Annons

Macro belysnings ring

Produkter
(logga in för att koppla)

Isak_B

Aktiv medlem
hur mycket mer komplicerat blir det om man vill att den ska smälla av som en vanlig blixt? =) alltså bara när man trycker på avtryckaren för de med leds lyser väl hela tiden?
 

gatica

Aktiv medlem
är nog inte såå svårt.. men de e om du är berädd att öppna kameran för att komma åt avtryckar knappens kablar. inte att rekomendera! du kan ju koppla den till en strömbrytare som man kan fästa där långfingret ligger på kameran.
 

Anddje

Aktiv medlem
gatica skrev:
är nog inte såå svårt.. men de e om du är berädd att öppna kameran för att komma åt avtryckar knappens kablar. inte att rekomendera! du kan ju koppla den till en strömbrytare som man kan fästa där långfingret ligger på kameran.
Eller trigga den via blixtskon....
Men jag tror att det är väldigt svårt (om inte omöjligt) att bygga en blixt av LED's. En vanlig blixt består ju av själva "lampan", ett speciellt blixtaggregat och en kondensator, och har en brinntid på typ 1/1000s, det tror jag inte man kan fixa med LED's och få ut tillräckligt mycket ljus. men jag kanske har fel.
 

Jörgen W

Medlem
Bose, Testa det är inte så svårt att bygga utan ritning.

Jag har byggt en sån där kontruktion till den inbyggda blixten i min 30D. Det kommer foto på den snart.

Bästa hälsningar
Jörgen
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Isak_B skrev:
hur mycket mer komplicerat blir det om man vill att den ska smälla av som en vanlig blixt? =) alltså bara när man trycker på avtryckaren för de med leds lyser väl hela tiden?
Beror väl på lite hur du tänkt dig att lösa själva utlösningsmekanismen och vilken kamera du har.
Om du kan koppla in en "elektrisk" fjärrutlösare borde du kunna bygga om/modifiera eller bygga egen fjärrutlösare som samtidigt "blixtrar" ljuset och exponerar.
En annan variant borde vara att koppla in sig på kamerans blixtsko (heter det väl där man monterar blixten?) vilket låter svårare i mina öron.
Själv tycker jag att det är bekvämare och enklare om man har belysningen tänd när man fokuserar och väljer motiv. Så har jag valt att göra när jag byggde min ljusring.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har precis byggt en liknande variant som denna:

http://www.adyma.com:8020/anular/index.html


...och skulle bara vilja tillägga att min endast är användbar vid macro/närbildsfotografering. Räckvidden med min blixt (Canon 420EX) sjönk till ca 50cm... så porträtt och dylikt är bara att glömma.

Kanske har jag klantat till mig i konstruktionen... ska se över om den går att förbättra.
 

and-ers

Medlem
Ringblixt

Denna produkt finns på molfo.se och liknar de hemmabyggen som jag har sett här.

Nyhet från Photokina! Förutom mindre skuggor ger den nya ringblixten även jämnare belysning. Ringblixtadaptern är mycket lätt att använda. Den kopplas direkt till blixtenheten. Inga kablar eller batterier behövs. Ringblixtadaptern påverkar inte blixtens funktioner, de förblir oförändrade. Den lätta vikten påverkar inte heller blixtenheten. Perfekt för porträtt och produktfotografering. Passar både proffs och amatörer. Ringblixten finns i dagsläget för Canon. Nikon kommer senare.
 
ANNONS