Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnyB

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips om hur man ska handskas med ett macroobjektiv. Jag har ett Tamron 90 mm/f2,8. Det är mycket svårt att för varje enskilt motiv avgöra balansen mellan ljusinsläpp och skärpedjup.

Många gånger kommer jag hem besviken över att jag valt för stor bländare och halva motivet är höljt i oskärpa fast jag önskade att hela skulle vara med. Ofta är det ju insekter det är frågan om.

Mitt objektiv klarar ju så stor bländare som 2,8 men det går ju nästan inte att använda. Skärpedjupet blir bara några millimeter eller kanske en centimeter knappt. Hur gör ni? Kör stadigt på mindre bländare eller?

Nu är jag nybörjare, så kasta inte sten på mig om jag skriver något felaktigt.. Men som jag förstår det ska du ha så lågt bländar tal som möjligt (2.8).. Du kan väl köra med manuella inställningar, vill den ha längre slutare så kan alltid rigga upp ett stativ.. Är inte så inne på macro själv.. Mvh // Fredrik

JonnyB skrev:
Är det någon som har ett bra tips om hur man ska handskas med ett macroobjektiv. Jag har ett Tamron 90 mm/f2,8. Det är mycket svårt att för varje enskilt motiv avgöra balansen mellan ljusinsläpp och skärpedjup.

Många gånger kommer jag hem besviken över att jag valt för stor bländare och halva motivet är höljt i oskärpa fast jag önskade att hela skulle vara med. Ofta är det ju insekter det är frågan om.

Mitt objektiv klarar ju så stor bländare som 2,8 men det går ju nästan inte att använda. Skärpedjupet blir bara några millimeter eller kanske en centimeter knappt. Hur gör ni? Kör stadigt på mindre bländare eller?

Jonny, testa att fotografera en linjal, ställ skärpan på ex. 100 mm med olika bländare så ser du vilken bländare som ger tillräckligt skärpehjup för resp. objekt. Hoppas du förstår hur jag menar?

Lycka till / Peter

Inte sten...

Vill du ha större skärpedjup så ska du ha en mindre bländare dvs STÖRRE bländartal.
Fredrik, ta och prova snabbare film/högre ISO-iställning så får du lite större spelrum till att blända ner så att skärpedjupet räcker till. Vid 400 ISO och solsken bör du kunna blända ner till bl.16 och ändå handhålla (Vilket ofta är nödvändigt med rörliga insekter).

Hej Jonny.
Lås inte fast dig för mycket vid stort skärpedjup utan försök att göra något fint med dom få mm som finns till förfogande.Vid mindre bländare och större skärpedjup är risken större att det kommer med oönskade element i bakgrunden.Stativ är ett måste vid macrofoto tillsammans med gott tålamod.Kanske får du ändra bildvinkel för att få det lilla plan med skärpa så att det passar till motivet.Stå på i skogen :)
Mvh/Gunte..

Bilagor

• m_42dfe6c05c84b.jpg
    m_42dfe6c05c84b.jpg
    57.6 KB · Visningar: 750
knepigt

Visst är det svårt att få till dom där extra mm i skärpedjupet men...

att plåta med manuella inställningar är ju ett sätt och stativ är ett annat och så går det ju att kombinera de bägge.....

Dock verkar det som att det inte finnas så mycket skärpedjup att hämta i ett macroobjektiv i varje fall lyckas inte jag utan kommer hem lika besviken som du ibland.....rätt ofta om jag ska vara ärlig.

Så jag är nog inne mer på Guntes linje att försöka hitta vinkeln i förhållandet till planet och sen komponera ihop det hela. DE bilder jag lyckats med där skärpedjupet blivit större än vanligt är de där jag inte använt macrogluggen utan legat i närheten av närgränsen för tex ett vanligt zomobjektiv och på så sätt fått en "närbild"......

Men det gäller att nöta på och testa och testa in i evigheten.....

så kör så det ryker medan tid är .......

/Olle

Hej!
Jag fotograferar också makrobilder med ett Tamron 90.

Håller med övriga i tråden om att stativ och blända ner är nödvändigt för att få större skärpedjup. Spegeluppfällning och trådutlösare är också bra hjälpmedel för att undvika skakningsoskärpan.

Ett tips:
För att veta vilket skärpedjup jag kommer att få i en bild (och slippa bli besviken när jag kommer hem) så har knåpat ihop ett litet diagram som jag har med mig i fotoväskan. Diagrammet visar vilket skärpedjup jag får beroende på avstånd till motiivet och vald bländare.

mvh Mattias

Vilken bländare som behövs för en viss situation får man ju snart in "på känn". Sen händer det ju ibland att man får kompromissa pga otillräckligt ljus, då blir det att improvisera lite. Hitta andra vinklar som några redan varit inne på osv.
Med din kamera behöver du inte heller vara rädd för att använda ISO400 eller tom ISO800. ISO400 är min "standardinställning" när jag har Tamron-90:n på.

Man tackar

Vet inte om det passar här, men vill ändå tacka flera för otroligt bra tips!
En linjal, jag fattar precis. Mycket bra idé!

Någon sa "ör så fint du kan med det du har"...ungefär. Bra tänkt! Tack!

Och så det där med diagrammet. Jädrar vilken skitbra idé. Nu är det bara att köra då :)

Men det var också detta jag ville få fram liksom. När jag köpte macrot var jag så spänd och föväntansfull (har aldrig haft så fina objektiv förr somhjag har nu, jätteamatör som alla förstår även om jag nu kan fotgraferingens grunder).
Blev skitbesviken när jag tog fram bilderna i datorn. Efter en tid fastslog jag att ett macroobjektiv skiljer sig rätt mycket från annan fotografering. Jag vill inte påstå att det med tex ett 17-85 (digitalkamera) mm är bara att knäppa utan att tänka, naturligtvis inte. Men det är fan så mycket svårare med macro. Man måste lära sig tekniken att fota med det, Diagram och linjaler och skit :)

Tack alla för tips!

Ursäkta dubbelpostningen.
Blir något underligt när jag laddar om sidan i handdatorn.
Här kommer i alla fall diagrammet:

Bilagor

• skarpedjuptamron90.jpg
    skarpedjuptamron90.jpg
    32.1 KB · Visningar: 568
ANNONS
Götaplatsens Foto