Annons

Mail i El Captain (OSX)

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Tror inte det handlar om Comhem eftersom alla e-postservrar är snarlika. Du petar helt enkelt in fel uppgifter i respektive fält.

I samband med att du skapar kontot så anropas servern för att kolla om det går att ansluta, gäller både inkommande och utgående. Redan där märker man om man inte får till det. Kan du hämta enpost via webmelj så har du åtminstone lösenordet rätt.
Jag har nu använt Webmail istället för Mail, det funkar ju rätt bra det också, men det retar mig att inte få igång Mail ändå. Dock är det lite märkligt, stänger ned sig själv efter en kort stund, vet ej heller hur jag ska lösa det?
 

afe

Aktiv medlem
Hur länge har du haft Comhem? De har bytt serveradresser flera gånger under årens lopp (jag brukar hjälpa en kompis som får problem varje gång).
 

M7_21

Aktiv medlem
Hur länge har du haft Comhem? De har bytt serveradresser flera gånger under årens lopp (jag brukar hjälpa en kompis som får problem varje gång).
Vi fick Comhems hela paket via vår villaägareförening fr.o.m. 1 januari 2015. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag inte haft några problem med Mail eller Comhem på min förra iMac (från 2011). Intresset det du säger om hjälp, vore kul att få veta mer om du har lust!
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Är det bara Comhems mail som inte funkar? Dvs är det Comhems mail som inte funkar eller är det programmet Mail som svajar?

Vid uppgraderingen till El Capitan så ska man ju inte behöva peta på några inställningar, allt ska ju funka som det gjorde tidigare.

Är det programmet Mail som inte funkar så kan det ju vara så enkelt som att det behövs en Säker Start för att rensa upp lite. Många gånger kan det hjälpa med den enkla åtgärden.

Apple har släppt några uppdateringar av El Capitan så just nu är vi inne på 10.11.3. Själv laddade jag inte ner El Capitan direkt när den kom, vis av erfarenheten om att det kan vara bra att vänta på att de första ev buggarna fixas.

Är det Comhems mail som strular så radera och lägg in på nytt. Tidigare i tråden fanns en bra anvisning om vilka värden som ska användas.

Löser sig inte problemet så lägg in frågan på MacWorldForum istället, för ytterligare hjälp. Där är man ju mer inriktad på den här typen av problem.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har comhem och använder pop3 inställningarna.
Mailserver hos comhem är mailin.comhem.se och port 110.
Finns det möjlighet att ställa timeout/fördröjning så ställ det på minst 30 sekunder. Inga andra inställningar behövs. SSL/TLS ska vara aldrig eller ingen.

Ska du skicka med autenticiering så är det port 465 och kan du ställa timeout eller fördröjning kan det behöva stå på 30 - 60 sek. Comhem är otroooligt sega när man ska skicka mail, det är förmodligen deras underentrepenör som sköter spamfiltreringen som segar tlll det och klassar helt vanliga mail som spam så man inte får iväg dem. Särskilt om jag svarar vissa avsändare kan det vara helt hopplöst och jag får skriva om mailet.
SSL/TLS säkerhetsinställningar ska vara via direct SSL connect och så behövs användarnamnet som är en sifferkombination som troligen börjar på "u" och så behövs ditt password.
Med autenciering kan jag skicka mejl via comhems mailserver och med mitt telia mobila bredband liksom om jag är uppkopplad hos annan leverantör än comhem, tex när jag är hos min dotter i Norge.
I princip har jag samma inställningar när jag skickar och hämtar mejl hos google, men de har andra portnummer både på inkommande och avgående och så måste man göra en inställning i g-mail för att det ska funka.
 

peranders

Aktiv medlem
Annika om du läser tråden så har TS köpte en ny mac och matat in epostinställningarna för hand och inte lyckats till 100% men vi hoppas att han får till det.
 

M7_21

Aktiv medlem
Är det bara Comhems mail som inte funkar? Dvs är det Comhems mail som inte funkar eller är det programmet Mail som svajar?

Vid uppgraderingen till El Capitan så ska man ju inte behöva peta på några inställningar, allt ska ju funka som det gjorde tidigare.

Är det programmet Mail som inte funkar så kan det ju vara så enkelt som att det behövs en Säker Start för att rensa upp lite. Många gånger kan det hjälpa med den enkla åtgärden.

Apple har släppt några uppdateringar av El Capitan så just nu är vi inne på 10.11.3. Själv laddade jag inte ner El Capitan direkt när den kom, vis av erfarenheten om att det kan vara bra att vänta på att de första ev buggarna fixas.

Är det Comhems mail som strular så radera och lägg in på nytt. Tidigare i tråden fanns en bra anvisning om vilka värden som ska användas.

Löser sig inte problemet så lägg in frågan på MacWorldForum istället, för ytterligare hjälp. Där är man ju mer inriktad på den här typen av problem.

Tack för tipset, provade dock utan att det hjälpte. Raden för inkommande epost är fortfarande gråmarkerad (kan det vara iCloud som spökar?)
 

reboot81

Aktiv medlem
Prova det här.
Gå in på comhem/mina sidor och begär ett nytt lösenord.
Öppna mail, Lägg till konto...
Fyll i namn, vald epostadress och ditt nya lösenord.
Klick på logga in
Du möts av en ny ruta med den röda texten "Kan inte verifiera..."
Byt ut användarnamn från mailadressen till e31234 (ditt kontonummer).
Preview - Mail - Konton - Screen Shot 8 feb. 2016 13.01.47 - Screen Shot 8 feb. 2016 13.04.41.png
Klicka på Logga in.
Nu till det märkliga – det fungerar inte. Samma felmeddelande i rött.
Välj då Nästa – det fungerar!
Preview - Finder - febeprof.Bo20151012 - Screen Shot 8 feb. 2016 13.02.22 - Screen Shot 8 feb. 2.png

Och ja, det står IMAP. Kan inte förstå hur man någonsin vill välja POP. Speciellt inte när du har både mobil och dator. Varför står bl.a. här.
Och då är följande replik: -Men Comhem erbjuder endast 100MB, så jag måste använda POP!
-Ja hos Comhem. Därför skall man inte använda Comhems mail. Finns gratis mailtjänster som erbjuder betydligt bättre villkor och tjänster än Comhem. Comhems mail ligger i nivå med vad som fanns hos mailleverantörerna för 15år sedan.
Dessutom "binder" du dig till Comhem, vad händer den dag du byter till en annan leverantör av bredband? Bättre är att använda en mailadress som inte är kopplad till din leverantör av bredband. Att använda sig av en mailadress från Comhem är som att ta ett telefonnummer som endast fungerar hos en viss hyresvärd.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Tack för tipset, provade dock utan att det hjälpte. Raden för inkommande epost är fortfarande gråmarkerad (kan det vara iCloud som spökar?)
Ta hjälp på forum.macworld.se så du får reda ut felen. Gäller ju att det är ibockat på rätt ställen under inställningar, att konton är upplagda på rätt internetkonton osv. Det kan ju också vara någon underliggande systeminställning som inte blivit rätt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Ja, det är riktigt att vanligen raderas mejl på servern när man hämtat det med ett mejlprogram. Men det går att ställa in, i varje fall på det program jag använder. Jag har det installerat på tre datorer, två av dem raderar inte mejl utan de ligger kvar på servern tills den dator som så att säga är huvuddator hämtar mejl, då raderas mejlen på comhem. Dessutom finns mejlprogrammet på min frus laptop där även jag har en identitet liksom hon har en identitet i mina datorers mejlprogram, vi kan alltså använda varandras laptop för mejlhantering. Samma sak där, de raderar inte mejl, det gör bara våra respektive huvuddatorer.
Jag använder även mitt mejlprogram för att hämta och sända mejl via gmail. Där ligger mejl kvar till dess att jag loggar in och manuellt rensar inboxen några ggr per år. Jag slipper all reklam och gmails trista och bökiga gränssnitt.
Dock, programmet jag använder, Pegasus, finns inte till Mac, men funktionerna brukar finnas, om väl dolda, i alla mejlprogram.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för alla tips hittills! Jag har ju skrivit till Comhem för support men de har inte hört av sig ännu så jag ska vänta lite med att testa så mycket mer innan de har sagt sitt. Just nu använder jag Webmail som fungerar bra med några få undantag, t.ex. plötsligt säger det: "Session är slut, v.v. börja om..." lite skumt, vet ej hur man åtgärdar det.

Självklart kan jag köra med Webmail resten av livet men det retar mig att man idag (år 2016) inte kan få igång ett mail-program..På min förra Mac från 2011 gick allt som tåget.

Vad jag mera funderar på om det är Apple med MacOS El Captain eller Comhem som inte gillar varandra? Hade precis samma problem med Mail på min iPhone 6 trots att både Tele2, Apple och Comhem gjorde vad de kunde, så gick det till sist inte så jag tog bort det helt istället. Nu förlitar jag mig på epost på datorn istället.
 

peranders

Aktiv medlem
Kan tillägga att TS har jätteproblem (testat). Tvärstopp med Mac men det funkar med Windows 10 och klienten där. Ska forska lite vidare och se om jag hittar något.
 

peranders

Aktiv medlem
Kommit på det :)

Skapa nytt "Annat mail-konto"

Skriv in din mejladress, lösenord
Tryck på Nästa

Ny ruta kommer upp efter ett tag.
E-postaddress ska vara samma som Användarnamn (funkar inte att skriva e123456)

Välj POP (om du inte vill ha IMAP)
Logga in -knappen är grå (går inte att logga in)
Ställ dig i server utgående, back bort ett s i se, skriv dit det igen, tryck på logga in

Klart!

Vi har alltså en bugg i Mail/Comhem som gör att verifieringen misslyckas.

Lars, glöm inte att kryssa i "Radera kopia från servern efter att brev har hämtats" på din dator. Telefon har denna ruta ej ikryssad.

Har du väl fått ordning på ditt konto så kan du prova att synka detta till din iPhone så slipper du ställa in där också.
 
ANNONS