Annons

Macro - skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Clark Kent

Aktiv medlem
Efter att ha läst om macrofotografering bland alla trådar så fastnade jag för att man skulle kunna vända ett objektiv och sätta framför det andra......

Eftersom jag handlat mig en "kompaktkamera" som består av F80+28-200 så saknar jag ett andra objektiv. I gömmorna finns en 85mm lins från en gammal diaprojektor. Med lite tejp så meckades det fast bakofram på zoooomen.

Nu till frågan; Skärpedjupet är ganska kort. Hur borde det vara? Hur blir det med mellanringar? försättslins? eller ett riktigt macroobjektiv?

fick inte till det med en bild här så jag laddade upp ett exempel här: http://www.fotosidan.se/obj/photo/3f38bd2470e27.jpg

Senast ändrad:
Det är avbildningskalan som styr skärpedjupet. Hur detta åstadkommits (macroobjektiv, försättslinser, mellanringar, omvönda objektiv etc) spelar ingen som helst roll.

Avbildningsskala
Även kallad förstoringsgrad. Definieras som förhållandet mellan ett motivs storlek på filmen och i verkligheten. Den anges som ett bråk eller i decimalform.

Ex: En mynt som är 20 mm avbildas som 5 mm på filmen. Då är avbildningsskalan 5/20 = 1/4. Detta skrivs ofta som 1:4 eller 0,25.

Skala 1:1 eller 1,0 kallas "naturlig storlek" eller "life-size". Normal närbildsfotografering brukar gälla skala 0,1 - 1. Vid skala över 1 brukar man tala om microfotografering. Det kräver i regel andra verktyg och annan teknik

Skärpedjup
Alla brännvidder, såväl vidvinklar som telen, ger samma skärpedjup! Det enda som påverkar skärpedjupet är bländaren och avbildningsskalan. När man minskar bländaren (högre bländartal) ökar skärpedjupet. När avbildningsskalan ökar minskar skärpedjupet och är väldigt kort vid större avbildningsskalor. Vid närbildsfotografering fördelas skärpedjupet ungefär lika hitom och bortom skärpeplanet.

ANNONS
Götaplatsens Foto