Annons

Macro med bildstabillisering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det stämmer nog. (Jag tänkte nog lite fel om spegel och prisma.)

Vad är det då för parallax som avses?

IS kompenserar vinkelskillnaden (att den inte kan kompensera X,Y,Z anser jag redan utklarat) genom att förskjuta den upplevda optiska axeln genm fronlinsen, en vridning i tyndpunkscentrum kommer då att transormeras till ett X,Y,Z fel ute vid fronlinsen. Med andra ord - skillnaden mellan det virutuella hålet i hålkameran och kamera/objektiv-systemets massacentrum kring vinket vinkelfel kommer att röra sig - längden på den vectorn ger ett parallax fel på vinkelskillanden gånger vectorlängden och det är det paralaxfelet som jag avsåg iaf.

Oskapt - tyvärr. IS till macro har inga större chanser att lyckas - grejen är att du måste hålla kameran stilla för att undvika oskärpa vid macro. Vid tele så gör inte kamerans läge något så då räcker det att stabiisera vinklarna och två vinklar kan IS ta hand om - då är det bara ingengörskonst att få det att fungera bra trots att huset faktist rör sig i rymdens alla ledder.

Dock dock dock - det finns en lösning på macroproblemet också faktist, men tyärr är inte tekniken framme så att den kan utnyttja dessa teoretiska möjligheter än, men självklart - finns det en marknad för det så kommer tekniken att utvecklas så fort det är genomförbart. Det ryktas om att Sony faktist har testat den lösningen - sant? Inte en satans aning, men förr eller senare så lär vi få veta!

Jag begriper fortfarande inte vad problemet är. Är det förflyttningar i Z-led som är problemet? Det är förstås rätt givet att ett IS-system inte kan kompensera för det.

Flyttas verkligen den optiska axeln analogt med hur man gör en förskjutning med ett shiftobjektiv (som Anders Persson påstod i inlägg #39)? Är det inte mer likt hur tilt fungerar? Fast kan man överhuvudtaget göra en sådan analogi med tanke på att det inte är hela det optiska systemet som förflyttas i ett IS-objektiv?

Finns det någon bra websida som reder ut problemet med IS och makrofotografi?

ANNONS
Götaplatsens Foto