Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro: riktigt, riktigt närgånget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Hej!

Nån som fotograferar riktigt små saker här? Fotar en del mikroelektronik åt en vän (som har firma som håller på med sånt).

Körde med Tamrons 90 mm 2,8 och mellanringar på en Canon förut men jag vill komma ännu närmare. Har bytt till Nikon idag så lösningen måste passa med denna. Verkar som bälg med makro är den bästa alternativet för att få upp förstoringsgraden, men vilken kombination ska jag välja?!?

Vi snackar trådar i mikrometerdimension nu...
Tänk inte pistillen på blomman utan dammkornet på pistillen ;)

Är lite sugen på Sigmas nyaste 150 mm 2,8 macro som skulle kunna "dubbla som tele" också. Nån som har några riktigt närgångna bilder tagna med detta objektiv?

/Henrik

Det var ju synd att du bytte bort ditt Canon system eftersom Canon har ett extremt objektiv som heter MP-E65 2,8 1-5x. Inget objektiv som är lättjobbat kanske men närmre än så här vet jag inte om man kan komma med konventionella standardlösningar.

Nästa steg blir väl att börja med mikroskop och dylika saker...

Vill du komma riktigt nära så skulle du ha stannat kvar hos canon för till den finns ett roligt objektiv som heter E65. Med den kommer du upp till 5:1 jämfört med 2:1 som du får med tamron90 + mellanringskit på 68mm. Annars så kan du även kominera ringarna med en telekonverter till ditt tamron90 och då blir det som max 2.8:1 i förstoring.
Jag har gjort en tabell över hur det blir Här.. Det är väl annars bara att koppla på fler ringar eller en kraftigare konverter.

Edit: Ser nu att E65 redan nämnts... :O)

Apell skrev:
Jo den är ju grym men kameran jag har nu är ljusår bättre än den gamla ;)

Ja det är den säkert... men canon har utvecklat sina kameror också... Kamerahuset är oftast det enklaste att byta ut... och billigaste.

Byt tillbaka om detta fotoprojekt är riktigt viktig och långsiktigt. Ananrs får du väl köpa massor av mellanringar och annat jox... men du kan räknam ed sämre skärpa samt större ljusbortfall och jag vet inte om du ens då kommer upp i Canons nivå...

Japp, men om vi nu bortser från Canon och går vidare med hur gör jag detta bäst med ett Nikonsystem?

Detta är ingen Canon vs Nikon diskussion ;)

Apell skrev:
Hej!

Verkar som bälg med makro är den bästa alternativet för att få upp förstoringsgraden, men vilken kombination ska jag välja?!?
Jag är ingen Nikonfotograf så jag kan inte rekommendera någon speciell kombination, men en bälg plus ett bakvänt monterat vidvinkelobjektiv vore kanske en lösning.

Vidvinkel därför att ju mindre brännvidd desto större förstoring.
Bakvänt därför att vidvinklar är retrofokusobjektiv och fokus kommer förmodligen att hamna inuti ojektivet om det är rättvänt. Bakvänt blir arbetsavståndet mycket större. Omvändningsringar finns att köpa. Jag tror att Photax har såna.

Med 150 mm kommer du att få mindre förstoring än med 90 mm, därför att ju längre brännvidden är desto större utdrag behövs för samma förstoring.

Olle

Stereolupp + kompaktkamera

Det som gäller om du ska fota så små saker är ingen digital systemkamera. Köp en halvhyfsad stereolupp (stereomikroskop) och en bra kompaktkamera som går att kopla på. Då får du förstoringar mellan 5-100 gr. Du kommer att få på tok för kort skärpedjup med macroobjektiv och en massa mellanringar och konvertrar. tror faktiskt att du kan få mångdubbelt bätter bilder till ett lägre pris. Du får ta reda på mer genom att googla runt.

2 min

Efter ett par minuters googling hittade jag själv många färdiga lösningar med kända tillverkare (Zeiss, olympus och canon). Det verkar finnas supereleganta lösningar för runt 15 lök men också lite billigare stereomikroskop för endast ett par lök. På dessa återstår sedan att hitta lämplig adapter för någon coolpix eller powershotmodell. Kan tänka mig att adaptrar för digiscoping även kan passa när det gäller stereoluppar. Då kan man få grymma förstoringar för under 5 lök (kameran inräknad i priset). Sagitta har billiga och tåliga mikroskop och stereomikroskop om man inte vill slå på stort med en gång. Har själv köpt och använt några av deras mikroskop för skolundervisning. Annars är det t.ex. Olympus och Zeiss som är kvalitetsprylarna.

Om MP-E 65/2.8 är ett objektiv som skulle passa, så kan du ju köpa ett billigt Canon-hus till objektivet. En EOS 400D (eller en 350D om de går att få taq i fortfarande) är rätt billig jämfört med objektivet. Stirra dig inte blind på att du måsta använda ditt existerande Nikon-kamerahus.

kul

Vore kul med komentarer från någon som brukar ta macrobilder med stor förstoring (mer än 2:1).

Att koppla ihop två objektiv är väl ett annat alternativ, förutom bälg och mellanringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto