Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mailfunktion borta från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

repen

Aktiv medlem
Hej! Helt plötsligt är mail borta som alternativ från Lr på datorn när jag väljer exportera. På iphone och ipad funkar det som vanligt. Nån som kan hjälpa till?
Stefan

Ja, lika här plus att det finns längst upp till höger oxå. Men det finns inte mail som alternativ när jag väljer exportera.
Ah ok, då fattar jag. Inte för att det hjälper dig men jag har kvar det alternativet också. Det kom ju en uppdatering precis, har du den installerad?

OK, ska försöka beskriva - för Mac (Windoze vet jag inget om, men det bör vara nåt i samma stil). I LR Classic Library, välj en bild o klicka på Exportknappen nere till vänster. Hittar du inte nån Mailpreset i dialogrutan(ska finnas två: en för export till hårddisk o en direkt till Mailprogrammet), så klicka på Plug-in Manager längst ner till vänster.

Ny dialogruta; strunta i vad den visar och klicka direkt på Add (inte Adobe Add-ons) längst ner t h. Ny dialogruta igen (får inte vara för enkelt...) med en rullgardinsmeny överst, som bör stå på Modules. Klicka på dubbelpilen där och välj i stället Lightroom rakt under Modules.

Nu ser du en massa mappar; dubbelklicka på den som heter Export Presets. Väl där, dubbelklicka på mappen Lightroom-förinställningar. Därinne bör nu finnas två ikoner "För e-post" (hd resp mail direkt). Markera den/de du saknar och klicka till slut på Add plug-in nere till höger, därpå på Done i Plug-in Manager.

Starta sen gärna om Lightroom, och då bör det vara som du vill ha det.

Som sagt: det får inte vara för enkelt... ;-)

OK, ska försöka beskriva - för Mac (Windoze vet jag inget om, men det bör vara nåt i samma stil). I LR Classic Library, välj en bild o klicka på Exportknappen nere till vänster. Hittar du inte nån Mailpreset i dialogrutan(ska finnas två: en för export till hårddisk o en direkt till Mailprogrammet), så klicka på Plug-in Manager längst ner till vänster.

Ny dialogruta; strunta i vad den visar och klicka direkt på Add (inte Adobe Add-ons) längst ner t h. Ny dialogruta igen (får inte vara för enkelt...) med en rullgardinsmeny överst, som bör stå på Modules. Klicka på dubbelpilen där och välj i stället Lightroom rakt under Modules.

Nu ser du en massa mappar; dubbelklicka på den som heter Export Presets. Väl där, dubbelklicka på mappen Lightroom-förinställningar. Därinne bör nu finnas två ikoner "För e-post" (hd resp mail direkt). Markera den/de du saknar och klicka till slut på Add plug-in nere till höger, därpå på Done i Plug-in Manager.

Starta sen gärna om Lightroom, och då bör det vara som du vill ha det.

Som sagt: det får inte vara för enkelt... ;-)
Nää..det ser inte alls ut så på min pc. Men tack för försöket!

Om jag högerklickar på bilden så finns valet "Email photo..." nedanför "Export" precis, se nedan. Det finns även snabbkommandot Shift+Command+M (på Mac).

Skärmavbild 2022-06-29 kl. 21.33.21.png

Tack men ser inte ut så hos mig tyvärr. Och deras support är ju allt annat än bra.. Men det får väl duga att kunna maila från telefon el ipad. Men irriterande att det bara slutade funka.

ANNONS
Götaplatsens Foto