Annons

MacBook Pro med 128 eller 256MB Grafik?

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en MacBook Pro men vet inte om jag ska välja 128 eller 256 MB på grafikkortet.

Ni som har någon typ av erfarenhet kan väl tipsa om vad man bör välja. Det skiljer ju ganska mycket i pris. Jag kommer köra mycket CS3 på den, men inte spel direkt.

http://www.adobe.com/cfusion/webfor...threadid=1223862&highlight_key=y&keyword1=gpu

Photoshop använder inte GPU (grafikkort) och kommer så inte att göra i version CS3 heller (källa ovan). Alltså tjänar du inte på att skaffa ett dyrare kort. Om du däremot avser använda Aperture så kommer du ha nytta av det.

Jag har själv en Macbook pro C2D med 2.16 ghz och 1 gigg ram och det är absolut inte tillräckligt för aperture. Om jag minns rätt skiljer det ca 5000 kr mellan de två 15.4" modellerna av MBP. Det enda som kommer göra stor skillnad för dig när du använder photoshop är mer RAM som du får med den dyrare modellen (2 i stället för 1 gigg). Men du kan köpa en gigg till för 1300 kr eller så från www.macoteket.se .Skillnaden i klockfrekvens är väldigt liten.
Jag råder dig att köpa den billigare varianten och köpa till en gig ram om du inte skall använda datorn till någon uppgift som kräver mycket GPU (aperture tex).

I övrigt kan jag säga att macbook pro är en underbar maskin. Lätt, snabb och snygg...
Mvh Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto