Annons

magiskt trick

Produkter
(logga in för att koppla)
Påminner lite om vad som händer vid selentoning av en svartvit silverhaloidbild. Känns som om en slöja från bilden försvinner och kontrasten i detaljerna ökar. Detta får man ta med i beräkningen vid kopieringen så att man får den kontrast man eftersträvar i bilden. Kanske kan detta kallas för "digital selentoning"?

Biber skrev:
Estethia: Skillnaden mellan att använda USM och nivåer är att nivåer påverkar hela bilden medans USM ökar kontrasten mellan pixlarna inom ett mindre område.

Självklart ska man inte använda bara en viss radie och styrka, det beror ju på bilden, men principen är samma.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml

edit: Angående vem som kom på det så tror jag att det finns tusentals som har gjort så här utan att läsa det någonstans först. Det räcker ju att våga dra i reglagen lite för att se vad som händer, jag gör så hela tiden.

Den artikeln tycker jag på ett åskådligt sätt visar finessen med "tricket" eller metoden. Intressant!

Re: Re: ...

HDFS) (KGS skrev:
Varför har du inte den här modellen bland dina bilder för?

För att inte gå helt offtopic så testade jag 20,50,0 nyss o märkte nästan ingen skillnad alls...

Modellen är min sambo, som inte gillar mina "konstiga ideér" :D
men d kommer kanske i framtiden.
tack för komplimangen ja ska hälsa henne;)

om det är jag som ses som belackare och har förtalat eller smädat någon ber jag innerligt om ursäkt då det verkligen inte var min avsikt.

vad jag däremot vill få fram är att knepet trots allt har sina nackdelar (som mycket annat här i världen) och att det är bra att känna till detta även som nybörjare.
inte för att man ska skippa knepet för all framtid, men för att det klart och tydligt ska framgå, även för nybörjare, att det omöjligen funkar på, som nämnt, "nästan alla bilder" och att man använder knepet på typ "egen risk" (förstå mig rätt).
och att det inte alls ökar dynamiken, som påstått.

jag skulle personligen vilja kalla knepet för "effekt".
dvs något man kan leka med men som inte nödvändigtvis klarar att låta bilden behålla samma tekniska kvalité och som framförallt inte förbättrar densamme.
några av bilderna i den länkade artikeln har detaljer i svärtan förlorats av nämnda knep.
det tycker jag är synd och jag ser det inte som en dynamisk förbättring.

dessutom... det var konstruktivt att komma med liknelser mellan inläggen här och att pinka på sig.
men det hade varit mer konstruktivt att komma med mer info om knepet i första inlägget, eftersom nackdelar finns...

Jag har provat på några av mina sv.vita bilder som jag lagt upp på fotosidan och som jag arbetat extra med för att få så bra kvalitét som möjligt (jag har velat efterlikna pappersoriginalet så mycket som möjligt). På dessa bilder var detta "magiska trick" absolut inte välgörande utan gav alldeles för hög kontrast och minskad "tondynamik". Men som en metod i ett tidigare skede kan det kanske funka bättre.

En intressant detalj är artikeln på Luminous Landscape där han skriver att han har fått tricket av Thomas Knoll som säger att det inte är han heller som kommit på det.

Dessutom tycker jag Luminous förklarar det bra. Lokal kontrasthöjning. Liknande effekter som ger mer tryck i bilden går också att frambringa med Shadows/hightlighs verktyget i CS. Testa att labba lite där också ska ni se.

hornavan skrev:
Jag noterar åter att det finns gott om belackare på FS.
Det spelar ingen roll vem som var först med tricket. Det finns ju uppenbarligen människor som inte kände till det och var till dem jag vände mig.

Ber om ursäkt om jag sårat någon. Det var inte meningen.

I Paint Shop Pro (7) finns en funktion under Effect- Enhance som heter Clarify, som är lite av en snabbfunktion av det ni nämner. Clarify ändrar i kontrasten, skärpan och kanske lite i kurvor också. Har testat på lite olika bilder och jag tycker effekten funkar bäst på naturbilder med mycket gräs tex.

"Clarify – Adds a crisp, focused look to unsharp photos, "popping" figures from the background and/or adding definition to textured areas."

ANNONS
Götaplatsens Foto