om det är jag som ses som belackare och har förtalat eller smädat någon ber jag innerligt om ursäkt då det verkligen inte var min avsikt.
vad jag däremot vill få fram är att knepet trots allt har sina nackdelar (som mycket annat här i världen) och att det är bra att känna till detta även som nybörjare.
inte för att man ska skippa knepet för all framtid, men för att det klart och tydligt ska framgå, även för nybörjare, att det omöjligen funkar på, som nämnt, "nästan alla bilder" och att man använder knepet på typ "egen risk" (förstå mig rätt).
och att det inte alls ökar dynamiken, som påstått.
jag skulle personligen vilja kalla knepet för "effekt".
dvs något man kan leka med men som inte nödvändigtvis klarar att låta bilden behålla samma tekniska kvalité och som framförallt inte förbättrar densamme.
några av bilderna i den länkade artikeln har detaljer i svärtan förlorats av nämnda knep.
det tycker jag är synd och jag ser det inte som en dynamisk förbättring.
dessutom... det var konstruktivt att komma med liknelser mellan inläggen här och att pinka på sig.
men det hade varit mer konstruktivt att komma med mer info om knepet i första inlägget, eftersom nackdelar finns...