Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro..hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
tack!!!! nu blev jag kluven!
Tamron eller sigma. det är frågan. verkar som om det är större antal användare av tamron än sigma..

men de ligger i samma prisklass. mycket intressant:)

Någon som har bilder tagna med TAMRON eller SIGMA obejktivet att visa???

vore intressant!

en tacksam amatör!

PS! ska tillägga att det är de extrema närbilderna med super kvalitet jag är ute efter.....eller försöker:)

Nu har jag bara fotat med en Tamron 28-75 an! Men den är i sin tur något av det bästa jag har haft!! Bättre är Canon 28-70L,f2,8 och det säger en hel del! Tamron imponerar värkligen på mig.

Efter ha tittat på bilderna..........har jag bestämt mig.det får bli ett tamron.........tack för all hjälp! sådant uppskattas verkligen!

lovar slänga ut lite bilder när det väl hamnat i brevlådan:)

Jagerhouse skrev:
Vad anser ni som kan en del om kameror och objektiv.

är detta ett bra köp....med tanke på priset vill jag defenitivt veta innan jag ev.slänge ut pengar i sjön.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010075810

tacksam för svar!

Minoltas 100mm 2.8 makro ska visst vara rysligt bra, har sett att det finns på ebay för runt 3000:-
Sitter i samma läge som du, även kollat på tokina 100mm 2.8 denna glugg är några år på nacken och ger bara skala 1:2 men en otrolig skärpa.
Själv har jag ett cosina 70-210 2.8-4.0 och använder närbildslins, får bra skärpa inte som ett riktigt makro men defenetivt inte dåligt på något sätt. Kan vara en billig lösning, sen får du fördelen med zoomen att man kan rama in objektet.

Jagerhouse skrev:
Nu är jag defenitivt övertygad:)
tack för all support!
Glöm inte bort Sigmas 150 2,8. Den har en oerhörd potential plus att den är ett macro med lite mer teleegenskaper. Det gör att du får möjlighet att slå ut bak och förgrund bättre, plus att arbetsavståndet blir längre. Den ger de här härligt mörka bakgrunderna som bara längre telemacron kan ge.

Ett gott ord om sigman

Hej!

Jag var i samma sits som du för drygt en månad sen.
Jag satt i valet och kvalet mellan Tamron och Sigma och letade efter omdömen som besatt.

Det jag fann var att Tamron skall vara superskarp och också fungera mycket bra som en porträttglugg.

Det jag däremot föll för hos Sigman var att den är robust byggd. Tamron sägs vara rätt skranglig och plastig.

Och med tanke på hur jag har krupit runt i naturen är jag glad över att ha ett objektiv som håller rent byggmässigt.

Jag beslutade mig alltså för Sigman och länkar till en bild tagen med den.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=653869&target=_blank

Jag har inte hunnit ta så många bilder än men har märkt att autofokusen inte är särskilt snabb och jagar efter fokus rätt många gånger i dåligt ljus.
Det är dock inget jag stört mig på eftersom blommor och långsamma kryp inte kräver snabb autofokus. Det är dessutom bara vid extrema närbilder som den har svårt med autofokusen. Vid porträttbilder och så hittar den snabbt fokus.

Skärpan är mycket bra och dem där extra 15mm på brännvidden är inte heller fy och skam.

Mvh
Petri

Re: Ett gott ord om sigman

ThePOM skrev:
Hej!

Jag var i samma sits som du för drygt en månad sen.
Jag satt i valet och kvalet mellan Tamron och Sigma och letade efter omdömen som besatt.

Det jag fann var att Tamron skall vara superskarp och också fungera mycket bra som en porträttglugg.

Det jag däremot föll för hos Sigman var att den är robust byggd. Tamron sägs vara rätt skranglig och plastig.

Och med tanke på hur jag har krupit runt i naturen är jag glad över att ha ett objektiv som håller rent byggmässigt.

Jag beslutade mig alltså för Sigman och länkar till en bild tagen med den.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=653869&target=_blank

Jag har inte hunnit ta så många bilder än men har märkt att autofokusen inte är särskilt snabb och jagar efter fokus rätt många gånger i dåligt ljus.
Det är dock inget jag stört mig på eftersom blommor och långsamma kryp inte kräver snabb autofokus. Det är dessutom bara vid extrema närbilder som den har svårt med autofokusen. Vid porträttbilder och så hittar den snabbt fokus.

Skärpan är mycket bra och dem där extra 15mm på brännvidden är inte heller fy och skam.

Mvh
Petri
Som ett tillägg till mitt tidigare inlägg. Sigmas 150 2,8 är mycket välbyggd fullt i klass med Canons och Nikons proffsgluggar, den har dessutom HSM-motor, dvs den är tyst och snabb.

Re: Re: Ett gott ord om sigman

paul innergård skrev:
Som ett tillägg till mitt tidigare inlägg. Sigmas 150 2,8 är mycket välbyggd fullt i klass med Canons och Nikons proffsgluggar, den har dessutom HSM-motor, dvs den är tyst och snabb.

Sigmas 150 2,8 finns inte till minolta

Hej!

Välkommen in på min sida för en titt, finns en del makro tagna med Tamronet där tillsammans med Canon D60 och 1DMarkII. Glöm ej bara att förstora bilderna maximalt!

Objektivet är skarp så det räcker och blir över men kan vara lite segt i fokuseringen men jag har den lite äldre versionen, det är kanske åtgärdat på den nyare?

//Ronney

ANNONS
Götaplatsens Foto