Annons

Mac som klarar av tyngre bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Fan, riktigt kluven alltså.

Är det någon som sitter och jobbar med d800-filer och tycker att det flyter på bra? Vad kör ni på?
 

angelcom

Aktiv medlem
Flyter på

Bildfiler på ett ungefär:
OBS! Bara exempel, ej exakta siffror.
Originalfil NEF från kamera: 30-50 mb
(JPG fr kamera ej testat)
högsta kvalle JPG från lightroom 4: 15-35 mb
8 bitars PSD: 100 mb
16 bitars PSD: ca 200 mb
Sitter på 2,2 Ghz, i7, 8 gb 1333 Mhz, DDR3, SSD.

Det tar lite mer tid att ladda in filerna annars flyter det på hyfsat.

Lycka till med inköpet.
 

bigsmooth

Aktiv medlem
Bildfiler på ett ungefär:
OBS! Bara exempel, ej exakta siffror.
Originalfil NEF från kamera: 30-50 mb
(JPG fr kamera ej testat)
högsta kvalle JPG från lightroom 4: 15-35 mb
8 bitars PSD: 100 mb
16 bitars PSD: ca 200 mb
Sitter på 2,2 Ghz, i7, 8 gb 1333 Mhz, DDR3, SSD.

Det tar lite mer tid att ladda in filerna annars flyter det på hyfsat.

Lycka till med inköpet.
Tackar! Är det en iMac eller Mbp du kör?
 

Anderzon

Aktiv medlem
Körde tidigare en Mac pro 2008 med en quad-propp @2.8, 10mb ram samt SSD.
När jag bytte den för ett par månader sedan valde jag en Mac mini 2012 "maxad" i7 och 8gb ram samt monterade en SATA3 SSD själv.

Denna kombo slukar mina bildfiler lätt, fotar med HBL H3DII-39 och en exporterad tiff från Phocus ligger på 250mb som skall vidare in i Photoshop CS5.
Visst Mac Mini är ingen proffsmaskin, men den imponerar med tanke på pris! Och nu med Thunderbolt är det lätt att hänga på extra diskar etc.

Att man har SSD i en dator från 2012 är självklart!

Mvh // M
 
Min egen uppfattning är att det inte bara är RAM utan också grafikkortet som är avgörande.
Jag kör inte N-800 och inte heller LR utan C-MK2 och Aperture på en tre år gammal iMac.

Aperture kostar 600 spänn och är helt osannolikt bra. Det som händer är att bildinladdningen äter processorkraft och då blir allt segt. Datorn hinner inte rendera upp i och det blir lätt både badboll och "Processing" medan man jobbar.

Min lösning, utan att ha ett modernt grafikkort och utan SSD, är att stänga ned alla andra program ["PC-mode" ;) ] och köra intankning och stora projekt. Enskild bild går bra att jobba i, men är det ett flertal du tänker ladda in och aktivt grundbearbeta så stänger jag alltså ned övriga program. *just saying*

Det här är alls inget nytt fenomen utan ett välkänt problem för filmare. Dagens stora sensorer i t ex RED-kamerorna ställer nya krav på både mjuk- och hårdvara vilket vi konsumenter har svårt att möta med plånboken.
 

iSolen.se

Guest
Min egen uppfattning är att det inte bara är RAM utan också grafikkortet som är avgörande.
Jag kör inte N-800 och inte heller LR utan C-MK2 och Aperture på en tre år gammal iMac.

Aperture kostar 600 spänn och är helt osannolikt bra. Det som händer är att bildinladdningen äter processorkraft och då blir allt segt. Datorn hinner inte rendera upp i och det blir lätt både badboll och "Processing" medan man jobbar.

Min lösning, utan att ha ett modernt grafikkort och utan SSD, är att stänga ned alla andra program ["PC-mode" ;) ] och köra intankning och stora projekt. Enskild bild går bra att jobba i, men är det ett flertal du tänker ladda in och aktivt grundbearbeta så stänger jag alltså ned övriga program. *just saying*

Det här är alls inget nytt fenomen utan ett välkänt problem för filmare. Dagens stora sensorer i t ex RED-kamerorna ställer nya krav på både mjuk- och hårdvara vilket vi konsumenter har svårt att möta med plånboken.
När man redan har en packe SSD och minne samt grafikkort och det ändå inte räcker till blir det jobbigt.

Dessutom kör jag ett arbetsflöde som inte kräver import av många filer.

Vad som är viktigt är ett navigeringsprogram som är snabbt. Jag kör fast stone imageviewer som man kan köra direkt mot CF-kortet före import så slipper man även importtiden till datorn om man har brått.

Grafikkortet tycker jag bara hjälper i photoshop när man redigerar, inte import/öppning, där är det disk som begränsar.
 
När man redan har en packe SSD och minne samt grafikkort och det ändå inte räcker till blir det jobbigt.

Dessutom kör jag ett arbetsflöde som inte kräver import av många filer.

Vad som är viktigt är ett navigeringsprogram som är snabbt. Jag kör fast stone imageviewer som man kan köra direkt mot CF-kortet före import så slipper man även importtiden till datorn om man har brått.

Grafikkortet tycker jag bara hjälper i photoshop när man redigerar, inte import/öppning, där är det disk som begränsar.
Funktionen du beskriver(?) i FSIV sitter redan i Aperture och man kryssar bara i, och ur, de bilder man vill tanka in. Jag utgår från att det fungerar snarlikt i Lightroom? Notera att FSIV är ett PC-program (tråden handlade om Mac). Fram till man ger kommando att spara ned filerna från kortet går det på några sekunder. Den reella inläsningen däremot blockerar gärna datorn.

Eller missförstod jag funktionen och därmed ditt inlägg?

Grafikkortet, om det är klent (och det är mitt), vill spela på hårddisken för att hänga med och är det då mycket annan aktivitet så blir det segt. Det är min erfarenhet. Med SSD går det troligen avsevärt kvickare, *gissar* men grundproblemet kvarstår. Att grafikkortet dumpar på hårddisken.
Detta blir tydligast vid import samtidigt som man börjar scrolla mellan de redan inlästa bilderna.

Min nästa dator, och det blir snart, blir en ny iMac. En med i5-processor, SSD, mycket RAM och ett dyrt grafikkort. Det får vara mitt råd till trådskaparen.

Däremot har jag själv aldrig upplevt problem med grafikkortet i PS?! (CS4) Jag inser att det låter ologiskt, men det är sant.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Vad Ola skrev i inlägget två steg bak är kanske den viktigaste lärdomen.

Man importerar INTE hela minneskort till LR om man har mer än kanske 30 filer på kortet. Använd ett annat program för import och försortering.

Importera sedan bara de bilder som kommer arbetas vidare.

Jämför jag tiden för 3-500 bilder mellan de två scenarion som innebär:
*sortera i ett snabbt program - importera urval och arbeta i LR
*importera i LR, sortera i LR och arbeta i LR

så tar alternativ två säkert minst två-tre ggr längre tid. Timmar i skillnad per vecka, säkert en arbetsvecka i skillnad på ett år.

Det bästa programmet som finns (http://www.fastpictureviewer.com) finns inte till Mac. Men det finns ju program som t.ex:
PhotoMechanic - http://www.camerabits.com (150US$)
Fast Stone ImageViewer - http://www.faststone.org (gratis)
-gör mycket större skillnad än att lägga 10.000kr till på datorn.

Gör man detta är ett minneskort fyllt med D800-bilder inga problem. Största problemet med MBP är skärmarna anser jag, och jag tycker att man nog bör överväga att ha en "hemmaskärm" av god kvalitet att tillgå. Retina-skärmen lägger på fem tusen till, finns inte i lager, och känns väl sådär motiverad förutom om man verkligen tänker ARBETA på laptopskärmen. Eller om man är Mac-religös och tror att det gör mycket skillnad för resultatet på bilderna (vilket det inte gör, det blir bara långsammare).

En sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286429
-en senaste variant MBP15 QuadCore, någon enstaka tusenlapp dyrare än 2011-modellen men har HD4000 - viktigt eftersom HD3000(2011) inte stöder OpenCL, vilket med stor säkerhet KOMMER bli viktigare och viktigare - är nog det mest framtidssäkra man kan köpa.
Lägg sedan 1500kr på att byta minnet till 2x8GB i stället för de 2x2GB som är fabriksmonterade, och sedan eventuellt 3000kr på en bra hemmaskärm så är man säker en stund framåt.

(för övrigt är den dator jag satte ihop för ca 7000kr till flickvännen sent 2011 betydligt, märkbart, mätbart snabbare än en värsting 2012-MBP för de dryga 20kkr detta kostar i både system- och grafikhanteringen, men det är ju en annan femma. Ska det vara bärbart kostar det)
 

easyrider

Aktiv medlem
Vad Ola skrev i inlägget två steg bak är kanske den viktigaste lärdomen.

Man importerar INTE hela minneskort till LR om man har mer än kanske 30 filer på kortet. Använd ett annat program för import och försortering.

Importera sedan bara de bilder som kommer arbetas vidare.

Jämför jag tiden för 3-500 bilder mellan de två scenarion som innebär:
*sortera i ett snabbt program - importera urval och arbeta i LR
*importera i LR, sortera i LR och arbeta i LR

så tar alternativ två säkert minst två-tre ggr längre tid. Timmar i skillnad per vecka, säkert en arbetsvecka i skillnad på ett år.

Det bästa programmet som finns (http://www.fastpictureviewer.com) finns inte till Mac. Men det finns ju program som t.ex:
PhotoMechanic - http://www.camerabits.com (150US$)
Fast Stone ImageViewer - http://www.faststone.org (gratis)
-gör mycket större skillnad än att lägga 10.000kr till på datorn.

Gör man detta är ett minneskort fyllt med D800-bilder inga problem. Största problemet med MBP är skärmarna anser jag, och jag tycker att man nog bör överväga att ha en "hemmaskärm" av god kvalitet att tillgå. Retina-skärmen lägger på fem tusen till, finns inte i lager, och känns väl sådär motiverad förutom om man verkligen tänker ARBETA på laptopskärmen. Eller om man är Mac-religös och tror att det gör mycket skillnad för resultatet på bilderna (vilket det inte gör, det blir bara långsammare).

En sån här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286429
-en senaste variant MBP15 QuadCore, någon enstaka tusenlapp dyrare än 2011-modellen men har HD4000 - viktigt eftersom HD3000(2011) inte stöder OpenCL, vilket med stor säkerhet KOMMER bli viktigare och viktigare - är nog det mest framtidssäkra man kan köpa.
Lägg sedan 1500kr på att byta minnet till 2x8GB i stället för de 2x2GB som är fabriksmonterade, och sedan eventuellt 3000kr på en bra hemmaskärm så är man säker en stund framåt.

(för övrigt är den dator jag satte ihop för ca 7000kr till flickvännen sent 2011 betydligt, märkbart, mätbart snabbare än en värsting 2012-MBP för de dryga 20kkr detta kostar i både system- och grafikhanteringen, men det är ju en annan femma. Ska det vara bärbart kostar det)
" viktigt eftersom HD3000(2011) inte stöder OpenCL, vilket med stor säkerhet KOMMER bli viktigare och viktigare - är nog det mest framtidssäkra man kan köpa."
Stöder inte det andra grafikkortet (amd radeon hd 6750m) open cl?


En annan sak jag funderar över: Jag brukar redan i kameran ta bort de bilder som jag inte kommer att arbeta vidare med. Detta gäller naturligtvis barade bilder som jag är helt säker på. Ett program som genererar previews helst i 1:1 från minneskortet vore fantastiskt. Går det inte att att i LR4 importruta kryssa i vilka bilder man vill importera från minneskortet?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Därför att det inte är säkert att man vill slänga ALLT som inte ska behandlas med en gång...? Gör man sorteringen innan import har man två steg att arbeta. Oftast sorterar jag ut allt som är "bara att slänga" direkt. Efter detta märker jag de resterande bilderna med betyg, standardförfarande. Betyg 0-5, allt ska kopieras till huvud-biblioteket, alla bilder med betyg över tre ska behandlas med en gång (importeras i LR), femmor går till mitt egna referensbibliotek för "den här är jag riktigt nöjd med".

Det "externa" grafikkortet stöder OpenCL, beroende på drivrutinen, men den grafikkärna som finns i IvyBridge är ungefär lika kraftfull som grafikkortet för de saker som OpenCL är mest användbara till. Det som är bra med OpenCL är att programmet helt enkelt kan använda alla tillgängliga resurser, oavsett var de befinner sig. Att bara använda det "externa" grafikkortet i en laptop halverar alltså ungefär beräkningskraften i ett i7-IvyBridge-system.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det "externa" grafikkortet stöder OpenCL, beroende på drivrutinen, men den grafikkärna som finns i IvyBridge är ungefär lika kraftfull som grafikkortet för de saker som OpenCL är mest användbara till. Det som är bra med OpenCL är att programmet helt enkelt kan använda alla tillgängliga resurser, oavsett var de befinner sig. Att bara använda det "externa" grafikkortet i en laptop halverar alltså ungefär beräkningskraften i ett i7-IvyBridge-system.
Det där blev lite för rörigt för mig. Kan du utveckla det lite mera?

M
 

bigsmooth

Aktiv medlem
Har fortf inte köpt någon dator men nu är det nära.. har 25-30000 i budget.

Står mellan:

1: Mac Mini nya 2012 med 16gb ram och fushiondrive alt ssd disk. Då kommer jag köpa till en eizo-skärn 27" för mellan 10-15000. Totalpris runt 26-29000:-

2: Macbook Pro fullmatad. då får det bli ny skärm vid senare tillfälle och köra på befintlig samsung 213t skärm

3: Mac Pro + Eizo-skärm.

4. Nya iMac som kommer nu i december.

Hmm är sjukt kluven. Hade kanske känts bäst at köpa en riktigt bra skärm för en gång skull. Vill ju gärna jobba och printa ut mycket foto.

Vad säger ni?
 

Mesch

Aktiv medlem
Har fortf inte köpt någon dator men nu är det nära.. har 25-30000 i budget.

Står mellan:

1: Mac Mini nya 2012 med 16gb ram och fushiondrive alt ssd disk. Då kommer jag köpa till en eizo-skärn 27" för mellan 10-15000. Totalpris runt 26-29000:-

2: Macbook Pro fullmatad. då får det bli ny skärm vid senare tillfälle och köra på befintlig samsung 213t skärm

3: Mac Pro + Eizo-skärm.

4. Nya iMac som kommer nu i december.

Hmm är sjukt kluven. Hade kanske känts bäst at köpa en riktigt bra skärm för en gång skull. Vill ju gärna jobba och printa ut mycket foto.

Vad säger ni?
Mac Pro skulle jag tycka gick bort. Det är en gammal modell och fantastiskt dyr.
Jag kommer antagligen köpa iMac, delvis för att den ska stå i vardagsrummet och behöver vara snygg och så sladdlös som möjligt :)
 

PMD

Aktiv medlem
En iMac plus en extern skärm blir väl ändå billigare än en Mac Pro plus en skärm?

Alternativet Mac mini plus skärm blir förstås billigare.
 
ANNONS