Annons

Macro > 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)
...min första bild med ett gammalt objektiv 28-80/3,5-5,6. Mycket kul att det fungerar. Tack alla som hjälpt till!

Inte för att det slutar här direkt, men nu skall det experimenters lite! Jag började med att klämma på mitt 50mm fasta objektiv på bälgen jag köpte idag (10cm max) och kom föga förvånande fram till att arbetsavståndet verkligen inte fungerade, det blev alldeles för nästa. Men nu skall jag pröva vidare!

Biking

Tror nog att du är ute och cyklar nu Jim! Jag har testat det du säger och kan bara konstatera att, allt enligt puppillens fakta stämmer (om man tolkar det rätt), är helt enligt mina egna erfarenheter. Med en kompakt med mindre sensor (fler pixlar per mm-sensorlängd) så uppnår man samma skärpedjup som med en större sensor vid en betydligt mindre relativ avbildningsakala ( hos kompakten har man t.ex 2600 pixlar/cm medan man hos DSLR:n har 1000 pixlar/cm) Ni som inte upptäckt detta ännu och som är intresserade av macro borde kolla in kompaktmarknaden (så att jag får mer tips om vad jag ska välja) De skarpaste och mest högupplösta (i pixlar räknat) supermacrobilderna är fotade med icke-DSLR. Överbevisa mig gärna!

Re: Biking

Tonyeagle skrev:
Tror nog att du är ute och cyklar nu Jim! Jag har testat det du säger och kan bara konstatera att, allt enligt puppillens fakta stämmer (om man tolkar det rätt), är helt enligt mina egna erfarenheter. Med en kompakt med mindre sensor (fler pixlar per mm-sensorlängd) så uppnår man samma skärpedjup som med en större sensor vid en betydligt mindre relativ avbildningsakala ( hos kompakten har man t.ex 2600 pixlar/cm medan man hos DSLR:n har 1000 pixlar/cm) Ni som inte upptäckt detta ännu och som är intresserade av macro borde kolla in kompaktmarknaden (så att jag får mer tips om vad jag ska välja) De skarpaste och mest högupplösta (i pixlar räknat) supermacrobilderna är fotade med icke-DSLR. Överbevisa mig gärna!
Kika här tex. Tagna med Raynox DCR-250.
Har själv en sån till min S3 med ett fåtal bilder i mitt album här, men som sagt, ännu fler på länken nedan, också tagna med 12x zoom kompakt.

http://www.bugmacros.com/

Blir rätt bra bilder som du säger :)

Raynox:en, är det en sorts närbildslins med universalfäste? Den kanske har bättre kvalitet än vanliga närbildslinser. Bilderna var i alla fall väldigt imponerande.

J.Paul skrev:
Raynox:en, är det en sorts närbildslins med universalfäste? Den kanske har bättre kvalitet än vanliga närbildslinser. Bilderna var i alla fall väldigt imponerande.
Ja, den har 52-67mm fjädrande snap-on fästning.

Vet inte vad du menar med "vanliga" närbildslinser, men denna är ju akromatisk och av de flesta ansedd ha väldigt hög kvalitet.
Dock är ju glaset lite litet, så man bör nog inte ha den allra största (diameter) telen, eller köra på alltför stora bländaröppningar, om man har den på en DSLR.
Annars kanske det finns andra med liknande kvalitet från Canon/Nikon som har större diameter och passar ännu bättre till DSLR-bruk, med de större linser som finns där.

Tja, med vanliga närbildslinser menade jag väl billiga med filtergänga.
Men den har alltså akromatisk lins. Det kanske går att hitta bra akromatiska närbildslinser med vanlig filtergänga också.

ANNONS
Götaplatsens Foto