Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

haxmannen

Aktiv medlem
Nej, Windows är aldrig bäst.

Ja, börja om med omröstningen är ett måste.
"Windows är aldrig bäst". Nog för att benchmarks över plattformar aldrig riktigt funkar så visar det att windows är bättre på att rendera 3d än mac. Har även sett tester där den komprimerar/packar upp mappar snabbare. Många vill inte vara låsta vid ett system och återförsäljare och andra tweaka varenda lilla grej på operativsystemet, vilket inte går i mac. Många tycker det är behagligare att koda på windows eller ubuntu, eftersom de har mycket fler och bättre program samt att operativsystemet är mer kompatibelt. Det finns en anledning till att system- och spelutvecklare föredrar windows eller ubuntu över mac.


omröstningen visar även att till och med på ett fotoforum, vilket är i princip macanvändarnas hemmaplan, så vinner faktiskt PC. Kör omröstningen på ett forum som till exempel sweclockers så kan jag garantera dig att PC utklassar mac. Gör det på "fixmymac" eller macforum så kommer mac vinna.

Det är inte svart på vitt vilket som är bäst men det är ju bara testa båda och köra på det man gillar.
 

peranders

Aktiv medlem
Detta är en observation.

Har fått en ny Dell Latitude och den kostar något mindre än en Mac. Hur känns den?

Bildskärmen är riktigt dålig med en anmärkningsvärt dålig betraktningsvinkel.

Locket är svarteloxerad aluminium där då oxidskiktet är ultratunnt. Jag lade ett spiralblock på locket och nu är det repor efter spiralen.

Laptopen är belagd med en skum gummibeläggning med obehaglig känsla.

Batteriet hänger utanför laptopen för att få samma batteritid som Mac

Trackpaden klarar scrollning men med stora steg och ryckigt och i Outlook skrollas fel områden. Markören på inlådan, då skrollas tasklistan.

Det är inte Windows som är felet här utan mer Dell. Mac är high-end produkter i hög grad. Dell är inte high-end.

En Mac-konsument kräver hög eller till med högsta user experience. Jobbar man på företag så får man hålla tillgodo med det som erbjuds. Det som var positivt var att Latituden var lite snabbare samt svalare och med längre batteritid. Den gamla burken var bisarr i hastighet, glödhet och 40-50 min batteritid.
 

Tonper

Aktiv medlem
Detta är en observation.

Har fått en ny Dell Latitude och den kostar något mindre än en Mac. Hur känns den?

Bildskärmen är riktigt dålig med en anmärkningsvärt dålig betraktningsvinkel.

Locket är svarteloxerad aluminium där då oxidskiktet är ultratunnt. Jag lade ett spiralblock på locket och nu är det repor efter spiralen.

Laptopen är belagd med en skum gummibeläggning med obehaglig känsla.

Batteriet hänger utanför laptopen för att få samma batteritid som Mac

Trackpaden klarar scrollning men med stora steg och ryckigt och i Outlook skrollas fel områden. Markören på inlådan, då skrollas tasklistan.

Det är inte Windows som är felet här utan mer Dell. Mac är high-end produkter i hög grad. Dell är inte high-end.
Du kan iaf köpa en billig dator med windows (självklart billig med lägre kvalite), det kan du inte med Mac. Där får du lägga ut de obligatoriska 12.000, om du vill ha en av de sämre MACarna...
Du kan även läsa på, känna på datorer i butik, och köpa en PC som passar dig och din plånbok.
Det är varken Dell eller Windows som är felet.

På tal om märken... Jag köpte en Asus med "Nanometer Coating", har tappat saker på den osv så jag satt hjärtat i halsen. Inga märken.. Förvånansvärt bra yta...
 

AndyK

Aktiv medlem
Visst kan du köpa en billigare Windowsmaskin... Men det betyder att du får byta den efter ca 2 år för att den orkar inte med längre, all uppdateringar gör den seg som sirap (talar av egen erfarenhet). Att byta dator vart annat år är inge jag strävar efter, jag har hellre en dator som håller prestanda i fem år och betalar lite mer, än en som tar en kvart på sig bara för att starta efter knappt ett år.
Jag har haft min iMac i snart ett år och den är fortfarande lika rapp. Det upplevde jag aldrig när jag körde Windows.

Tror att det blir billigare i längden att köpa en dyrare maskin från början (oavsett om det är Mac eller PC).

Sen börjar ju Macarna på 5600:-, men det är en annan diskussion...
 

AndyK

Aktiv medlem
Du får ta hand om ditt filsystem och windows. Defragmentera disken osv.
Varför?
Det behöver jag ytterst sälla på min Mac. Användarvänlighet!
Jag vill använda min dator till det jag köpt den för, inte för att sitta och hålla på med underhåll av den en gång i månaden för att den inte ska säcka ihop totalt.
 

Tonper

Aktiv medlem
Varför?
Det behöver jag ytterst sälla på min Mac. Användarvänlighet!
Jag vill använda min dator till det jag köpt den för, inte för att sitta och hålla på med underhåll av den en gång i månaden för att den inte ska säcka ihop totalt.
Installera Diskeeper så slipper du oroa dig då det defragmenterar filer hela tiden.
 

AndyK

Aktiv medlem
"Windows är aldrig bäst". Nog för att benchmarks över plattformar aldrig riktigt funkar så visar det att windows är bättre på att rendera 3d än mac. Har även sett tester där den komprimerar/packar upp mappar snabbare. Många vill inte vara låsta vid ett system och återförsäljare och andra tweaka varenda lilla grej på operativsystemet, vilket inte går i mac. Många tycker det är behagligare att koda på windows eller ubuntu, eftersom de har mycket fler och bättre program samt att operativsystemet är mer kompatibelt. Det finns en anledning till att system- och spelutvecklare föredrar windows eller ubuntu över mac.
Att säga att Mac har färre och sämre program än Windows och/eller Ubuntu är ju bullshit. Det är som att säga att Android har färre och sämre appar än iOS.

All program som finns till Windows finns inte till Mac, men de flesta. All program som finns till Mac finns inte till Windows, men de flesta.
Om man saknar ett program till Mac som bara finns till Windows är det bara att söka i Mac App Store (eller någon annan stans på nätet), så hittar man i stort sett alltid ett lika bra eller bättre program som utför samma uppgift.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man saknar ett program till Mac som bara finns till Windows är det bara att söka i Mac App Store (eller någon annan stans på nätet), så hittar man i stort sett alltid ett lika bra eller bättre program som utför samma uppgift.
Eller så kör man helt enkelt Windowsprogrammet på sin Mac.
 
ANNONS