Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

jelu1661

Aktiv medlem
Nu blev det nog lite förvirrförvirrande, här diskuterar vi datorer. Mac eller PC, eller en hybrid är vad som är på tapeten just nu.
Och innan man kan ge sig in i diskussionen bör man reda ut begreppen. Apple bygger endast PC-datorer. Att göra en hybrid går inte, eftersom det redan är en PC. Att välja "PC eller Mac" är ett ickeval, eftersom det är detsamma som att välja PC eller PC.

Jag brukar få skäll när jag påpekar detta, men jag anser att det är en ytterst viktig sak att göra skillnad på. Det brukar sägas att det är självklart att alla egentligen menar någon form av Windows och någon variant av Mac OS, men det är i så fall odefinerat vilka. Det är en en enorm skillnad redan där. Och i mitt tycke inte alls självklart.

Jag har personligen ett flertal datorer hemma (alltihop PC numera) både stationära och bärbara. En av dem är en Applemaskin. Alla kör samma operativsystem; Linux. Den dator som apple tillverkat skiljer sig inte nämnvärt från de övriga, varken hård- eller mjukvaru-mässigt, det är faktiskt större skillnader mellan några av de andra. Det är på tiden att vi blir mindre fördomsfulla när det gäller både hård- och mjuk-vara.
 

Antonic

Aktiv medlem
Okej, då fick jag nu min farhåga över att apple faktiskt är ett av de mest pengakåta företagen i världen bekräftad.

Hur som, jag förstår att detta i sådant fall är fel enligt Apple's tycke. Det där är dock för Lion, jag har än så länge enbart kört in Snow Leopard (Lion är dock inga som helst problem). Men antar att de är lika snikna med sina gamla operativsystem.

Men ärligt talat skiter jag faktiskt blanka fanken i det. Så det är ju upp till var och en hur moralisk man vill vara i detta.
Ibland laddar jag även ned musik.

Men allvarligt talat, hur jäklarns sniket är det inte av Apple, att även fast jag köper deras operativsystem, så vill de ändå sätta dit mig för att jag använder det på en maskin som jag byggt själv istället för en av deras 100% överprisade, identiska lådor?

Om jag nu skulle vilja ha svar om något om OS-X från apple går det säkert ändå, jag behöver ju inte nämna något om min hackintosh, samt att söker jag ett svar på ett problem så hittar jag det på forum och sällan på apple's egna, väldigt grundläggande sida för problemlösning.



Ja, hittills har vi ju kommit fram till att det blir lite av en moralisk fråga. Apple tillåter dig inte att installera sitt operativsystem på någon annan än deras egna 100% överprisade och i övrigt identiska datorer, även fast jag köpt den av dem.
Om du inte kan komma över den moraliska biten så får du köpa en över dubbelt så dyr dator av Apple.

Vilken pekplatta tänker du på? Allt som man kan sätta i en mac kan du sätta i din hackintosh, förutsatt att den har rätt sorts port, men jag antar att plattan är USB-ansluten?

Viktigt här är ju dock att påpeka att du får välja dina komponenter noggrant. Det finns listor med kompatibla komponenter, alltså identiska komponenter som sitter i macburkarna. Mac köper ju in sina komponenter också.

Detta gäller ju såklart inte laptops. En sådan kan ju oftast inte en vanlig hemmasnickrare sätta ihop själv.
Gör då en inköpslista hos någon webbutik och jämnför då med Imac 27" för 15500kr.
Glöm inte samma kvalite på skärmen, ett bra chassi tangentbord, mus, webcam och OSX

Får alltså max kosta 7700kr enligt dig själv.
 

peranders

Aktiv medlem
Okej, då fick jag nu min farhåga över att apple faktiskt är ett av de mest pengakåta företagen i världen bekräftad.
Jag tror att de flesta företag är pengakåta men få lyckas med det. Jag tror att de flesta PC-tillverkare är avundsjuka på Apple och i synnerhet de som tillverkar mobiltelefoner. Därmed inte sagt att jag skulle uppskatta lägre priser på Apple-produkter.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Gjort någon lista än?
På skoj gjorde jag en lista.

Nu vet jag inte riktigt vilka skärmar som går att jämföra med. Dock har jag inte varit jätteimponerad av imacens skärm när jag suttit vid dem. Min upplevelse kan dock ha försämrats mycket p.g.a dess blanka yta vilket gjorde den näst intill oanvändbar enligt mig så fort det var lite ljus som kunde speglas i den.

Hur som, jag valde en philips 27" LED tft för drygt 2200kr. Är inte det jämförbart så får man då lägga till några tusen på priset för vilken skärm man nu vill ha.

I övrigt fick jag lov att välja både bättre processor samt grafikkort då jag inte kunde hitta de som sitter i macen. Förmodligen är de lite gamla och har ersatts av nyare modeller.
Vill också påpeka att jag inte har tagit det allra billigaste jag kunde hitta utan kvalitétskomponenter som jag själv skulle acceptera att ha i min dator.
Vill du dessutom utöka till 8gb ram så får du fläska på med hela 166kr till.

i5 2,8ghz
gigabyte moderkort
hd 6770 1gb (imac=512mb)
2x4 gb 1333mzh ddr3
antec 300 chassi, välkänt och populärt.
samsung spinpoint f1 1tb hdd
logitech webcam, trådlös lasermus samt tangentbord från logitech, båda två är kvalitétsprodukter, dyrare än normalt.
samsung dvd-brännare
philips 27" LED tft

Totalpris inkl moms: 7848sek + OS-X.




Och innan man kan ge sig in i diskussionen bör man reda ut begreppen. Apple bygger endast PC-datorer. Att göra en hybrid går inte, eftersom det redan är en PC. Att välja "PC eller Mac" är ett ickeval, eftersom det är detsamma som att välja PC eller PC.

Jag brukar få skäll när jag påpekar detta, men jag anser att det är en ytterst viktig sak att göra skillnad på. Det brukar sägas att det är självklart att alla egentligen menar någon form av Windows och någon variant av Mac OS, men det är i så fall odefinerat vilka. Det är en en enorm skillnad redan där. Och i mitt tycke inte alls självklart.

Jag har personligen ett flertal datorer hemma (alltihop PC numera) både stationära och bärbara. En av dem är en Applemaskin. Alla kör samma operativsystem; Linux. Den dator som apple tillverkat skiljer sig inte nämnvärt från de övriga, varken hård- eller mjukvaru-mässigt, det är faktiskt större skillnader mellan några av de andra. Det är på tiden att vi blir mindre fördomsfulla när det gäller både hård- och mjuk-vara.
Visst är det så, självklart är en mac också en PC. Dock antog jag att det skulle skapa förvirring om jag också tog upp detta.
Är ju inte riktigt en begreppdiskussion vi har här, alla vet vad man pratar om när man säger antingen pc(de flesta tar detta som att man menar en dator med windows på.), eller mac(detta är en dator med os-x på).
Även om det, som du mycket riktigt säger, egentligen är fel att säga så. PC är ju en förkortning på persondator, vilket vi ju alla har, oberoende om det är os-x,windows eller linux som finns installerat på den.

Jag tror att de flesta företag är pengakåta men få lyckas med det. Jag tror att de flesta PC-tillverkare är avundsjuka på Apple och i synnerhet de som tillverkar mobiltelefoner. Därmed inte sagt att jag skulle uppskatta lägre priser på Apple-produkter.
Visst är det säkert så.
För mig som van pc-byggare känns det dock helt befängt att köpa en macdator. Det skulle verkligen aldrig falla mig in.
Men jag förstår samtidigt dem som köper dem, man har pengarna och vill ha en klar och fullständig pc-lösning med OS-X på. Och har man själv inte kunskapen att bygga sig en egen dator har man ju kanske inte så mycket val.
 
Senast ändrad:

FaniSkogen

Aktiv medlem
Upptäckte nu också att det var ett paket med både tangentbord och mus, så jag råkade lägga till två musar, så där kan du dra bort drygt 200kr till.
 

Antonic

Aktiv medlem
På skoj gjorde jag en lista.

Nu vet jag inte riktigt vilka skärmar som går att jämföra med. Dock har jag inte varit jätteimponerad av imacens skärm när jag suttit vid dem. Min upplevelse kan dock ha försämrats mycket p.g.a dess blanka yta vilket gjorde den näst intill oanvändbar enligt mig så fort det var lite ljus som kunde speglas i den.

Hur som, jag valde en philips 27" LED tft för drygt 2200kr. Är inte det jämförbart så får man då lägga till några tusen på priset för vilken skärm man nu vill ha.

I övrigt fick jag lov att välja både bättre processor samt grafikkort då jag inte kunde hitta de som sitter i macen. Förmodligen är de lite gamla och har ersatts av nyare modeller.
Vill också påpeka att jag inte har tagit det allra billigaste jag kunde hitta utan kvalitétskomponenter som jag själv skulle acceptera att ha i min dator.
Vill du dessutom utöka till 8gb ram så får du fläska på med hela 166kr till.

i5 2,8ghz
gigabyte moderkort
hd 6770 1gb (imac=512mb)
2x4 gb 1333mzh ddr3
antec 300 chassi, välkänt och populärt.
samsung spinpoint f1 1tb hdd
logitech webcam, trådlös lasermus samt tangentbord från logitech, båda två är kvalitétsprodukter, dyrare än normalt.
samsung dvd-brännare
philips 27" LED tft

Totalpris inkl moms: 7848sek + OS-X.





Visst är det så, självklart är en mac också en PC. Dock antog jag att det skulle skapa förvirring om jag också tog upp detta.
Är ju inte riktigt en begreppdiskussion vi har här, alla vet vad man pratar om när man säger antingen pc(de flesta tar detta som att man menar en dator med windows på.), eller mac(detta är en dator med os-x på).
Även om det, som du mycket riktigt säger, egentligen är fel att säga så. PC är ju en förkortning på persondator, vilket vi ju alla har, oberoende om det är os-x,windows eller linux som finns installerat på den.


Visst är det säkert så.
För mig som van pc-byggare känns det dock helt befängt att köpa en macdator. Det skulle verkligen aldrig falla mig in.
Men jag förstår samtidigt dem som köper dem, man har pengarna och vill ha en klar och fullständig pc-lösning med OS-X på. Och har man själv inte kunskapen att bygga sig en egen dator har man ju kanske inte så mycket val.
Alltså så är det långt ifrån halva priset eller mindre som du pratar om.
Då som du säger inte har en anning om kvalite på skärmar så
jämnför du inte det.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Alltså så är det långt ifrån halva priset eller mindre som du pratar om.
Då som du säger inte har en anning om kvalite på skärmar så
jämnför du inte det.
Vad pratar du om? Långt ifrån? Du sa att priset skulle bli 7700. Nu landade det på knappt 7900 alternativt 8200 om man vill köpa OS-X från butik?
Det handlar ju om några procents ökning.

Men om det är så noga så kan jag dra mig till att ändra min ställning. Priset för en hackintosh blir oftast runt halva priset för en mac. Ibland lite mer, ibland lite mindre, beroende på vilken modell du jämför med.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Hur som, jag valde en philips 27" LED tft för drygt 2200kr. Är inte det jämförbart så får man då lägga till några tusen på priset för vilken skärm man nu vill ha.
För att komma i närheten av macen skärm måste du välja en skärm med IPS panel o då tvivlar jag på om det dubbla priset räcker!

Min Dell 22" skärm har en billig variant av IPS panel o den kostade drygt 4papp.

Snabbkoll på dustin säger runt 6000kr o uppåt. (sänkt från 7863kr)
http://www.dustinhome.se/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195
 
Senast ändrad:

keckax

Aktiv medlem
För att komma i närheten av macen skärm måste du välja en skärm med IPS panel o då tvivlar jag på om det dubbla priset räcker!

Min Dell 22" skärm har en billig variant av IPS panel o den kostade drygt 4papp.

Snabbkoll på dustin säger runt 6000kr o uppåt. (sänkt från 7863kr)
http://www.dustinhome.se/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195
Så är det, med ett undantag, Imacskärmen är bättre än Dell 2711 (min erfarenhet).

/K
 

keckax

Aktiv medlem
Vad jag vet använde de båda skärmarna samma ips-panel. Kanske ger Imac med sin blanka yta ett skarpare och kontrastrikare intryck.
Så är det, men Apple verkar ändå kunna leverera en jämnare och något mer neutral färgåtergivning i de paneler som sitter i Cinema och Imac.

Den röda färgen som var så påtaglig i min Dell är faktiskt något lugnare i Imac, dessutom fick jag aldrig (trots åtskilliga byten) en Dellskärm som var helt fri från skiftningar i färgbalansen över skärmytan.

Dock är ju min Imac knappast en toppskärm vid jämförelse med dyrare skärmar, men faktiskt helt okey.

/K
 

HomerZ

Aktiv medlem
För att komma i närheten av macen skärm måste du välja en skärm med IPS panel o då tvivlar jag på om det dubbla priset räcker!
Apple köper sina paneler från LG, dom tillverkar eller designar inte egna paneler.
Men det är klart, eftersom man klistrar en apple logga ovanpå LG märket, så blir den ju genast bättre, och minst 200% dyrare!
 

keckax

Aktiv medlem
Apple köper sina paneler från LG, dom tillverkar eller designar inte egna paneler.
Men det är klart, eftersom man klistrar en apple logga ovanpå LG märket, så blir den ju genast bättre, och minst 200% dyrare!
Japp, liiite bättre blir den faktiskt med det enkla handgreppet.

/K
 

dajli

Aktiv medlem
Apple köper sina paneler från LG, dom tillverkar eller designar inte egna paneler.
Men det är klart, eftersom man klistrar en apple logga ovanpå LG märket, så blir den ju genast bättre, och minst 200% dyrare!
Det kan ju vara så också att Apple köper de skärmar som kommer ut från produktionen med jämnast och bäst kvalitet, vilket kostar mer.
 

elektronikfreak

Aktiv medlem
Kör PC... har sex datorer... mest avsedda för surfing, musik, video, lagring av bilder o video mm. Har en supergammal Apple IIC från början/mitten av 80-talet som bara har blivit ståendes.

MAC är snyggare o betydligt mer stabila än vad PC är.
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Apple köper sina paneler från LG, dom tillverkar eller designar inte egna paneler.
Men det är klart, eftersom man klistrar en apple logga ovanpå LG märket, så blir den ju genast bättre, och minst 200% dyrare!
Dom kanske beställer efter vissa spec'ar.
Inte har väl LG's alla skärmar samma spec'ar?
 
ANNONS