Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

pirken

Aktiv medlem
Jag har funderat ett tag på att köpa macro optik men har kommit fram till att det är dyrt.
Sen såg jag att cyberphoto rear ut ett soligor 100 mm 1:1.
Nån som har erfarenhet av det objektivet?
Annars funderar jag också på att köpa ett 50mm 1.7
samt närbilds linser. Vilket alternativ är bäst?

pirken skrev:
Jag har funderat ett tag på att köpa macro optik men har kommit fram till att det är dyrt.
Nån som har erfarenhet av det objektivet?
Annars funderar jag också på att köpa ett 50mm 1.7
samt närbilds linser. Vilket alternativ är bäst?

Om du tänker på det Soligor 100/3.5 Macro som de säljer så har jag köpt ett precis likadant och är faktiskt riktigt nöjd med det, för den prissumman som man ger för det.

Visst, det har något plastig känsla och fokusen är inte vidare tyst, dock använder jag den inte något speciellt.

För det priset är den faktisk ett bra köp, det enda man får ha i åtanke är hur ljust det är när man tar bilder och att stativ är att föredra. Dock är det inga problem att ta bilder handhållet.

Här är ett exempel på bild jag tagit spontant handhållet med min Canon 10D.

Hoppas det ger någon vink om vad man kan göra.

Bilagor

• macro-02.jpg
    macro-02.jpg
    40.4 KB · Visningar: 337
Själv fick jag rådet att köpa ett riktigt objektiv framför close-up-linser. När jag sedan frågade här på fotosidan lite mer ingående så premierades (för mig) Nikons optik före billigare alternativ.

Efter någon månad hade jag turen att köpa ett Micro Nikkor 55 2,8 för 900 kr i B- -skick. Är vekligen jättenöjd med objektivet och kvalitén på korten den ger.

Mitt råd är att vänta på en begagnad goding och satsa på det bästa som passar din kamera.

pirken skrev:
.

Det soligorobjektivet är en riktig höjdare, men det går inte ända ned till 1:1. Objektivet som sådant klarar 1:2 och för att få 1:1 får du skruva på en medföljande försättslins. Så i det hänseendet är dina alternativ liknande.

Tamrons 90 och Sigmas 105 ger 1:1 rakt över, men då spelar de i en annan prisklass...

Sigma har även en 50 mm macro, som ger 1:1 och som är skarpare än många originalobjektiv...

mvh Janne

ANNONS
Götaplatsens Foto