Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
MacBook släppt!
- Trådstartare avslutat2
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
divander skrev:
MacBooken har fått en blank skärm. Vad tycker ni som har erfarenhet av det? Blir det störande mycket reflexer. Blir färgerna tillräckligt mycket bättre mot en matt skärm?
Undrar också. Har kollat på PackardBells skärmar.. men vet inte exakt vad jag tycker/anser..
Tror nog att det mest är en vanesak.
MVH Niclas,
starnut
Aktiv medlem
Jag vill ha en Macbook nu! =) helt perfekt, trodde inte den skulle få så bra prestanda, nu är den ju i stort sett lika vass som macbook pro förutom grafikortet som är inbyggt på macbooken. Spelar det någon roll för en som har datorn främst för användande av photoshop och aldrig spelar?
i med 2gig minne så har man ju en riktigt kapabel dator! Det värsta är att om det blir en macbook så lär det också bli en 20" cinema display för att köra stationärt på hemmaplan, då svider de lite i plånboken :/
Läste lite om värmeproblem, jobbigt att ha en 70 grader varm dator i knät! Hoppas dom löser detta snart.
i med 2gig minne så har man ju en riktigt kapabel dator! Det värsta är att om det blir en macbook så lär det också bli en 20" cinema display för att köra stationärt på hemmaplan, då svider de lite i plånboken :/
Läste lite om värmeproblem, jobbigt att ha en 70 grader varm dator i knät! Hoppas dom löser detta snart.
darwin
Aktiv medlem
divander skrev:
MacBooken har fått en blank skärm. Vad tycker ni som har erfarenhet av det? Blir det störande mycket reflexer. Blir färgerna tillräckligt mycket bättre mot en matt skärm?
Jag har testat litegranna och då mest Sonys Vaio-serie som har samma typ av skärm (blank) och blev snabb galen på alla reflexer. Färgerna och bildkvaliten var superb, men bara när man satt i ett nersläckt rum...Det minsta lilla ljus så har du reflexer i skärmen.
Borde följa med en skärmkeps till alla såna skärmar.
Ne - jag sitter nog och fortsätter att svära över min lite trötta Powerbook G4. Kan i alla fall trösta mej med att än så länge går Photoshop och dom andra CS-programmen snabbare i min powerbook än i nya Macbook Pro...
avslutat2
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Mac har aldrig varit intressant för mig eftersom båda jag och min son också använder datorn till simulatorer och spel.
Men visst är MacBooken läcker.
kent.
Nu kan du ju installera Windows på Mac:en med "Bootcamp" och få det bästa av två världar.
//J
j3n5
Aktiv medlem
epep skrev:
Jag kunde SNABBT hitta en bärbar med core duo hos dell.se för 8500 kr inkl moms.
1.66Ghz ja..
8000i
Aktiv medlem
j3n5 skrev:
1.66Ghz ja..
Sannt, Dell tar ett överpris för 2.0 Ghz, men idag kan du få en med 1,6 GHz och 1 Gb minne för 7500 kr (2 GHz blir 10500 kr). Trots det ser ju Macbooken riktigt intressant ut tack vare formatet, finns ingen motsavande PC 13,3"-14" i samma prisklass vad jag har sett.
divander
Aktiv medlem
Det ser ut som man får riktigt mycket för pengarna . Det enda som verkar tveksamt är den blanka skärmen. Det skulle vara bra om det gick att välja mellan blankt eller matt på samma sätt som med MacBook Pro (vilket det går att göra idag). Hoppas att skärmen även är ett bra snäpp bättre än den på iBook. Just skärmen ser jag som iBooks absolut största svaghet.
Att Mac skulle vara dyrare beror lite på hur man räknar och resonerar. När jag köpte min iBook för ett par år sedan hittade jag inte någon bärbar pc som hade samma batteritid, en skärm på 12" och en vikt på runt 2kg för samma pengar som iBook. När jag förra året köpte en Mac mini hittade jag ingen pc som var i närheten av minins storlek och tysthet. Däremot fanns pc som var större och surrade en hel del för ungefär dubbla pengarna. De var säker snabbare, men det spelade inte mig någon roll då minin räckte för det den skulle användas till.
Jag har inte tittat så noga, men det känns som att även iMac ligger bra till i pris om man vill ha en hyffsat bra skärm med inbyggd dator.
Jag kan däremot tänka mig att det finns pc som ligger bättre i pris och har bättre prestanda än Powerbook/MacBook Pro och Powermac.
Dessutom följer en del riktigt bra program med alla Macar. Dock har inte alla glädje av dem.
Att Mac skulle vara dyrare beror lite på hur man räknar och resonerar. När jag köpte min iBook för ett par år sedan hittade jag inte någon bärbar pc som hade samma batteritid, en skärm på 12" och en vikt på runt 2kg för samma pengar som iBook. När jag förra året köpte en Mac mini hittade jag ingen pc som var i närheten av minins storlek och tysthet. Däremot fanns pc som var större och surrade en hel del för ungefär dubbla pengarna. De var säker snabbare, men det spelade inte mig någon roll då minin räckte för det den skulle användas till.
Jag har inte tittat så noga, men det känns som att även iMac ligger bra till i pris om man vill ha en hyffsat bra skärm med inbyggd dator.
Jag kan däremot tänka mig att det finns pc som ligger bättre i pris och har bättre prestanda än Powerbook/MacBook Pro och Powermac.
Dessutom följer en del riktigt bra program med alla Macar. Dock har inte alla glädje av dem.
divander
Aktiv medlem
Ibland känns det som om det bara andlar om processorkraft för pengarna. Det är som att välja bil efter enbart flest höstkrafter och högst topphastighet för pengarna. Det är så mycket annat som spelar in. Storlek, batteri, skärm, operativsystem, service, utbyggnadsmöjligheter, ergonomi, utseende, m.m.
Om nu MacBooken har en någorlunda bra skärm så får man nog en hel del för pengarna. I alla fall om man är ute efter en kompakt bärbar dator med bred skärm. Att det går att köra både OSX och Windows på den gör den inte direkt sämre.
Det ska bli intressant att se tester och om den dras med några barnsjukdomar.
Om nu MacBooken har en någorlunda bra skärm så får man nog en hel del för pengarna. I alla fall om man är ute efter en kompakt bärbar dator med bred skärm. Att det går att köra både OSX och Windows på den gör den inte direkt sämre.
Det ska bli intressant att se tester och om den dras med några barnsjukdomar.
epep
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Detta är lätt värre än Nikon vs Canon...
Ps. Man får exakt en Dell med duo 2.0 för 11990:-
/Jeppe - som snart flyttar diskussionen till vs.
I USA
-----
Apples billigaste macbook kostar enligt www.apple.com $1099 (1.83GHz core duo), och en dell inspiron E1405 Dual Core med 1.83GHz processor kostar $779. Detta enligt www.dell.com.
Skärmen är större till dellen 14,1" jmf 13,3", men både dellen och macen har samma skärmupplösningen (1280 x 800 ). Man får dubbelt så mycket minne med dellen (1 gb vs 512mb på macen). Att öka minnet på macen kostar $100. HD på dellen är mindre - 40 gb jmf 60 gb. För $31 så får man en 60gb hd till dellen om man köper från dell. Till båda fås cd-rw och DVD. Båda har samma trådlösa nätverksstöd - 802.11b/g.
Macen har GB-ethernet, dellen 100Mbit. Dellen har inte bluetooth, medan macen har det. För $38 får man bluetooth till dellen.
Så för
mac: $1099+$100 = $1199 men med Gb-ethernet
dell: $779+$38+$31 = $848 men med något större skärm.
Macen är sålunda för ungefärligen samma hårdvara
drygt 40% dyrare.
I Sverige:
----------
En Inpiron 6400 core duo 1,83GHz, med 1gb ram, 60gb hd, 15,4" widescreen 1280x800, cd-rw/dvd, modem, 802.11a/b/g, bluetooth, 100mbit ethernet
Pris: 9946,25 kr.
MacBook 1,83GHz, 1gb ram, 60 gb hd, 13,3" skärm 1280x800, cd-rw/dvd, modem, 802b/g, bluetooth, 1gb ethernet
Pris: 12.324,00
Båda har ungefär samma batterikapacitet.
Macen är sålunda för ungefärligen samma hårdvara (dellen har större skärm och "bättre" trådlöst nätverkskort, medan macen har snabbare fast ethernet) knappt 25% dyrare.
Den jämförelsen torde vara god nog.
Men, som sagt, jag har inte något emot macar och jag har en själv. MEN för den sakens skull tror jag inte att de är billiga.
/ep
8000i
Aktiv medlem
Ingen tvekan om att Dells i6400 har bäst pris/prestanda nu (från 7500 kr med 1 Gb), men det är ju en helt annan maskin. Ingen annan PC ligger i närheten.
Jämför man istället I640M utrustad som macen blir (student) priset 11400 mot 9700. För mig blev det en Mac tillslut pg designen och möjlighet att köra win och linux.
Jämför man istället I640M utrustad som macen blir (student) priset 11400 mot 9700. För mig blev det en Mac tillslut pg designen och möjlighet att köra win och linux.
epep
Aktiv medlem
8000i skrev:
Ingen tvekan om att Dells i6400 har bäst pris/prestanda nu (från 7500 kr med 1 Gb), men det är ju en helt annan maskin. Ingen annan PC ligger i närheten.
Hmm, priset för I640M 1,83GHz core duo är 9 865 kr jmf ca 10800 kr för macbook core duo 1,83GHz.
Glöm inte att jämföra supporten också. Man tjänar ganska mycket på att minska dells standardsupport till 1 års på platsen support. Det är väl ungefär vad apple erbjuder också.
I övigt ser jag inte vad som gör jmf mellan I6400 och macbooken irrelevant? Som jag skrev så utrustade jag dem så att de blev närmast identiska - macen är dock något lättare vilket ju är en fördel (och låg vikt kostar som bekant för bärbara).
/ep
Melker Humala
Aktiv medlem
Men jösses, det störska skälet att köpa en Mac är ju att det är en Mac. Vill man inte köra MacOS så kan man ju köpa vilken burk som helst. I stort sett alla program som är nått att ha finns ju i båda miljöerna.
Det som gör macbooken prisvärd är ju det faktum att det är en Mac och kör MacOS, alla program som följer med (AppleWorks, iLife mm) och att den dessutom är smidig och snygg och lättanvänd.
M
Det som gör macbooken prisvärd är ju det faktum att det är en Mac och kör MacOS, alla program som följer med (AppleWorks, iLife mm) och att den dessutom är smidig och snygg och lättanvänd.
M
starnut
Aktiv medlem
hm man köper ju inte macen för att den är den billigaste kanske, tycker dock att macbooken är prisvärd nu om man väger in prestanda och design. Är man inte intresserad av design så kan man ju köpa en dell eller liknande, själv tycker jag att dom är fruktansvärt tråkiga och lägger då gärna dom pengarna extra på macen.
Frehar
Avslutat medlemskap
Att man får en Dell billigare är väl inte så konstigt,, dom är/vill vara datorvärldens WalMart inget fel i det, olika koncept/ målgrupper..
Brukar ni jämföra priset på ett par galnegunnar jeans för 149:- med ett par ifrån Acne för 1490:-?? även fast jeanstyget kan vara ifrån samma fabrik..
Hur fattiga är vi svenskar??
Brukar ni jämföra priset på ett par galnegunnar jeans för 149:- med ett par ifrån Acne för 1490:-?? även fast jeanstyget kan vara ifrån samma fabrik..
Hur fattiga är vi svenskar??
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Se också till andrahandsvärdet..
ex. En två år gammal Dell ligger inte så atraktivt till jämfört med en Mac. Det är min observation som pc,användare.. (snart mac hoppas jag
MVH Niclss,
ex. En två år gammal Dell ligger inte så atraktivt till jämfört med en Mac. Det är min observation som pc,användare.. (snart mac hoppas jag
MVH Niclss,