Advertisement

Annons

magiskt trick

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Det finns ett magiskt trick som gör nästan alla bilder bättre.
Ställ in oskarp mask på 20-50-0 får ni se på trolleri.
Observera att detta inte i första hand skärper bilden. Det ökar dynamiken. Därför går det också att lägga på vanlig OM dvs typ 90- 1,4- 3 som brukar vara lagom till utskrift av A4 i bläckstråleskrivare.
Håll till godo.

Ett minst sagt välkännt trix,,,
kom ihåg att justera USM innan kurvor/nivåer/kontrast, eftersom kontrasten högs i USM,,
Mvh Niclas,

Tricket lär komma från Thomas Knoll en av killarna bakom photoshop. Det sägs att han av en slump drog relglarna till ett helt vansinnig, egentligen, läge och att han inte förstår hur effekten kan uppstå, men det skiter jag i, det funkar ju.

ökar dynamiken?
för mig är det där en enkel (och okontrollerad om man håller sig strikt till dom siffrorna på alla olika slags bilder) kontrasthöjning, som man har betydligt bättre kontroll över om man istället använder nivåer eller kurvor.

och ökar man verkligen dynamiken genom att öka kontrasterna?
blir det inte snarare tvärtom (även om det i sig inte alltid måste betyda nånting negativt)?

att Thomas Knoll inte skulle förstå varför effekten uppstår låter helt absurt i mina öron.
när man lägger på skärpa så gör man ju egentligen inget annat än höjer kontrasterna, främst på konturerna, för att "simulera" skärpa.
ställer man då istället in en enorm radie så sprids den förhöjda kontrasten över hela bilden.
inget konstigt med det.
tycker jag iaf.

Niclas: USM före kurvor o.dyl? Jag har fått för mig att skärpan ska komma sist i hanteringen ... eller?
Kan du förklara lite mer är du hygglig!

Kan ni inte lägga in en exempelbild så man får se vad som är så magiskt? :) Jag som inte kommer åt en dator med PS just nu =)

Ola Rockberg skrev:
Niclas: USM före kurvor o.dyl? Jag har fått för mig att skärpan ska komma sist i hanteringen ... eller?
Kan du förklara lite mer är du hygglig!

Ja, alla har vi ju våra olika rutiner. Det viktigaste är att man kommer fram till en fungerande hantering som man processerar likt på varje bild men som man samtidigt anpassar till varje bild. Alla bilder bör inte skärpas lika hårt osv,,

Jag skärper alltid förstå i USM men inte så hårt. Sedan går jag igenom de andra stegen och till sisst kanske jag kör en touch USM igen,,

Generellt så är jag försiktig med USM,,

Mvh Niclas,

det "magiska tricket" tycker jag personligen inte funkar som något annat än en ytterst okontrollerad kontrasthöjning.
dvs. det har inget med skärpa att göra och skulle isf kunna användas närsomhelst i arbetsflödet, men är en dålig ersättare för nivåer/kurvor.
långt ifrån magiskt, i mina ögon.

och gällande kontrasthöjning så föredrar åtminstone jag personligen att lägga det som ett justeringslager med nivåer eller kurvor.
då har jag full koll och kan alltid gå tillbaka och ändra om jag skulle ångra mig senare.

och oskarp mask som skärpeförstärkare gör man lämpligast som sista moment då olika skärpa krävs för olika slutmål, storlekar och användningsområden.
jag sparar sällan mina bilder med skärpa, men ibland lägger jag skärpa på en lagerkopia, icke på originalet, ifall jag redan har användningsområdet klart för mig.

jag hittade ingen toppenbild för att illustrera skillnaderna, men slänger in ändå.
någon annan kan ju oxå göra en variant, kanske på någon annan typ av bild/exponering/kontrast.
nedan är alltså en originalbild samt en variant med oskarp mask som kontrasthöjare.

Bilagor

• guppy.jpg
    guppy.jpg
    29.3 KB · Visningar: 783
nedan är högra bilden justerad med nivåer, särskilt anpassat efter originalbilden så att inte svärtan ska gro igen och även kännas ljusare och inte jämngrå.

tänkvärt är att man hyfsat säkert inte ökar dynamiken med kontraster utan istället tar bort dynamik/grå- och färgskalor.
för jag är tämligen säker på att med högre dynamik menas möjligheten till fler gråskalor i flera steg.
rätta mig någon om jag har fel.

Bilagor

• guppy2.jpg
    guppy2.jpg
    28.4 KB · Visningar: 778
Senast ändrad:
Estethia: Skillnaden mellan att använda USM och nivåer är att nivåer påverkar hela bilden medans USM ökar kontrasten mellan pixlarna inom ett mindre område.

Självklart ska man inte använda bara en viss radie och styrka, det beror ju på bilden, men principen är samma.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml

edit: Angående vem som kom på det så tror jag att det finns tusentals som har gjort så här utan att läsa det någonstans först. Det räcker ju att våga dra i reglagen lite för att se vad som händer, jag gör så hela tiden.

Man kan väl se det som ett quick and dirty sätt att få mer "tryck" i bilder som man inte tänker lägga så mycket möda på.

Förra gången det här var uppe var det Bingo Rimér som fick äran...

Jag noterar åter att det finns gott om belackare på FS.
Det spelar ingen roll vem som var först med tricket. Det finns ju uppenbarligen människor som inte kände till det och var till dem jag vände mig. När jag håller fotokurser brukar jag berättta att man med hjälp av bländaren kan variera skärpedjupet i en bild. Det var inte jag som hittade på det tricket heller, men det är fortfarande ett mycket användbart sådant. Liksom tricket med oskarp mask.
Nu kommer väl någon och säger att bländare inte påverkar SD eller att det är ett välkänt och övervärderat trick som alla redan kan.
Försök med lite konstruktivitet nån gång. Det värmer.
Det ni håller på med är som att pissa på sig; först värmer det sedan blir det bara kallare.
Det var inte jag som kom på det heller. Men klokt är det.

Tricket kan säkert funka bra om man vill göra nått snabbt för att "krydda" bilden och man inte har tid o lust att jobba på med nivåer o kurvor.

Biber skrev:
Estethia: Skillnaden mellan att använda USM och nivåer är att nivåer påverkar hela bilden medans USM ökar kontrasten mellan pixlarna inom ett mindre område.
ja, man skulle kunna kalla det för en form av "skulptrering", vilket kan vara positivt för väldigt platta bilder, men man "drar" lika mycket i ljusa som mörka nivåer och det är långt ifrån alla bilder som inte förlorar något på detta.

förvisso blir det, helt sant, ett "tryck" i bilden.
digitala systemkameror och inskannade dior/negativ mår mycket väl bra av mera tryck.
men detta är samtidigt ett hyfsat okontrollerat sätt att göra detta på, åtminstone i mina ögon.
man kan kanske utveckla det med blandningslägen osv osv för att eventuellt slippa ta bort befintlig dynamik och detaljer.
personligen har jag ändå inte hittat nåt läge som ger en snyggare skulptrering än nivåer.
kanske bara jag som vill ha kontroll i alla nivåer samtidigt i ett justeringslager och gillar det naturligaste?

att kalla det för "dynamikhöjare" är nog det som låter mest konstigt i mina öron.
inte för att jag menar att jämngråa bilder är mer dynamiska, men för att man omöjligen tillför dynamik i bilden med detta knep.

ANNONS
Götaplatsens Foto