Annons

MacBook släppt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Frehar skrev:
...då måste man vänta in CS3 som kommer i årsskiftet,

Får hoppas att adobe är lika säkra som du verkar vara. Enligt mina erfarenheter släpps program/spel/hårdvara så gott som aldrig på utsatt tid. Det är väl som med alla andra projekt: aktuell tidplan gånger pi, dvs det tar 3 gånger så lång tid som beräknat och sedan 14 dar till...

Skämt o sidå ska det bli spännande att se vad som händer nu när adobe o apple glider isär och apple tillverkar fler o fler program som ersätter adobes samt bundlar in dem i OS X.

Microsoft kör samma bundlingstaktik men eftersom det finns så många program till windows blir det mest gnäll. PC användare vill bevisligen ha valmöjligheter, ska bli kul att se vad macanvändare vill ha.

Worst case är väl att adobe i framtiden inte tjänar något på att utveckla extra för mac os. Man kan ju trotts allt ha xp på mac redan idag, så de skulle ju ändå kunna sälja till macanvändare.

Är riktigt sugen på en macbook nu. Gillar inte namnet dock; "Två MacBook med extra ost och stor pommes, tack", men det spelar ju mindre roll ;). Nån som provat dualboota macbook och linux, låt oss säga Ubuntu? Är det struligt? Vore ett stort plus om det går smidigt att fixa.
Jag föll för linux när jag första gången installerade Ubuntu..
Dock så gillar jag PS bättre än Gimp men programmet Pixel verkar rätt lovande.
Tråkigt nog gör canon inga drivrutiner för deras fotoskrivare till linux =( Men nu flyter jag iväg... Flåt.

Hur är det med motsvarigheter till MS Words i OSX? Vet ju att man kan köpa officepaketet till det men det kommer jag inte kunna lägga pengar på... Open Office fungerar men stavnings- och grammatikkontrollerna är ju rätt knaggliga. Finns det något inbyggt i OSX som fungerar bättre ön Open Office?
(obs, jag vill inte installera XP i hamburgaren)

Klarar man sig på 1gb ram-minne eller?

Glad Nationaldag eller hur man säger,
Ha det fint!

/Andreas som inte har något emot windows men just nu inte vågar boota XP pga en läskig trojan som smög sig in.

Andreas: Tänk på att om du pluggar så kan du köpa MS office till ett rabbaterat pris nämligen 1400kr.

MVH Uffe

Andreas,
för att kunna dualboota med linux måste du vad jag förstår installera win xp (med sp2) först och sedan använda lilo. Jag har testat att köra linux parallellt med OSX i ett separat fönster, det fungerar fint med en demoversion av Parallels desktop. Testade även win98 för att kunna dra igång photoshop...

Bilagor

• ps test2.jpg
    ps test2.jpg
    82.6 KB · Visningar: 179
Niclasfoto skrev:
Ja, det är ju just detta man är lite smårädd för.

Min erfarenhet av stationära mac (G5) är att de är långt trögare än en normal bärbar pc av mellanklass. Har ingen vidare erfarenhet av bärbar mac..

Jag testade en demomaskin (splirrans IMac), den var inte direkt snabb jämfört med min gamla bärbara pc (intel pent. tre):(

Måste nog uppleva maskinen med aktuella program, innan jag bestämmer mig.

MVH Niclas,

Jag vet inte om jag är partisk, men det är nog lite orättvist att såga något av systemen då de säker har sina dunkla sidor båda två.

Men... Jag körde ett filtertest i någon av "fs" trådarna och då fick min AMD64/3700GHz/1GB ca:60 sekunders arbetstid, medans min G5/2700GHz/2,5GB nöjde sig med hälften.

Varför jag testde gå över till Mac var att det aldrig sinande behovet av underhåll på PC'n höll på att förstöra glädjen av datorer i allmännhet.

Det enda jag saknar är nog bara de exakta filstorlekarna i utforskaren, som är kanon att använda för att lokalisera dubletter av gammalt material. Macen hoppar ca:4Mb mellan filstorlekarna, så det blir lite besvärligare.
Nu är man ju ingen "Dr Mac" så det kanske finns löstning på det också....?

Men när det blir dax att byta bärbar så blir det nog en maskin med bra display. Vilket ser ut som Mac Book PRO idag, men man vet ju aldrig vad morgondagen har att erbjuda.....

Ulf: Jasså? Rätt trevligt, får tänka över det där.

Ola:
Ojdå, lite mekigt om man först måste installera XP med sp2. :( Ska läsa runt.

Tack för svaren!
mvh Andreas Thilander

Nu har det ju kommit en 17 tummare PRO också..

Jag har svårt att bestämma mig.. kanske önskar jag ändå en 12 tummare + extern skärm.. jaja.

Det kommer alltså ingen 12" Macbook Pro tror ni?

MVH Niclas,

Hittade en guide för att installera Ubuntu (dapper drake) på hamburgaren. Fint!
kolla här:
http://bin-false.org/?p=17
Den täcker även in den 3d-accelererade skrivborsmiljön compiz/xgl. Nice om man gillar ögongodis. Inte helt färdigutvecklat än dock.

Niclas: Ingen aning faktiskt :( Vore ju rätt trevligt, 12" är smidigt.
För min del räcker dock en MacBook NoPro ( ;) ) med 13" även fast den är lite slöare utan grafikkortet m.m. Antar att du gärna vill ha grafikkortet? Vilka fler stora skillnader finns det annars på burkarna?

Ha det fint!

Niclasfoto skrev:
Nu har det ju kommit en 17 tummare PRO också..

Jag har svårt att bestämma mig.. kanske önskar jag ändå en 12 tummare + extern skärm.. jaja.

Det kommer alltså ingen 12" Macbook Pro tror ni?

MVH Niclas,
13.3" Wide MacBook har sagts vara ersättare till BÅDE iBook 12"/14" och PowerBook 12".

Så jag skulle inte förvänta mig en 13.3" Wide version av MacBook Pro tyvärr.

Jag kommer nog att byta ut min 12" PowerBook till en 15" Wide MacBook Pro efter sommaren...

Niclasfoto skrev:
Ja, det är ju just detta man är lite smårädd för.

Min erfarenhet av stationära mac (G5) är att de är långt trögare än en normal bärbar pc av mellanklass. Har ingen vidare erfarenhet av bärbar mac..

Jag testade en demomaskin (splirrans IMac), den var inte direkt snabb jämfört med min gamla bärbara pc (intel pent. tre):(

Måste nog uppleva maskinen med aktuella program, innan jag bestämmer mig.

MVH Niclas,

Nu har jag blivit med mac, hur som helst...

Jag hoppas inte att jag upplever den som väldans trög jämfört med min fyra år gammla bärbara Toshiba...=;)
Hittade en fin PB 15" med hög prestanda (för att vara en sådan maskin).

Pga mina tidigare erfarenheter med mac,s stationära G4-maskiner så är jag lite orolig.. jaja vi för se vad mitt första intryck säger;)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Nu har jag blivit med mac, hur som helst...

Jag hoppas inte att jag upplever den som väldans trög jämfört med min fyra år gammla bärbara Toshiba...=;)
Hittade en fin PB 15" med hög prestanda (för att vara en sådan maskin).

MVH Niclas,

Grattis till Macen och hoppas att du kommer att trivas med den. Sitter själv medn en PB 1.33ghz med 1,5ghz minne och tycker att den är i långsammaste laget men i augusti släpps troligtvis de nya PowerMacarna ("Mac Pro"?) och i början av nästa år ska ju CS3 släppas. Det är vad jag väntar på. =)

johnniedunberg skrev:
Grattis till Macen och hoppas att du kommer att trivas med den. Sitter själv medn en PB 1.33ghz med 1,5ghz minne och tycker att den är i långsammaste laget men i augusti släpps troligtvis de nya PowerMacarna ("Mac Pro"?) och i början av nästa år ska ju CS3 släppas. Det är vad jag väntar på. =)

Tack!
Ja, jag tror att mac har framtiden för sig. Men visst går det lite väl trögt med dessa adobe/macbook släpp..
Hade CS3 (intel) funnits idag samt macbookpro så hade jag nog sparat slantarna.. Jag kände behovet som överhängande.
Om den maskin som jag inhandlar beggad duger och känns snabb/smidig så kommer den nog att hålla för mig tills att "macbookpro+intelAdobe" är väl introducerat på marknaden. Det tror jag är ett strategiskt smart val.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Tack!
Ja, jag tror att mac har framtiden för sig. Men visst går det lite väl trögt med dessa adobe/macbook släpp..
Hade CS3 (intel) funnits idag samt macbookpro så hade jag nog sparat slantarna.. Jag kände behovet som överhängande.
Om den maskin som jag inhandlar beggad duger och känns snabb/smidig så kommer den nog att hålla för mig tills att "macbookpro+intelAdobe" är väl introducerat på marknaden. Det tror jag är ett strategiskt smart val.

MVH Niclas,

Absolut! Med tanke på vad man får betala för en PowerBook idag är det definitivt en bra affär. Jag bytte till mig min dator för inte så länge sedan och vill inte hoppa på intel-tåget förrän PS finns, maskinerna har blivit av med lite barnsjukdommar etc. Jag hoppa kunna använda min PB parallelt med min kommande stationära Mac under lång tid framöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto