Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Macro
- Trådstartare linusiuz
- Start datum
-Catherine-
Aktiv medlem
Sigmas 150/2,8 är kalasbra det också
Makten
Aktiv medlem
Varför inte Canons? Jag har haft Sigma 105:an. Den är mycket trevlig optisk, men AF är helt sjukt seg, och eftersom fokuseringsvägen är så lång så är det inte roligt när den väl missar. "Njööööööööö" *vända* "Njöööööööööö". Ja, du fattar. Jag hade lätt valt Canon (om jag haft Canonhus) på grund av USM.Albwah skrev:
Funderar på det samma, fast då inte Canons eget macro. Någon som äger/testat Sigma och Tamron och kan ge ett utlåtande?
Edit: Dock drivs AF av motorn i kamerahuset med Nikonkameror (gällande Sigmat), men på Canonversionen sitter motorn i gluggen, så det kan möjligen gå lite snabbare.
Sushan
Avslutat medlemskap
Vad ska du ha makrot till? Vilka slags bilder kommer du att ta? Behöver du längre brännvidd eller kortare?
Jag har haft Sigmas 150 och det var mycket fint men alldeles för tungt och otympligt för mina händer, så jag har köpt Canons 100-makro och är supernöjd. Det är så snabbt, tyst och skarpt och passar dessutom till den fullformatskamera jag planerar för framtiden.
)
Sigma har ju också ett relativt nytt 70-makro som kanske kan vara intressant också.
Jag har haft Sigmas 150 och det var mycket fint men alldeles för tungt och otympligt för mina händer, så jag har köpt Canons 100-makro och är supernöjd. Det är så snabbt, tyst och skarpt och passar dessutom till den fullformatskamera jag planerar för framtiden.
Sigma har ju också ett relativt nytt 70-makro som kanske kan vara intressant också.
linusiuz
Medlem
I mitt fall så skulle det nog främst bli att fota blommor och till viss del insekter.
Bör ju helst inte vara för stort, Då det säkert ska följa med när man är ute och vandrar, hittan och dittan.
Så ett bra och prisvärt alternativ.
Är ju schysst att ha ett fast macro istället för det på zoomen.
Det är min tankar i detta ämnet!
Bör ju helst inte vara för stort, Då det säkert ska följa med när man är ute och vandrar, hittan och dittan.
Så ett bra och prisvärt alternativ.
Är ju schysst att ha ett fast macro istället för det på zoomen.
Det är min tankar i detta ämnet!
Palletheking
Aktiv medlem
Canons eget är totalt sett det överlägsna alternativet. Mycket skarpt (de andra är också skarpa), snabb tyst af samt internfocus som bibehåller längden. Ingen snabeleffekt. Dessutom mycket välbyggt.linusiuz skrev:
Funderar lite på vilket macro objektiv man ska satsa på till en Canon kamera?
Sigma 1:1 AF 105/2,8EX DG,
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1,
Canon 100mm/2.8 macro 1:1
eller har ni något annat trevligt alternativ?
//Linus
Makten
Aktiv medlem
Det är ganska stor skillnad i vikt hos de olika:linusiuz skrev:
I mitt fall så skulle det nog främst bli att fota blommor och till viss del insekter.
Canon 60/2,8: 335 gram
Tamron 90/2,8: 405 gram
Sigma 105/2,8: 457 gram
Sigma 70/2,8: 525 gram
Tokina 100/2,8: 540 gram
Canon 100/2,8: 600 gram
Sigma 150/2,8: 895 gram
Tamron 180/3,5: 925 gram
Sigma 180/3,5: 965 gram
Canon 180/3,5L: 1100 gram
De längsta är ju inte direkt små heller, men annars är ofta vikten värre än storleken tycker jag.
Albwah
Aktiv medlem
Makten skrev:
Varför inte Canons?
För jag har Pentax!
Susanne Andersson [FM] (sans):Vad ska du ha makrot till? Vilka slags bilder kommer du att ta? Behöver du längre brännvidd eller kortare?
Jag hade tänkt att använda det till bla insekter och som tele. Därför vill jag helst ha hyffsat lång brännvidd. Jag har kollat på Sigmas 150 men tyvärr är det lite för dyrt, annars ser det trevligt ut.
Palletheking
Aktiv medlem
Håller med om tyngden på på Sigmas 150 mm. Just macro kräver ibland lite obekväma fotoställningar, samt nogrannhet vi komposition. Det blir lätt darrigt om gluggen är för tung. Min Nikon macro är ca 150-200 gram lättare än Sigman men jag upplever den som betydligt lättare att handhålla.Sans skrev:
Vad ska du ha makrot till? Vilka slags bilder kommer du att ta? Behöver du längre brännvidd eller kortare?
Jag har haft Sigmas 150 och det var mycket fint men alldeles för tungt och otympligt för mina händer, så jag har köpt Canons 100-makro och är supernöjd. Det är så snabbt, tyst och skarpt och passar dessutom till den fullformatskamera jag planerar för framtiden.)