggorna utan att bränna ut högdagrarna i bilden. Kamerans omfång räcker helt enkelt inte till det.

Denna bilden är tagen i läge P
Det ser ut som att det är skymning, men klockan är 13:00.

Bilagor

• mork.jpg
    mork.jpg
    29.2 KB · Visningar: 285
Nej, det trodde jag också. Men för att mina bilder skall bli normala måste jag överexponera dem med +2.

Att ta foto inomhus utan blix är inte att tänka på, blir svart som natten.

Det är inte så att du exponerar för mycket efter högdagrarna? För i så fall sätter väl kameran det ljusaste till jämngrått, och resten till mörka toner.

Låter ju i så fall som om ljusmätaren i din D30 lagt av. Jämför vad den föreslår med vad en annan kamera eller en axtern ljusmätare föreslår. Se om den tar bra bilder om du exponerar efter an annan ljusmätare.

Jag har märkt på min Nikon D1 att om jag ska få bilderna exponerade så som jag vill ha dem så måste jag använda mellan +0.3 och +1.0 i exponeringskompensation. Det verkar variera något beroende på hur ljuset är.

Men även utan så brukar de aldrig bli så underexponerade som din är.

mvh Anders

Ok, nu fattar jag ännu mindre.

Testade med min vanliga kamera att mäta och se vilka värden jag fick. Ställde den på P och fick värdena (inomhus):
4,0
4

Med digitalkameran fick jag
4,0
40

Samma ISO (200)

Testade att fotografera med värdena 4,0 - 4 på M med digitalkameran och fick såklart mycket ljusare bilder.
Allt solklart!

MEN Om jag väljer AV och ställer bländaren på 4,0 så får jag 4 på digitalkamreran, dvs, inte samma värde som när jag använder P. Hur kan det komma sig? Är det inte samma ljusmätare?

(jag använde såklart exakt samma motiv och objektiv hela tiden)

/Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto