Annons

Mörka blixtbilder med inbyggd blixt i 20D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag får väldigt mörka blixtbilder med den inbyggda blixten. Med extern blixt blir det korrekt exponerat, men inte med den inbyggda! Är det någon mer än jag som har detta problem / har hört om det?

Jag läste någonstans här på FS att man kan "nollställa" ljusmätaren i 20D på något sätt. Någon som vet i vilken tråd det står? Är det något jag bör / behöver göra?

Staffan

Själv får jag mycket bra exponering med inbyggd blix i 20D. Har mest plåtat folk och då tycker jag exponeringen i ansiktena, som ju är det viktiga, stämmer mycket bra. Bakgrunden blir ju desto mörkare om man plåtar i "p"läget. Om man använder "TV" läget och sätter tiden till lite längre än blixtsync tycker jag man kan styra ljusheten i bakgrunden väldigt bra.
Lägg gärna in en bild. Det är omöjligt för en läsare att bedöma om din kamera ger dålig exponering utan att se ett exempel.
Extern blixt, Sigma 500, ger lite mjukare ljus och bättre utlysta kanter, något som innebär att hela exponeringen känns bättre och även lite ljusare.
Bara lite egna erfarenheter alltså. Däremot tycker jag min 20D generellt ger lite för ljusa bilder i dagsljus utan blixt, och speciellt utomhus. Brukar ofta plåta med -1/3 eller -2/3 exp.kompensation.
/Niclas

Om bilderna med den inbyggda blixten blir för mörka beror det antagligen på att mman fotograferar på för långt håll.

Blixtexponeringskompensationen som finns i kameran (ta fram bruksanvisningen) på en av knapparna på ovansida påverkar både extern och intern blixt på samma sätt.

I P-läget är är längsta slutartid låst till 1/60s och bakgrundljuset kan då bli underexponerad om största bländaren inte räcker till för att få rätt exponering vid 1/60s.

I Tv, Av eller M är inte slutartiderna låste normalt och de kan därför ge rätt exponerad bakgrund. Blixtljuset påverkas inte av detta utan bara av blixtexponeringskompensationen. Vill man finlira med bakgrundljusets exponering använder man den vanliga exponeringskompensationen - precis som vid fotografering utan blixt.

Jag håller med om att man lätt uppfattar att blixtljuset är för starkt i de situationer då man blandar blixtlljuset med befintligljus, det som också kallas baakgrundsljuset. Att ställa ner blixtexponeringskompensationen med - 2/3 steg gör att man får en mer naturlig bild där det befintliga ljuset är dominerande.

Men Stefans problem tror jag som sagt beror på att den inbyggda blixtens räckvidd är så begränsad. Plåta en person på 1 meters avstånd och kolla om det fortfarande är underexponerat.

ANNONS
Götaplatsens Foto