Annons

Makro el tele

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasOman

Aktiv medlem
Känner att det är dags att köpa in ett nytt obj men står för en väggren som inte känns allt för trevlig vad ska man köpa ...
funderade först på att köpa ett makro obj men har på senare tid funderat på det kanske inte skulle vara bättre att köpa ett tele zoom liknande 100 -300 mm och köpa till ett makrolins/filter men förlorar man kanske förmycket i bländarsteg el ljus styrka? någon med erfarenhet eller några bra tips? Tack på förhand

Jag har för mig att makrolinser avrekommenderas till att använda ihop med teleobjektiv. Jag har aldrig testat dock, men det sägs att man ska få en softningseffekt (och blir allt annat än skarpt).

Skaffa istället mellanringar eller en bälg till ett teleobjektiv så kan man fokusera på mindre avstånd. Har man ett zoomtele så kan man med fördel använda zoomen att fokusera med istället för att "gunga" in fokus, som man brukar göra annars med fasta gluggar. Mellanringar är väl inte så dyra egentligen, det ingår ju inget glas, satsa på det.

Känner du med dig att du kommer vilja släpa med dig ett stort, tungt och klumpigt objektiv + stativ varje gång du skall ut och fota, gå för långröret, har du minsta tvekan, köp ett kortare makrotele, det är mitt råd.

Man skall nog ha ett specifikt fotointresse som kräver långa teleobjektiv, annars är det lätt hänt att dom bara blir liggandes hemma och samlar damm, så var det för mig i allafall, jag sålde mitt och köpte ett kortare tele istället, det följer alltid med mig ut, och används betydligt oftare, men som sagt, jag har inget specialintresse som kräver långa telen heller.

/kent

AndreasOman skrev:
Känner att det är dags att köpa in ett nytt obj men står för en väggren som inte känns allt för trevlig vad ska man köpa ...
funderade först på att köpa ett makro obj men har på senare tid funderat på det kanske inte skulle vara bättre att köpa ett tele zoom liknande 100 -300 mm och köpa till ett makrolins/filter men förlorar man kanske förmycket i bländarsteg el ljus styrka? någon med erfarenhet eller några bra tips? Tack på förhand

Jag använder nästan alltid mitt 300/4 när jag fotar småsaker. Funkar utmärkt om man inte ska "jättenära".

Ex.:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/957508.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1057901.htm

Du kan ju kombinera och köpa Nikkor AF70-180/4,5-5,6ED Micro. Ett bra telezoom som fungerar bra för närbilder.
Finns inte längre som nytt.

ANNONS
Götaplatsens Foto