Annons

MacBook släppt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Utgången på MacBook är av typen mini-DVI. Jag tror det följer med en adapter för mini-DVI -> VGA. På t.ex Applestore kan du köpa adapter för mini-DVI -> DVI.

Det funkar alltså med den konvertern? Har fått för mig att macarna behöver skärmar som är kompatibla med datorerna, eller tvärtom, för att funka. Men jag måste ha förstått det fel.
Tack så mycket Joeren.

Scratchen skrev:
Utgången på MacBook är av typen mini-DVI. Jag tror det följer med en adapter för mini-DVI -> VGA. På t.ex Applestore kan du köpa adapter för mini-DVI -> DVI.

Tyvärr följer det inte med någon adapter men det finns både till VGA och DVI att köpa till.

Melker

Ertan skrev:
Det funkar alltså med den konvertern? Har fått för mig att macarna behöver skärmar som är kompatibla med datorerna, eller tvärtom, för att funka. Men jag måste ha förstått det fel.
Tack så mycket Joeren.

Det var förr som Apple hade speciella bildskärms kontakter men det har alltid funnits adaptrar för att använda vanliga VGA skärmar.

Melker

Har för mig att det var så tidigare och att den begränsningen försvann för sådär en 15 år sedan.

För att vara extra jobbig tänkte jag ställa ännu en fråga. Jag använder just nu en Logitech MX510 och ett Ultra-X-tbord vilka jag mycket gärna vill kunna använda på macen. Är det möjligt? Är det bara att plugga in i USB och så funkar det?

Ertan skrev:
För att vara extra jobbig tänkte jag ställa ännu en fråga. Jag använder just nu en Logitech MX510 och ett Ultra-X-tbord vilka jag mycket gärna vill kunna använda på macen. Är det möjligt? Är det bara att plugga in i USB och så funkar det?
OSX är mycket bra på plug & play (istället för XP's Plug & Pray ;) ). För att vara helt säker skulle jag nog kontakta Logitech.

Scratchen skrev:
OSX är mycket bra på plug & play (istället för XP's Plug & Pray ;) ). För att vara helt säker skulle jag nog kontakta Logitech.

Det där är en av myterna macanvändare slänger sig med. Är själv, som jag skrev tidigare, gammal macare som också har pc sedan drygt ett år. Aldrig problem med plug and play på min PC (eller bekantas).

Pall skrev:
Det där är en av myterna macanvändare slänger sig med. Är själv, som jag skrev tidigare, gammal macare som också har pc sedan drygt ett år. Aldrig problem med plug and play på min PC (eller bekantas).
Ok, du missade tydligen ";)". Det är svårt med ironi på forum..

myt och myt. Uttrycket kom ju samtidigt som W95 och då var det verkligen Plug and Pray. Nuförtiden så fungerar det ju mycket bättre, mycket beroende på att det finns massor av bra standard drivisar inbyggt i XP.

M

jag fattar 0... kolla här på Dell 640m vs budgetmaccen:

samma prolle, hd, grafik, större skärm samma upplösning, integrerad blåtand, mediacenteredition (för att matcha frontrow och fjärren man får med till maccen).

Dellen går på med 1årshämtservice på 11015kronor och maccen med studentrabbat på 9795kr och med 1gigram samma som dellen... Dell har ju nu ett erbjudande om dubbel ram.

Plus för maccen
+ nätaggsmagnetlås
+ isight webcam (jävligt stort plus imo)
+ massa fräck mjukvara typ phonebooth
+ gigabitlan

Ärligt hittar jag inga plus för dellen... någon som kan hjälpa till?
PS: Det blir skitstora skilladder om du väljer 2ghz dc prolle, superdrive motsvarighet och större disk.

Jomen det var ju precis det jag skrev för några inlägg (och veckor) sedan. Så därför sitter jag med en Macbook i knät nu.

En fördel för dellen skulle möjligen kunna vara att den troligen inte blir lika varm, undersidan på macbooken blir het...

8000i skrev:
En fördel för dellen skulle möjligen kunna vara att den troligen inte blir lika varm, undersidan på macbooken blir het...

Kanske. Jag skriver detta med Storebror Dell i knäet. Eller nästan i knäet - jag har en telefonkatalog emellan eftersom jag kommer vilja föröka mig i framtiden.

Ni som kör MacBook (jag är också sugen): Vad katalogiserar ni bilder i? Räcker iPhoto hela vägen (klarar den råformat?)? Eller Adobe Lightroom (prestanda)? Eller rent av Aperture (PRESTANDA??)?

Vi har ett par MacBook på jobbet och tyvärr fungerar dom inget vidare i nuläget.

Program som är optimerade för Intel går kanon, men alla äldre PPC-program (alla Adobe och MS-program) sniglar sig fram och beter sig allmänt udda med t.ex. felaktiga skärmuppdateringar.

Adobe själva säger att det dröjer närmare ett år innan det finns en Intel-version av CS.

En annan sak som måste in i kalkylen är att Macar är väldigt minneshungriga. Dom äter märkbart mer minne än vad en Windows-burk gör.

Våra IT-killar säger minst 2,5 Gb för en "grafisk Mac". 1,5 Gb för motsvarande Windows-maskin.

Själv upplever jag min mellanklass hem-PC som betydligt rappare än min jobb-Mac (och det är en dubbelpipig G5 med 4 Gb RAM).

I dagsläget är det en onödigt smärtsam process att ge sig in i Mac-världen. Vill du absolut byta till Mac så skulle jag vänta ett år och slippa den värsta växtvärken.

Jag håller med om att man inte ska bry sig om intelmacen om man vill jobba i photoshop, då måste man vänta in CS3 som kommer i årsskiftet, det kommer iaf jag göra.. Då blir det nog nytt bärbart & stationärt, och jag undrar vad det är för stationärt Apple har i sin pipeline, har bara hört en massa rykten som alla ha låtit lite väl bra....

Väntar på något gott..

Ja, det är ju just detta man är lite smårädd för.

Min erfarenhet av stationära mac (G5) är att de är långt trögare än en normal bärbar pc av mellanklass. Har ingen vidare erfarenhet av bärbar mac..

Jag testade en demomaskin (splirrans IMac), den var inte direkt snabb jämfört med min gamla bärbara pc (intel pent. tre):(

Måste nog uppleva maskinen med aktuella program, innan jag bestämmer mig.

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto