Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Timmeh

Aktiv medlem
Hej allihopa,

Det var ganska länge sedan jag använde min kamera sist men jag vill verkligen komma igång igen.
Det jag är ute efter är ett macro objektiv som kommer mest användas för att fota klockor.
Dock eftersom att klock hobbyn är otroligt dyr (vilken hobby är inte det?) så finns det egentligen inte så mycket pengar över.

Vilket objektiv har ni att tipsa om?

Min utrustning i dagens läge är 6D med 24-105/4L, 50/1.8 och Samyang 14/2.8 samt Canon blixt bland annat (minns inte ens vilken modell...)

Pris så går jag gärna inte över 4000:- eftersom jag har länge funderat på om jag ska sälja min kamera utrustning men vill gärna ge det en sista chans tillsammans med mitt klockintresse.

Absoluta taket är 4000:- men lägger mig gärna på 3000:- och jag vill endast köpa begagnat. Mer pang för pengarna då.

MVH,
Tim

Hej !

Är ingen macroman men för de pengarna får du välja mellan dessa

Canon 100mm f2.8 macro ca 4400 ny
Sigma 105mm f2.8 OS macro ca 4400 ny
Sigma 105mm f2.8 (icke stabilisering) ca 3300 ny

Hej allihopa,
Rent generellt så finns det inga riktigt dåliga makroobjektiv.
Något av de mest prisvärda (och faktiskt riktigt bra) är Tamron 90. Jag skulle undvika de kortare makrona 40-80mm eftersom de är mera svårhanterliga om man ska fotografera insekter eller sånt som man inte vill komma allt för nära. Men nu skulle du ju fota klockor och då kanske det kan vara skoj med något vidvinkligare och få aningen större skärpa på djupet. Själv är jag väldigt nöjd med Sigma 150mm och eftersom jag har Nikonhus så är även Nikon 105mm ett bra val, men som sagt; får du tag på ett bra begagnat Tamron 90 så kommer du väldigt billigt undan och kan helt enkelt inte bli missnöjd. Bildstabilisering (VR/IS/VC) är praktiskt om du tar bilder på frihand utan blixt, men i de allra flesta fall är det rörelseoskärpa som spökar och då hjälper inte det.

Tamron 90

Har ett exemplar av tamrons 90 mm som jag är nöjd med, den äldre varianten vilken är under budget vid nyköp. Lite högljudd fokus, men ett skarpt kanonobjektiv. Rekommenderar det verkligen!

Tips

Inte riktigt vad du frågade efter men med tanke på budget så kanske mellanringar till din 50/1.8 kan fungera för att fota klockor :) / Marie

Hej allihopa,

Det var ganska länge sedan jag använde min kamera sist men jag vill verkligen komma igång igen.
Det jag är ute efter är ett macro objektiv som kommer mest användas för att fota klockor.
Dock eftersom att klock hobbyn är otroligt dyr (vilken hobby är inte det?) så finns det egentligen inte så mycket pengar över.

Min utrustning i dagens läge är 6D med 24-105/4L, 50/1.8 och Samyang 14/2.8 samt Canon blixt bland annat (minns inte ens vilken modell...)

Pris så går jag gärna inte över 4000:- eftersom jag har länge funderat på om jag ska sälja min kamera utrustning men vill gärna ge det en sista chans tillsammans med mitt klockintresse.

Absoluta taket är 4000:- men lägger mig gärna på 3000:- och jag vill endast köpa begagnat. Mer pang för pengarna då.

MVH,
Tim

Macro är ju mycket manuell fokusering så detta skulle vara ett bra alternativ, lite över budget men mycket skarp lins

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mf100macroCAm

Canon 100mm 2.8 Macro USM

Jag använder Canons 10mm 2.8 macro. Riktigt bra tycker jag och finns under 3000 begagnat idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto