Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook Pro 15" MGXA2S/A

Produkter
(logga in för att koppla)

mstoltz

Aktiv medlem
Hej

Har haft ordentliga funderingar på att kanske gå över till Mac.
Har alltid haft pc.

Nu kan jag absolut ingenting om mac, så hoppas att ni inte blir trött på mina frågor här :)

Eftersom vi inte har plats för en stationär så måste det bli en laptop.
Har spanat lite på denna med 15 tums retina skärm på elgiganten: MacBook Pro MGXA2S/A
http://www.elgiganten.se/product/da...macbook-pro-15-4-retina-skarm-mgxa2#tab-specs

Mycket pengar, men men....

Hade denna funkat till bildbehandling tror ni ?

Sedan hur pass bra täcker denna både Srgb och Adobergb ?
Hittar inga uppgifter hur omfånget på Srgb är, dvs hur många % den täcker ?

Är det något annat man skall tänka på vid köp av Mac ?

MVH
Morgan

Tackar.

Jag är på jobb och försökt att läsa igenom den lite snabbt, lång artikel ju :)

Eftersom jag aldrig någonsin hållit i en mac eller suttit vid en vet jag väldigt lite om vad som är bra / dåligt, och om den är bra för just bildbehandling och så ?

Jag är total nybörjare när det gäller mac, men man vill ju inte köpa grisen i säcken så att säga :)

MVH
Morgan

Hej!

Den mac:en du har kollat på är instegsmodellen av macbook pro retina och den lämpar sig bra för bildbehandling, du har ju 16 GB ram och 4-kärnig cpu. Apple´s skärmar ska vara bland de bättre laptopskärmarna men egentligen är nog ingen laptop skärm helt bra för bildbehandling, men för en hobbyfotograf så räcker det nog alldeles utmärkt.
Frågan är om disken räcker till, det sitter 256 GB SSD i den och den går inte att uppgradera efteråt, det går inte RAM minnet heller men 16 GB är nog tillräckligt hela datorns livstid.

Notera att macbook pro 15 har en 16:10 skärm medans alla 15´ windows datorer har 16:9 skärmar och då är större och klumpigare.

/Håkan

Hej!

Den mac:en du har kollat på är instegsmodellen av macbook pro retina och den lämpar sig bra för bildbehandling, du har ju 16 GB ram och 4-kärnig cpu. Apple´s skärmar ska vara bland de bättre laptopskärmarna men egentligen är nog ingen laptop skärm helt bra för bildbehandling, men för en hobbyfotograf så räcker det nog alldeles utmärkt.
Frågan är om disken räcker till, det sitter 256 GB SSD i den och den går inte att uppgradera efteråt, det går inte RAM minnet heller men 16 GB är nog tillräckligt hela datorns livstid.

Notera att macbook pro 15 har en 16:10 skärm medans alla 15´ windows datorer har 16:9 skärmar och då är större och klumpigare.

/Håkan

Hej Håkan.

Tack för info....
Jag kollade min HD jag har i min pc laptop och då har jag använt 107 gb av den och då har jag mycket skit som man egentligen inte behöver och skulle kunna rensa bort.

Så jag tror att 256 GB skulle räcka, annars kan man ju koppla in en extern HD och föra över foton och dylikt på den.

Men hur menar du med 16:10 istället för 16:9...är det bra eller dåligt ?
Tänkte på om jag vill göra en bild i lightroom osv , till 16:9....går det inte då?

Hej Håkan.

Tack för info....
Jag kollade min HD jag har i min pc laptop och då har jag använt 107 gb av den och då har jag mycket skit som man egentligen inte behöver och skulle kunna rensa bort.

Så jag tror att 256 GB skulle räcka, annars kan man ju koppla in en extern HD och föra över foton och dylikt på den.

Men hur menar du med 16:10 istället för 16:9...är det bra eller dåligt ?
Tänkte på om jag vill göra en bild i lightroom osv , till 16:9....går det inte då?

Aha...såg nu vad du menade !!

Hej!

Det är höjd och breddförhållandet på skärmen jag menade och 16:10 skärmar är vanligen att föredra då man får lite mer pixlar på höjden.

Det verkar ha kampanj på den modellen du kollar på för ordinarie apple pris är 21995.

/Håkan

Jag fick lite extra pengar nu som en glad överraskning och frugan har gått med på en macbook pro 15.
Jag fick ett pris på den ända som fanns kvar och det var en demo....den kunde jag få för 16790 kr :)

Men nu har jag en fråga.......eller ett par som jag måste ha svar på rätt snabbt eftersom hon kunde bara hålla den tills i morgon-

Lightroom 6 ( inte cc , utan 6 ) finns det till mac ?
Dvs inte det man prenumerar på utan bara själva progarmmet ?

Sedan alla dom dng och preset som jag har sparat på min pc....kan man inportera dom från pc till macen ?

Menar dng är väl bara dng....både till mac och pc ?
Sedan mina preset som jag gjort och sparat i min pc, kan jag importera in dom i lightroom på macen ?

MVH
Morgan

Lightroom 6 finns till Mac oxå japp.

Presents borde väl gå att exportera på PC och importera på mac. Lightroom kataloger skapade på pc går i alla fall att öppna på mac utan problem.

/Håkan

Tack igen Håkan.
Verkar som att du är den ända som läser denna tråden :)

Ja sedan när det gäller DNG.
Jag har ju sparat mina bilder i format DNG....men dessa samt presets och sånt måste väl funka att installera / importera på mac med.

Det är ju format som LR själv använder, och inte bara pc, eller mac...LR som LR kan man tycka.

Att gå från att vara en van pc användare till att byta till mac är lite skrämmande och nervöst och man undrar om man gjort rätt, kollat allt osv osv...

Så man har ju en hel del frågor osv.
Tex nu så försöker jag kolla hur många usb portar samt hdmi portar denna har men hittar inget spec på det
http://www.elgiganten.se/product/da...macbook-pro-15-4-retina-skarm-mgxa2#tab-specs

Jag köpte den idag, fick ett bra pris.
Istället för ca 18,000 kr, så gav jag 16,790 kr inkl ett års support, ett års antivirusprogram, och en mus.

Men får inte hem den förrän i morgon då dom på supporten skulle lägga in antivirus och senaste operativsystemet.

Och försöker även läsa lite om detta med vad exfat är för nått.
Tydligen skulle man formatera om sin externa HD till exfat och då skulle den funka både till pc och mac.....vet du nått om detta ?

Tack än en gång håkan för alla tips och hjälp !

MVH
Morgan

Vilka portar den har står på apple´s hemsida
http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Filsystemet i Windows heter vanligen NTFS och det klarar OSX bara att läsa.
Exat är ett filsystem som både windows och OSX klarar att både läsa och skriva till så vill man ha en disk som både windows och osx kan använda så ska man använda exfat. OSX specifika filsystem heter hfs+. SÅ har man externa ntfs diskar så behöver man kopiera allt på den och formatera om dem med antingen hfs eller exfat.

/Håkan

Glömde ju en sak, skulle man behöva Windows så kan man köra det virtuellt i OSX via WMWare Fusion eller Parallels dock så kostar pengar samt windows licens tillkommer.
Man kan oxå köra Windows direkt på datorn via bootcamp om man vill.

/Håkan

Och försöker även läsa lite om detta med vad exfat är för nått.
Tydligen skulle man formatera om sin externa HD till exfat och då skulle den funka både till pc och mac.....vet du nått om detta ?

Om du kör Windows 8 och senaste OSX lär det fungera bra. Det har varit lite krångel på tidigare OS med kompabilitet dem emellan. Jag kör exfat på en av mina externa diskar och det går bra att spara och läsa filer om de sparats av Windows eller OSX.

Som användare av LR och PS lär du inte märka någon större skillnad mellan Windows och OSX. De har samma funktioner. Det finns mycket information på nätet om hur man löser utmaningar med OSX.

ok...ja för jag vill ju kunna använda min externa hd som just nu är i format NTFS, till att kunna spara bilder osv på.

Så det är lite olika direktioner jag fått...om den är i NTFS så funkar den till mac.....men är det bara att läsa eller kan man skriva till den med ?
Eller man måste under alla omständigheter , formatera den till tex exfat ?

Nja, att köra windows på den kommer jag nog inte att göra, var sugen på det i början, men nja....:)

Har ju en hel del att lära sig nu med mac, men tycker bara att det ska bli kul och spännande :)

Stödjer denna skärmen 4K tro ?

Glöm inte bort att du även har 3 månaders fri Apple Support som funkar riktigt bra faktiskt, går under dom 3 första månaderna också förlänga till 3 år o får då även 3 års garanti på den (Apple Care) 😄👍

Vet inte var det kostar till en MB PRO, tror det är lite dyrare till en bärbar än till en Stationär tror jag betalade 1800:- för min iMac o det funkar verkligen om man behöver hjälp på något vis 👍😄 Men tror du kommer få erbjudande via mailen annars kan du ringa supporten o fråga 😄

ok...ja för jag vill ju kunna använda min externa hd som just nu är i format NTFS, till att kunna spara bilder osv på.

Så det är lite olika direktioner jag fått...om den är i NTFS så funkar den till mac.....men är det bara att läsa eller kan man skriva till den med ?
Eller man måste under alla omständigheter , formatera den till tex exfat ?

Nja, att köra windows på den kommer jag nog inte att göra, var sugen på det i början, men nja....:)

Har ju en hel del att lära sig nu med mac, men tycker bara att det ska bli kul och spännande :)

Stödjer denna skärmen 4K tro ?

OSX kan bara läsa NTFS, inte skriva till det så du måste nog ändra till exfat.

Ställer du in skärmen i läget "Mer utrymme" så blir det motsvarande 1920x1200 på den inbyggda skärmen som sedan skalas av osx till 2880x1800.

Externa 4K skärmar ska stödjas, står mer info här
https://support.apple.com/sv-se/HT202856

/Håkan

Sitter nu med min nya mac och jag bara älskar den :)
Retina skärmen är grym, man ser bilder på ett helt annat sätta nu jämfört med min gamla pc...underbart !!

ANNONS
Götaplatsens Foto